Volkswagen Tayron 1.5 eHybrid 272pk R-Line Edition (2025) #4

autoreview

Volkswagen Tayron 1.5 eHybrid 272pk R-Line Edition (2025)

Signalement

UitvoeringTayron 1.5 eHybrid 272pk R-Line Edition
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe dame, Duitse discipline

  • 500 km

Een nieuw hoofdstuk begint zelden met vuurwerk, vaker met een beheerste handdruk, een afgewogen blik en een kennismaking waarin verwachtingen en realiteit elkaar voorzichtig aftasten, en precies zo voelt deze overgang ook. Na het afscheid van mijn Oost-Europese maatje lonkte de toekomst in een andere richting, mede ingegeven door een nieuwe werkgever met duidelijke voorkeuren: Duits, groot, zakelijk verantwoord en bij voorkeur hybride, waarbij emotie zeker een rol mocht spelen, maar alleen binnen strak omlijnde kaders.

De zoektocht was ditmaal korter dan voorheen, maar zeker niet gedachteloos; de configurator bleef vaker gesloten dan open, want een voorraadauto was geen wens maar een randvoorwaarde. Geen maanden wachten, geen slapeloze nachten over velgen, kleuren en opties, maar een model dat er al stond en binnen het plaatje paste. Verschillende kandidaten passeerden de revue, zorgvuldig gewikt en gewogen, waarbij ratio en gevoel opnieuw hun vertrouwde spel speelden, tot uiteindelijk deze dame overbleef.

Wie de beschikbare reviews erop naleest, ziet al snel dat haar vormgeving de meningen verdeelt; uitgesproken, aanwezig, voor sommigen te veel van het goede en voor anderen juist het element dat haar onderscheidt. Smaak blijft persoonlijk, en bij mij viel het kwartje vrijwel direct de juiste kant op. Ze heeft karakter, geen klassiek schoonheidsideaal, maar een uitstraling die je óf afstoot óf juist aantrekt, en ik bevind mij duidelijk in die laatste categorie.

De eerste kilometers zijn inmiddels gemaakt en die bevallen goed. Ze voelt vlot en alert, zonder nerveus te worden, en hoewel ze zich duidelijk niet profileert als bochtenridder, mist ze die ambitie ook niet. Haar kracht ligt elders. Drempels verwerkt ze met een vanzelfsprekend gemak dat bijna achteloos aanvoelt, alsof comfort haar natuurlijke habitat is en dynamiek slechts een bijzaak.

Binnenin wordt het verschil met mijn vorige metgezel direct zichtbaar. Zwarte kunststof deurgrepen waar voorheen koel metaal en glanzende accenten domineerden, functioneel en degelijk, maar minder verleidelijk. Keyless entry beperkt zich tot de voordeuren, terwijl ik bij de Skoda gewend was dat elke deur zich moeiteloos liet openen. Het zijn kleine details, maar juist die vallen op wanneer je jarenlang aan een ander niveau van vanzelfsprekendheid gewend bent.

Ook het ritueel bij iedere start voelt vertrouwd en tegelijk licht vermoeiend: veiligheidsmaatregelen die zich steevast opnieuw aandienen en opnieuw uitgezet willen worden. Lane assist, waarschuwingen, bemoeizucht; bekende kost, waarbij ik merk dat mijn vorige relatie me hier uitstekend op heeft voorbereid. Spiergeheugen, aangeleerd gedrag, routine.

Wat daarentegen direct indruk maakt, zijn haar massagestoelen, een luxe die je pas echt waardeert na een lange werkdag en waarvan ik nu al weet dat ik die moeilijk weer zal kunnen missen. Het blijft echter wrang dat deze verwennerij gepaard gaat met het ontbreken van elektrisch verstelbare stoelen, een keuze die rationeel misschien te verdedigen valt, maar emotioneel schuurt.

Over verbruik durf ik na deze eerste kilometers nog geen definitieve uitspraken te doen, daarvoor is onze kennismaking simpelweg te pril. Wel valt op dat haar elektrische uithoudingsvermogen indruk maakt; bij normaal gebruik lijkt een actieradius van rond de 90 kilometer op één lading haalbaar. Hoe dit zich in de praktijk en over langere termijn ontwikkelt, zal de tijd leren, maar het stemt hoopvol en past bij het hybride karakter dat van haar verwacht mag worden.

De grote vraag blijft vooralsnog onbeantwoord: groeit dit uit tot dezelfde diepe relatie die ik had met mijn Tsjechische dame, wordt zij opnieuw een maatje waarop je blind durft te vertrouwen, of blijft het bij een keurige, correcte samenwerking zonder echte emotionele verdieping? Dat zal de tijd moeten uitwijzen.

Voor nu is het vooral wennen, kennismaken en aftasten, waarbij de eerste kilometers vertrouwen geven, maar de echte liefde, zoals altijd, pas onderweg kan ontstaan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Tayron

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.