Volkswagen Tayron 1.5 eHybrid 272pk R-Line Edition (2025) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tayron 1.5 eHybrid 272pk R-Line Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 4.100 km |
Comfortabel maar nog niet helemaal af
- 4.100 km
Hoewel ik niet het gevoel heb een bouwpakket te hebben gekocht heb ik niet het idee dat mijn nieuwe Cipresso Green Tayron al helemaal af is. Ik leg uit waarom.
In deze review geef in mijn mening op basis van eigen ervaringen en observaties.
Op zoek naar een vervanger voor mijn vorige auto ben ik na behoorlijk wat auto's te hebben bekeken uitgekomen op de Volkswagen Tayron. Ik heb een serieus rugprobleem waardoor mijn mobiliteit behoorlijk onder druk staat. In de meeste auto's kan ik niet zitten, laat staan een stukje rijden. De Tayron bood de beste oplossing voor mijn behoeften, waaronder voldoende laadruimte voor mijn aangepaste stoel die overal mee naartoe gaat, trekkracht zodat onze aanhanger mee kan, een fijn onderstel dat comfort biedt, een accu waarin overtollige zonnestroom kan en ondersteuningsfuncties die het rijden makkelijk maken.
Na het configureren even bestellen en dan vooral wachten op de auto uit Wolfsburg...
Eind augustus werd de auto afgeleverd. Verbazingwekkend hoe slecht een bedrijf als Volkswagen is in de "customer journey". Daarin kan zoveel beter dat het me niet ingewikkeld lijkt om als nieuwkomer in de markt Volkswagen te overtreffen. Als ik bij een bedrijf als Coolblue iets bestel is de klantervaring die ik bij een aankoop van een product van 50 euro krijg beter dan bij een auto die bijna 1400 keer meer kost.
Maar ja, het gaat in deze review om de auto van Volkswagen.
De eerste indruk:
- de auto is ontzettend stil. Niet alleen door de elektrische aandrijving, maar ook door de geluidsisolatie in voorruit en zijruiten. Heel fijn.
- wat is die dynamische schokdemping (DCC pro) fijn. Mega comfortabel, aanpasbaar én reagerend op wegsituatie en rijomstandigheden. Altijd aanvinken in de configurator
- elektrisch rijden is fijn: stil en reactief. En de 100 km op een lading wordt gehaald. Zorgeloos: want ook nog een tank benzine mee.
- met de IQ-drive zijn snelweg kilometers heerlijk ontspannend. Ondertussen wordt je rug gemasseerd en verwarmd
- de laadruimte is prima, alles gaat makkelijk mee.
- met 4 volwassenen passagiers erbij is het achterin wat smal, maar de beenruimte is prima. Met z'n vieren op weg gaat super, ook bij heel lange afstanden én de bagage kan mee.
- de Harman Kardon is aardig, zolang hij niet harder staat: de deuren dreunen al snel door.
- mooi panoramadak, helaas werkt de touch-bediening niet altijd. Ik kreeg het dak pas dicht nadat ik de motor gad uitgeschakeld en weer ingeschakeld. Het bedieningspaneeltje had er even geen zin in.
Kortom een fijne ervaring en wat mij betreft een serieuze aanrader. Met een maar...
Als je voor zo'n enorm bedrag een auto koopt, verwacht je volwassen functionaliteit, bij bijvoorbeeld in ingebouwde navigatie, assistentiefuncties, software, bij de app ondersteuning en "emergency assist" functionaliteit en meer. Naar mijn mening schiet Volkswagen bij deze auto op dit moment flink te kort. Mijns inziens worden verkeerde keuzes gemaakt en is de uitvoering vaak onder de maat.
En let wel: deze functies worden met de auto verkocht, vele ook tegen meerprijs. Dan behoren ze ook goed te functioneren, en dat doen ze vaak niet. Het geeft het gevoel dat het allemaal nog niet af was toen de auto werd gelanceerd. Iets om met de over-the-air updates nog te verbeteren. Maar of dat gaat gebeuren, is afwachten.
Wat mij betreft is een auto niet alleen de hardware die je koopt, maar ook alles wat er omheen gebeurt. Van software kwaliteit, software functionaliteit, klantenservice maar bijvoorbeeld ook online assistentie.
Enkele voorbeelden van functies die ik als ondermaats ervaar, hierover in een latere aanvulling meer:
1. dealbreaker voor mij is de stuurassistent. Deze werkt behoorlijk goed. Zolang de auto maar detecteert dat je je handen aan het stuur hebt. Anders krijg je een waarschuwing die overgaat in knetterhard remmen, met een harde schok als "straf". Het lijkt op de leeraar van lang geleden die als straf een harde tik met een lineaal op je hand gaf. Heel vervelend. Was het bij mijn vorige volvo genoeg om kort aan het stuur te trekken, bij de Tayron moet ik zorgen dat mijn handen niet te droog zijn. Spuug lijkt te helpen...
