Volkswagen Touareg 3.2 V6 (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Touareg 3.2 V6 |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 184.000 km |
KM-stand laatst | 226.000 km |
Brandstofbudget aangepast
- 192.000 km
Na 5 jaar een plugin hybride gereden te hebben met 0% bijtellig, moest er een goed alternatief komen.
Wensen:
- ruimte
- trekhaak
- lage bijtelling
- geen saaie auto
Na het internet afgespeurd te hebben was ik eruit dat het een youngtimer moest worden met 35% bijtelling tegen de, let op, dagwaarde. De zoektocht begon met V70's, een Range Rover L322. Maar uiteindelijk kwam ik uit op een VW Touareg 3.2V6 uit 2003. De auto zag er nog goed uit, een lekkere V6 met luchtvering. Brandstofverbruik zien we wel. Aanschaf bij particulier was een gok, maar daar was de prijs ook naar. Het enige wat opviel was dat de lak van sommige knopjes in het interieur af was en nog wat kleine optische zaken zoals niet sluitende asbakken achterin. Even wennen een auto van 15 jaar oud na een auto van 4,5 jaar oud ingeleverd te hebben.
Je leest weleens dat de 3.2 V6 wat aan de lichte kant is voor deze zware auto, maar ik vind hem goed van zijn plek komen. De auto nodigt ook niet echt uit om hard mee te rijden, misschien door de verbruiksmeter. Want dat is wel een dingetje: 1:7 / 1:8 max.
Direct na aanschaf:
- kleine beurt inclusief olie verversen, er zat wat sludge in de motor door de korte afstanden van de vorige eigenaar
- motortje van de achterklepbediening vervangen
- klep middenconsole gerepareerd
Na een week woon-werk verkeer zijn we met de auto op vakantie gegaan naar Zuid-Frankrijk. Voorheen moesten we stoppen om te plassen, maar na de derde tankstop hoefde niemand meer naar het toilet. Verder geen centje pijn. Een heerlijke comfortabele reisauto. Tent mee zonder dat er een dakkoffer was gemonteerd. Onderweg veel plezier van de scharnierende achterruit. De luchtvering hield de auto netjes recht met al het gewicht achterin.
190.000 km:
- uitlijnen
Nog te repareren:
- achterklep sluit niet goed (bovenste deel)
- geluid klipperlichten en andere signalen doet het niet
- ventilator van de kachel maakt geluid
- automaat laten flushen, schakelt niet helemaal soepel
- ik twijfel nog over een LPG-installatie i.v.m. een jaarkilometrage van ongeveer 35.000 km
- wat rammeltjes her en der
Conclusie: fijne reisauto, lekker hoge zit. Alleen het brandstofverbruik hakt er wel in. De kleine reparaties tot nu toe zijn niet vreemd voor een auto op leeftijd. Het model vind ik overigens nog steeds mooi en bij de tijd.
En door
- 201.000 km
Inmiddels een paar maanden en vele kilometers verder. Het blijft een heerlijke auto. Frankrijk, Oostenrijk, afstanden zijn geen probleem.
Wat kleine dingen:
- verstelling spiegels
- spiegelverwarming
- stappenmotor tussenbak (nog niet vervangen).
Net een set nieuwe banden, dat rijdt ook weer een stuk beter. Advies gekregen om de banden goed op spanning te houden: 3.2 achter en 2.8 voor om slijtage te voorkomen.
Binnenkort een beurt.
Uitlaat kapot
- 226.000 km
Ai, ik kwam toch aan de beurt. Wat leek op een een paar afgeroeste bouten en een pakking bleek het complete flexibele deel van de uitlaat te zijn. Dit is alleen te krijgen als origineel VW onderdeel, compleet met katalysator. Kosten tussen de 2000 en 3000 euro(!). Uiteindelijk een beetje geimproviseerd en een flexibeel deel ertussen laten lassen.
Daarnaast was er een onderdeel van het koelsysteem kapot, ook een paar honderd euro. Nog wat kleine dingen erbij voor de APK.
Nu hopelijk weer een jaar rustig rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.