Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 125pk Comfortline (2016)

autoreview

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 125pk Comfortline (2016)

Signalement

UitvoeringTiguan 1.4 TSI 125pk Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst107.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een fijne auto

  • 18.154 km

Na ruim 18.000 km maar eens verslag doen van mijn ervaringen.

Positief;
Motor: stil, krachtig bij lage toeren. Nog geen enkel moment het gevoel gehad dat ik vermogen tekort kwam. Maar als je met 5 man en een caravan de Alpen in wilt is het misschien een ander verhaal en is de 2 liter een betere keuze. In Nederland kom je niets tekort en als je het rijbewijstechnisch aandurft is continue 160 per uur zeker mogelijk. En dat in alle rust en comfort. Bij gebruik binnen de snelheidslimieten best zuinig: rond de 1:16. .Sportieve rijders komen waarschijnlijk wel wat onzuiniger uit.

Versnellingsbak: handmatige zesbak. Lichte koppeling, klik- klak schakelen.

Stil: de motor is zoals gezegd stil en de banden (iets) en de wind (niets) houden zich op de achtergrond.

Ruim: de achterbank en rugleuningen zijn verschuif-/ verstelbaar. Taxi waardig. Net als de grote kofferbak.

Comfortabel: door de grote banden en de goede veerafstemming ga je soepel over en door ribbels, gaten en hobbels in de weg. De auto helt in de bocht nauwelijks over. Sportiever dan je denkt.

Rondom LED: geweldig. Vooral de koplampen geven veel en helder licht. En het ziet er modern uit. LED lampen hebben veel branduren maar als ze kapot zijn zal het wel een dure grap worden.

Multimediasysteem Discover Media: snel met gratis navigatie updates op de SD-card via internet. Je leest het goed: VW en gratis!

Telefoon integratie: simpel te verbinden en een goede verstaanbaarheid.

Stereo installatie: goed geluid. Radio, Spotify, aux-ingang, usb ingang, harde schijf. Wat wil een mens nog meer.

Apple Carplay: maakt de standaard navigatie eigenlijk overbodig. Zorgt ook voor Spotify, gesproken WhattsApp en telefoon en wat zaken die ik niet gebruik.

Mijn VW-App en App Connect: alle ritten worden vastgelegd met milieu score en verbruik. Lijkt mij vooral handig voor leaserijders ivm de bijtelling (?). Maar het werkt in ieder geval perfect. Kun je nog eens nakijken waar je allemaal geweest bent.

Automatisch betaald parkeren met geïntegreerd Parkmobile . Handig, je hoeft niet te zoeken naar een parkeerautomaat of kleingeld en de parkeerduur stopt vanzelf bij wegrijden.
Auto kan via telefoon fungeren als hotspot voor de passagiers. En als je wilt kan je het nieuws, het weer en noem maar op downloaden en aflezen op het multimedia scherm. Alleen tijdens een rijpauze natuurlijk.

En ik zal ook nog wel wat vergeten zijn.

Oh ja, zelf heb ik nog een dashboard camera geïnstalleerd en rubber matten.

Wat minder:
Lane assist:
Deze rijhulp ook wel de ‘ app-assistent’ houdt de auto in het midden van de rijbaan. De auto stuurt ook ’vanzelf’ met de bocht mee. Met Duitse precisie in het midden. Dat geeft constant rukjes en trekjes in het stuur. Als je het stuur te los beet hebt, onder het motto: “ok, stuur dan maar automatisch” krijg je na 3 seconden al de melding : “stuur vasthouden!”. Vervelender is nog als de rijbaan een witte streep diagonaal over de rijstrook heeft. Zoals een toe- of afrit op een spitsstrook. Dan probeert de auto die lijn te volgen met een onverwachte stuurbeweging als resultaat. De eerste keer schrik je je daar een ongeluk van. Maar ook al ben je er op verdacht, het voelt niet fijn. Lane-assist staat daarom meestal uit.

Stembediening van de Discover Media:
Goed idee maar het werkt (bij mij) niet goed. Je kunt de gekste reacties verwachten. ‘Bel tante Sjaan’ wordt bijvoorbeeld “ Ik bel 112” . Verder heeft de vrouwelijke computerstem een onaangename bijklank. Iets tussen verveeld en geërgerd in. ‘Wat wilt u nu doen’ klinkt als een verwijt. Siri is wat dat betreft , hoewel ook niet perfect, de betere keuze voor je bloeddruk.

Verder heb ik geen ergernissen.

Onderhoud:
Kleine beurt bij 15.000 km uitgevoerd. Ik weet het, dat hoeft pas bij 30.000 of 2 jaar. Maar ik voel me, vanwege meer korte ritten, beter bij 1 x per jaar of 15.000 km.

Gebreken:
Geen.

Update

  • 107.000 km

Na ruim 7 jaar en ruim een ton is het tijd voor een update.

Door alle onzekerheden m.b.t. elektrisch rijden, maar ook de kosten van nieuwe auto's en (vooral) het feit dat ik nog steeds met plezier in de Tiguan rijd heb ik nog nooit zo lang met een auto gedaan. Nieuw gekocht en nu bijna 9 jaar oud.

Ik sta nog steeds achter mijn eerste verslag uit 2018 maar ben dus nog meer tevreden. Dit vooral vanwege de feilloze betrouwbaarheid in al die tijd.

Woon- werkverkeer , familiebezoek, de boodschappen, vakanties (waaronder 2x naar Zuid Spanje) , het is allemaal zonder een enkel defect of storing gegaan.

Er kraakt of piept niets, verbruik is nog steeds rond de 1 op 16, geen olieverbruik of andere ellende.

Wel gebruik ik nu altijd de Lane Assist. Het is toch best veilig als je er eenmaal aan gewend ben.

Het abonnement op de VW App/ App Connect is al lang verlopen, nooit gemist.

De kosten zijn beperkt gebleven tot ieder jaar een beurt met olie en filter (plm 10-15.000 km) , een paar keer nieuwe ruitenwissers en 1 keer nieuwe banden.

Mijn volgende auto zal waarschijnlijk toch wel een elektrische worden maar voorlopig rij ik nog even door met deze.

PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.