Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 230pk 4Motion Highline (2020)

autoreview

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 230pk 4Motion Highline (2020)

Signalement

UitvoeringTiguan 2.0 TSI 230pk 4Motion Highline
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf86.000 km
KM-stand laatst96.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toch weer een Volkswagen

  • 87.000 km

Eigenlijk had ik gedacht dat mijn vorige Volkswagen, een Golf Sportsvan, mijn laatste zou zijn.
Ik vind dat Volkswagen volledig de weg kwijt is de laatste tijd, de ev's zijn matig en in modellen met verbrandingsmotor wordt helemaal niets meer ontwikkeld en geïnvesteerd lijkt het. Ook is de Golf 8 een slechte versie van de 7 in mijn ogen.

Ik was mij dus aan het oriënteren bij andere merken en dacht uiteindelijk dat de Volvo XC 40 wat voor mij zou zijn. Ik vond daarvan het interieur, ondanks het enigszins hippe voorkomen wat goedkoop aandoen, en niet zo mooi. Ook nog gekeken naar een Audi Q3, maar daarvan vind ik de ronde vormen niet zo mooi. Seat Ateca was ook een optie maar wat aan de lichte kant voor onze nieuwe caravan.

Dus toch maar even in een Tiguan gaan zitten, en dat was toch een soort thuiskomen en gaf een fijn en vertrouwd gevoel. Weliswaar grotendeels hetzelfde als mijn vorige auto. Wel veel hoger. Bewust voor de 2 liter motor gekozen, maar dan zit je wel direct vast aan de 4 wiel aandrijving wat voor mij niet direct noodzakelijk was. De uitvoering is R-line, Black Edition of zo iets. Vrij stoere uitvoering met zwarte details en enorme wielen (20 inch). Verder schuifdak, Discover Pro, Active info Display.

Dan het rijden, de motor is de versie met 230 pk, en is serieus snel met name bij optrekken vanuit stilstand. De meeste kracht zit bij hogere toeren. De dsg bak houdt de toeren niet zo erg laag als bij de 1.4, dat rijdt wel plezierig.
Het nadeel van deze auto en uitvoering is wel het verbruik, beter dan 1:11 is min of meer onmogelijk. De grote wielen staan stoer maar het is wel redelijk stoterig. De bocht vastheid en stabiliteit zijn goed, en de auto rijdt voor je weet veel te hard. Even opletten en wennen.

Half jaar in bezit

  • 96.000 km

Inmiddels weer een half jaartje verder, auto bevalt goed. Geen gebreken ervaren. Binnenkort voor het eerst Apk. Het lampje remblokken controleren brandt inmiddels, wordt dan direct opgelost.

Alles werkt zoals je verwacht, deze auto lijkt qua bediening en hulpsystemen sterk op mijn vorige auto. Wel toegevoegd is de file assistent, die actief in de file de auto tussen de lijnen houdt bij lage snelheid. Niet enorm nuttig maar wel prima. Deze auto heeft 360 graden camera systeem, maar helaas hangen alle cameras open en bloot. In de regen is het beeld slecht.
De auto heeft ook een electrische achterklep, waar ik de lol volledig niet begrijp. Hij gaat langzaam open en je kan niet de klep gebruiken om de bagage in elkaar te proppen. Want dan gaat hij niet helemaal dicht. Nutteloos.
Android auto moet met een snoertje, helaas kan je geen navigatie gegevens op het scherm voor je neus krijgen. De ingebouwde navigatie vind ik fijner dan Google Maps, maar heeft geen goede verkeersinformatie. Toch maar Maps gebruiken meestal.

Voor het eerst met de caravan op pad geweest, en dat gaat werkelijk uitstekend. Stabiel en kracht in overvloed. Wel is het verbruik aan de dorstige kant (ook solo), 1:7 met caravan. Wel kruisen rond 105 km/h waar het mag. Fijn is dat de hulpsystemen die bij aanhanger gebruik uitgeschakeld worden (dode hoek bewaking), na ontkoppelen gelijk weer ingeschakeld worden. Ook werkt start stop ook met aanhanger (of fietsendrager).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.