Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 125pk Comfortline (2017)

autoreview

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 125pk Comfortline (2017)

Signalement

UitvoeringTiguan 1.4 TSI 125pk Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst64.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mee met de SUV rage

  • 32.000 km

update 32.000 KM 9 DECEMBER 2018
In het eerste jaar hebben we ruim 30000 km gereden, dus nu kunnen we eigenlijk pas een eerste recensie geven -:)

Tot nu toe bevalt de auto uitstekend. Geen problemen. Verbruik over het eerste jaar was 6,3l/100km op basis van bonnetjes. Dat vind ik voor een relatief grote auto niet slecht. Wat dit jaar wel hielp voor het verbruik was een zomervakantie in Denemarken. Op de rustige 80km wegen aldaar was het verbruik richting de 1 op 20.

Sowieso is de auto als vakantie auto zeer geschikt. Erg praktisch, ruim, en comfortabel. De goede stoelen bewijzen dan ook hun waarde.

In algemene zin is de ergonomie zeer goed. We liepen echter 1x tegen een - naar onze bescheiden mening - grote flater van VW aan. De auto is uitgerust met buitenspiegels die inklappen bij het afsluiten van de auto. Dit gebruik je dan dus ook als een soort check om te zien of de auto op slot staat als je wegloopt. Wat schetste onze verbazing toen we een keer bij terugkomst toch een deur open hadden staan. Wat blijkt: als de bestuurders deur open staat dan weigert de auto op slot te gaan via de afstandsbediening (logisch), maar bij open achterportier gaan de buitenspiegels toch naar binnen - alsof de boel is afgesloten. Als deze deur dan aan de andere kant zit dan zie je dit niet en krijg je bij terugkomst een hartverzakking. Gelukkig was er niets uit de auto gehaald.

Ook wel verrassend, maar dan in positieve zin, was dat lane assist meer is dan een piepje, maar dat het actief meestuurt. Dus losse handjes zijn mogelijk. Na een seconde of tien wil het systeem dan wel dat je het stuur weer vastpakt, maar met een flesje tussen het stuur geklemd kan je dat voor de gek houden. Best handig in combinatie met adaptieve cruise control.

Eerste beurt was trouwens E355 voor 32000 kilometer. Niet slecht.

--------------------------------------------------

Er staan nog weinig reviews van het nieuwe model Tiguan in combinatie met de 125pk motor. Ergens wel raar omdat deze auto toch erg goed verkoopt. Wij zijn eind 2017 overgestapt van een Golf 7 naar een Tiguan. Hierbij wat ervaringen tot nu toe.

De Golf beviel op zich goed, maar blijft aan de kleine kant voor een gezin met 2 kleine kinderen. Eerste blik was daarom op een MPV. Proefritten gemaakt met nieuwe Renault scenic en 2e hands BMW 2 Active Tourer. Beiden ruimer, praktischer en hoger dan een Golf, maar geen groot enthousiasme bij eega.
Dit enthousiasme was er bij haar wel in grote mate toen lokale VW dealer een voorraadactie op Tiguans had. Binnen twee weken rijden en behoorlijke kortingen. Zelf vind ik SUV’s eigenlijk niet zo mooi aan de buitenkant, vanwege de enorm dikke wielen en wielkasten, maar van binnen zie je dit toch niet. De nieuwe Peugeot 3008 is m.i. de enige fraaie SUV, maar die is zonder korting te duur en leek ook niet snel leverbaar. Dus een Tiguan.

Het gaat om de 125pk versie met executive en advance pakket. Dan heb je eigenlijk bijna alles wel te pakken. Vergeleken met een Golf 7 is alles net iets groter, luxer en praktischer.
Om met het laatste te beginnen; meer bagageruimte, verschuifbare achterbank, meerdere 12 volt en usb oplaadpunten, klaptafels voor de kinderen, etc. Veel verschil met een Touran zal er niet zijn op dit gebied.
Qua luxe scoort een Tiguan met de genoemde pakketten ook heel aardig. Comfortstoelen met massagefunctie en verwarming. Panoramadak. Nieuwste navigatiesysteem. Eigenlijk vraag je je af hoe je nog een auto van 50K kan verantwoorden, als je dit niveau voor een derde minder kan krijgen.

Ook wel belangrijk: hoe rijdt het? Wel, minder goed dan een Golf 7. Maar nog steeds heel acceptabel. Het is allemaal vrij neutraal. Maar dat vind ik - itt autojournalisten - juist prima. De motor is voldoende. Zolang je geen caravan of paardentrailer trekt, is er geen enkele reden om de duurdere 150pk versie te nemen. Met volle belasting de bergen in of 160 cruisen op de autobaan gaat prima. Sowieso beviel de auto erg goed in de lange rit naar wintersport door een druk Duitsland. De net iets hogere zit in combinatie met adaptieve cruise control werkt heel erg goed.

Zijn er dan nog problemen? Grootste issue van dit soort auto’s is het verbruik. Tot nu toe zitten we op 6,75l per 100km (werkelijk gemeten, verbruiksmeter in auto wijkt af). Voor een Tiguan is dit niet slecht denk ik, maar het is wel 20% slechter dan de Golf 7 die we hadden. Het is de prijs voor een zwaardere en met name hogere auto. Jammer vind ik het wel.

Verder nog een detailpunt. Het touchscreen - zeer fraai overigens - is extreem gevoelig. Er is nog een draaiknop maar tijdens het bedienen hiervan, raak je per ongeluk regelmatig de optie eronder aan en dan ben je de weg kwijt. Volgens mij zouden ze het zo kunnen programmeren dat het touchscreen even ‘uit’ staat als de draaiknop wordt bediend. Lijkt mij handiger.

Resumerend is de Tiguan een luxe en praktische auto. Het blijft een hoop geld, maar je krijgt er wel wat voor terug (en een beetje normale b klasse auto gaat nieuw ook richting de 20k). Tot nu toe doet alles het - ook in arctische omstandigheden (zie foto). Ik ben benieuwd hoe de auto verder zal bevallen, maar de eerste voortekenen zijn goed.

still going strong

  • 64.000 km

De kilometers gaan probleemloos voorbij - dat mag ook wel eens gezegd worden want meestal valt de nadruk op dit soort sites als vanzelf op de dingen die foutgaan. Na 50K ben ik gestopt met het bijhouden van het verbruik, dit was 6,3l per 100km zoals gemeten aan de pomp (de auto geeft een te gunstige waarde op het display).
Al met al een fijn rijdende, praktische auto. Als er 1 ding is, dan is het dat ik de 60K beurt aan de prijzige kant vond (E600), maar dat is blijkbaar normaal. Op naar de 90K.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.