Als klap op de vuurpijl: de HUD laat de handen-aan-het-stuur symbool niet zien, pas als de ultieme waarschuwing komt in het rood, komt deze ook op de HUD. Bij veel andere merken zie je deze waarschuwing juist meteen in de HUD.
Ik heb een kwartier gezocht naar de geluidsinstelling voor de waarschuwingstoon, want die is heel zacht: niet gevonden.
Mijn conclusie: slecht bedacht, slecht uitgevoerd en onpraktisch. Doen veel andere merken beter. Bijvoorbeeld BMW, die laat deze waarschuwing meteen in de HUD zien.
2. Verkeersborden herkenning. Belangrijk, want snelheidswaarschuwing is verplicht. Maar ook vanwege de automatische snelheidsaanpassing van de cruise control. Ik kan verklappen: onbruikbaar. De auto remt midden op de snelweg ineens af tot 30 km pet uur (als je niet ingrijpt) auto's toeterend en vol terecht onbegrip achter je. M.i. een gevaarlijke implementatie van deze functie. Meteen uitzetten. Super irritant. Andere merken doen dit wel goed: BMW vraagt of je de snelheidsaanpassing wilt doorvoeren: wel handig en veilig. Als Volkswagen het een dagje in Nederland had getest, hadden ze dat kunnen weten.
3. Automatisch remmen "front assist" leverde bij mij nu al een zeer gevaarlijke situatie op. Auto ging ineens vol in de ankers waarschijnlijk vanwege een niet bestaand object voor me. In de gordels, klap in mijn nek en geschrokken passagier. Gelukkig knalde er niemand achterop. Zal je gebeuren. Functie kan worden uitgeschakeld. Maar je betaalt ervoor, Volkswagen maakt er reclame mee en ik vind dat de klant veel meer mag verwachten. Mijn vorige XC40 deed dit beter: in 4 jaar tijd nooit meegemaakt.
4. Assistentie bij achteruit inparkeren. De Tayron is al meerdere keren volledig in de ankers gegaan vanwege een vermeend persoon achter de auto. Bedenk hierbij: het remmen gaat krankzinnig hard, je hebt het gevoel dat je tegen een muur gaat. Zeer onprettig voor de personen in de auto, ik had van de knal meerdere dagen last. Ook dit deed mijn XC40 uit 2018 veel beter. Functie kan worden uitgeschakeld.
5. Etc. etc.
Voor dit moment is mijn conclusie dat al deze functies grotendeels afhangen van de software en de keuzes die Volkswagen maakte. Het resultaat is dat de - mijns inziens - ondermaatse uitvoering van deze functies, ervoor zorgt dat veel mensen functies meteen bij vertrek uitschakelen of niet willen gebruiken. En uitgeschakeld leveren ze geen toegenomen veiligheid op en verminderd comfort. Omdat ik bij andere merken wèl goede oplossingen tegen ben gekomen, vraag ik me af waar Volkswagen mee bezig is.
De eerste ritten leken mij op een spelletje space invaders, waarbij je de heletijd bezig bent om op van alles en nog wat te reageren. Totdat je diverse assistentie systemen uitschakelt, dan wordt het rustiger en wordt concentreren op de weg eenvoudiger.
Ik denk dat Volkswagen bij een aantal dingen op de goede weg is: ze bieden met de Tayron een fijne, zeer comfortabele auto die zuinig rijdt en er goed uitziet. Vooralsnog raad ik hem van harte aan. Helaas kom ik bij mijn auto veel dingen tegen kom die nog niet helemaal af voelen. En dat vind ik jammer.
Oja, ik heb de Tayron R-line plug-in hybrid met 272 pk, trekhaak en comfort stoelen zonder black line (want dat vind ik niet mooi).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Tayron
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Tayron 1.5 eHybrid 204 pk DSG R-Line Edition | Panoramadak | Trekhaak | Harman/Kardon sound | Head-up display | Black Style | 20 inch
- 2025
- 2.847 km

Volkswagen Tayron 1.5 eHybrid R-Line 272pk | Pano | Massage | Adapt. Cruise | Apple CarPlay | Stoel- Stuurverw. | 20''
- 2025
- 10 km

Volkswagen Tayron 1.5 eHybrid R-Line Edition 204 PK | Plug in Hybride | 360 Camera | Harman Kardon geluidssysteem | Head-up display | Apple Carplay | Android Auto | Navigatie | Panoramadak | Dodehoeksensoren | Voorruit verwarmbaar | Achterstoelen verwarmbaar | Stuurverwarming |
- 2025
- 15 km