Volkswagen Touareg V10 TDI - 2004 - 576.086 km - Klokje Rond

'Bij het minste of geringste moet de motor eruit'

173 reacties

Video
AutoWeek 03 2019
AutoWeek 03 2019

Je leest het in AutoWeek 03 2019

Wauw. Een Volkswagen Touareg V10 TDI. Dat was aan het begin van het millennium een hoogstandje van Volkswagen. Groter en sterker, maar ook duurder dan al het andere wat de concurrentie bood. Maar om nou te zeggen dat die tiencilinder kwalitatief om over naar huis te schrijven was – nou nee. Anthony de Vries mag de Touareg van zijn vader afrijden. Maar of hij daar blij mee moet zijn ...?

Soms heb je mazzel, bijvoorbeeld wanneer je vader zijn Volkswagen Touareg V10 TDI na jaren trouwe dienst aan jou schenkt om hem af te rijden. Soms is het geluk echter wat minder op je hand, bijvoorbeeld wanneer je de rekening voor de brandstof, de wegenbelasting en de verzekering zelf moet betalen. En geloof ons: die zijn fors voor deze auto.

Anthony de Vries draait er echter zijn hand niet voor om. Voor komend jaar ziet hij het zelfs zonnig in. “Dan wordt deze Touareg een youngtimer, dan kan hij voor weinig geld op mijn zaak worden gezet. Dan is het de bedoeling dat we hem langzaam weer in oude glorie herstellen. Mijn vader wilde zijn Touareg na jaren trouwe dienst inruilen, maar dat bleek een moeilijke opgave. Niemand wilde hem hebben of er een fatsoenlijke prijs voor geven. Dus toen is het besluit gevallen dat ik hem zou overnemen.

Ik maakte mijn kilometers met een Passat W8, dus ik wist wel waar ik aan begon. Ik maak flink wat kilometers, maar wilde eigenlijk nooit een diesel rijden. Maar nu ik deze heb, ben ik toch wel om.” Tja, dat kunnen we ons wel voorstellen. De V10 TDI was een huzarenstukje van Volkswagen; destijds was de enige reden om hem te maken dat Volkswagen wilde laten zien wat er met dieseltechniek mogelijk was en dat een V10 groter en sterker was dan wat de concurrentie had.

Onze techneut Joep Schuurman is bekend met deze beul: “Ik weet vooral dat ze niet helemaal vrij van problemen zijn en dat je heel diepe zakken nodig hebt om hem te kunnen onderhouden. Het is een bijzondere motor. Er was destijds wel een 2,5-liter diesel, een vijfcilinder lijnmotor. Voor de tiencilinder zijn er daarvan echter niet twee aan elkaar gezet. Deze V10 is helemaal zichzelf.”

VREEMDE TRILLING

Het slechte nieuws is dat Joep niet heel erg tevreden terugkomt van zijn proefrit. “De automaat is wel zo’n beetje op zijn einde; hij heeft erg veel moeite met het kiezen van de juiste versnelling. De motor heeft vanaf 140 km/h een vreemde trilling, die niet meer verdwijnt als er snelheid wordt geminderd.” Anthony heeft de auto daarom al bij diverse bedrijven laten uitlezen, maar niemand kan iets vinden. Joep cynisch: “Dat betekent meestal niet dat het een simpel probleem is.” Het probleem met de transmissie vergoelijkt Anthony een beetje: “Ik rijd veel op de snelweg, dan kun je het probleem makkelijk omzeilen.” Maar Joep is nog niet klaar: “Ook de elektronica is behoorlijk in de war. Het is voor het eerst dat ik een klokje op nul zie springen als de auto wordt gestart.”

Anthony vertelt: “Destijds kocht mijn vader de auto voor € 110.000; toen stond er 30.000 kilometer op de teller. Ik geloof dat er in de afgelopen tien jaar inclusief die aanschaf iets van € 250.000 in is verdwenen; maar goed, hij kocht deze auto dan ook niet met het idee dat het lekker goedkoop vervoer was. Er kwam echter nog bovenop dat er bij 316.000 kilometer een nieuwe motor en bak in zijn gegaan.” Tja, als je dan bedenkt dat die destijds nieuwe spullen inmiddels bijna weer zo’n hoeveelheid kilometers hebben gedraaid ...

Ook Joep heeft nog een mooi verhaal uit de oude doos. “Toen de Touareg V10 destijds nieuw was, was er een aantal terugroepacties voor. Dat gebeurt overigens bij vrijwel elk model. Voor deze auto stond er in totaal echter veertig uur voor om ze allemaal uit te voeren, want bij het minste of geringste moet de motor eruit.”

ONTZETTEND VOL

Als hij de motorkap opendoet, wordt meteen duidelijk waarom. In de motorruimte zit het wel zó ontzettend vol dat Joep er nauwelijks een verhaal bij kan vertellen. “Je kunt er niet langs of omheen kijken. Het enige wat ik je kan vertellen, is dat ik wat deze auto is het pappen en nathouden; anders is het echt niet te doen.”

Aan de onderkant van de auto komen we zowaar een nieuwe cardanas tegen. De labeltjes zijn er nog niet eens af. Anthony: “Die is er gisteren onder gegaan bij een Duitse dealer. De as die eronder zat, brak gewoon in tweeën.” Oei! Dat klinkt als een dure reparatie. “Ik heb er uiteindelijk duizend euro voor betaald. Ik ben het eens gaan navragen, maar in Nederland zou zo’n ingreep drie mille hebben gekost. Reken maar dat ik voortaan bij de Duitse dealer kom voor onderhoud; ik reis toch al regelmatig door dat land.”

Verder komen we, behalve één totaal versleten voorband, weinig problemen tegen. Roest of overmatige slijtage aan de ophanging is deze auto vreemd. “Dat betekent dat er toch wel goed voor is gezorgd”, zegt Joep. “Maar als je de problemen moet gaan oplossen aan de motor, versnellingsbak en de elektronica, ben je echt verder van huis. Deze auto is leuk zolang hij het nog doet.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Met een Touareg V10 zou je blij moeten worden, maar dat is mij niet gelukt. Hoe meer cilinders, hoe soepeler een motor kan lopen. Naarmate de motor warmer werd, ging hij steeds slechter lopen en hij mist veel vermogen. Daarbij kwam ook nog dat de automatische transmissie erg slecht presteert; die is gewoon versleten. De twee belangrijkste onderdelen van de aandrijflijn zijn dus niet goed meer. Hoewel er op de slecht functionerende motor en bak na weinig aan de Touareg mankeert, is de auto wat mij betreft afgeschreven.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Volkswagen
Model Touareg 5.0 V10 TDI
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 106.940

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V10
Cilinderinhoud 4.921 cc
Maximaal vermogen 230 kW / 313 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 750 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 100 l
Lengte / breedte / hoogte 4.754 mm / 1.928 mm / 1.703 mm
Wielbasis 2.855 mm
Massa leeg 2.424 kg
Laadvermogen 656 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/55R18Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,8 s
Brandstofverbruik 12,8 l/100km
CO2-uitstoot 346 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (173) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum