Volkswagen Sharan 2.8 VR6 GL (1996)

autoreview

Volkswagen Sharan 2.8 VR6 GL (1996)

Signalement

UitvoeringSharan 2.8 VR6 GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst173.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 171.000 km

Aanschaf / aflevering: 28 januari 2006

30 januari 2006

Al enige tijd was ik opzoek naar een middenklasse MPV.
Nissan, het merk waar ik al 10 jaar mee rijdt, levert in Europa deze MPV niet, dus moest ik naar een ander merk uitkijken.

Het werd de VW Sharan omdat er veel aanbod is als ocassion in vele (speciale) uitvoeringen, motoren en prijsklasse.

Mijn Sharan is verlaagd, heeft een Project Zwo gril met dubbele ronde koplampen en Project Zwo velgen met 225/45/17 banden.

De uitvoering is de GL met een 2.8 VR6 motor, 172 pk, 5 versnellingsbak, en voorzien van een Oettinger spruitstuk voor meer trekkracht onderin, mooi meegenomen voor het trekken van de caravan.

De kleur is paars/blauw metallic met vernislaag en heeft een wisselend kleureffect.

De Sharan heeft standaard een tweede zitrij met 3 stoelen en kan hiermee het complete interieur veranderen en zonder tweede rij onstaat er een gigantische laadruimte.

De stoelen van de tweede zitrij zijn wel zwaar, maar eenvoudig in en uit te bouwen.

De middelste stoel kan ook naar achteren worden gericht, zodat de middelste passagier op de tweede zitrij naar de achterzijde kijkt.

Het voordeel is dat men in deze opstelling op de twee buitenste stoelen oogcontact heeft met de middelste passagier.

De middelste stoel heeft een heugordel, dus mag er in deze opstelling gewoon gereden worden.

Buiten de standaarduitvoering (die al in 96 zeer uitgebreid was) is de auto voorzien van centrale portiervergrendeling met a.b., een schakeling waarbij alle bedienbare portierruiten automatisch open of dicht gaan, voorruitverwarming, verwarmde voorstoelen, verwarmde ruitensproeiers, stuur en handremhandel in leer uitgevoerd, alarm met bewegingssensoren, climatcontrol en electrisch bedienbare zij-achterramen.

Ook is er bij de derde zitrij, aan de linkerzijde, een extra verwarmingsunit gemonteerd die in verbinding staat met de climatecontrol.

Tevens aan de linkerzijde bij de derde zitrij zijn twee 12-volt stopcontacten gemonteerd, dit is ideaal voor koelbox of/en dvd speler (standaard bij GL).
Tractioncontrol ontbreekt ook niet en in combinatie met ABS rijd je op gladde wegen uitermate veilig.

- Update 4 augustus 2008

Voor de tweede maal, zijn bij een update, eerder vermelde bevindingen verloren gegaan.
Hierbij weer een verkorte update.................

Het gemiddelde bezineverbruik is fors, tussen 1:6 / 1:8, korte stadsritten meegerekend.
De Sharan rijd perfect, een echte snelwegverslinder.

In de zomer van 2006 met de Sharan en caravan ( Hobby 450 Exellent Easy, bj 2002, gewicht 1350 kg)op vakantie geweest naar Italie, Gardameer, Peschiera del Garda.
De combinatie heeft zich perfect gedragen, met ruim 90 km over de Brennerpas zonder problemen.
Het brandstof verbruik was hoog, ruim 1:5, dus om de 250 km tanken.

De caravan is inmiddels verkocht in 2007, dus geen verre vakanties meer met de combinatie.

Begin 2008 heb ik een injectiereiniger toegevoegd bij de benzine, ik tank altijd BP Ultimate 98, en na 4 tanken met de reiniger rijd de auto nog beter.
Ik had een dood punt bij het accelereren, maar is nu weg, sprint weg als de brandweer.
Toch is het geen echte stoplichtsprinter en scheurijzer, de versnellingbak leent zich hier niet voor.
Rustig cruisen op de snelweg met 140 km, dat is waar deze MPV voor is gemaakt.

Nadat de achterklep niet goed was gesloten ( lampje bagageruimte bleef branden ) was de accu geheel leeg.
Via startkabels weer tot leven gewekt, maar de accu werd niet vol na enkele lange ritten. ( geen groene indicatie meer ).

Voor enkele maanden geleden kwamen wij terug van vakantie, de Sharan had ruim twee weken voor de deur gestaan. Bij het starten bleek dat de accu volledig leeg was.
Er werken veel stroomverbruikers op de achtergrond, waar ik het bestaan niet van weet, maar het is wel vervelend als elke keer de accu leeg is.
Er wordt over het algemeen weinig gereden, voornamelijk korte boodschappenritjes.
Op de site van de ANWB zag ik een accubeveiliger en deze gekocht en aangesloten.
Na enkele tests moet ik zeggen, het werkt perfect.
Wanneer de accu onder de startspanning dreigt te komen, koppelt de beveiliger de accu van het complete electrische systeem af.
Na een druk op de afstandsbediening, activeer je het systeem weer en kan je gewoon starten.

Voor de problemen, zie kader hieronder.

Tot zover de verkorte, onvolledige update............

- Update 16 oktober 2008

Het is en blijft een kei van een auto, ondanks het hoge benzineverbruik en de forse wegenbelasting (236 per kwartaal, juli 2009). Nog steeds zeer tevreden.............
( zie ook problemen kader)

- Update: 1 januari 2009

Maandag 29 december 2008 is de Sharan APK gekeurd. Er was een achterveer gebroken, maar deze zijn alleen in een set te verkrijgen, dus beide zijn vervangen. Ook zijn er bij de voortrein diverse onderdelen vervangen,er klapperde van alles onder het rijden, voornamelijk op klinkerwegen en verkeersdrempels.
Ook waren de voorbanden aan de buitenzijde versleten, dus ook deze waren aan vervanging toe.

Na de eerste meters in de auto merkte ik dat de onderdelen waren vervangen,hij rijd weer als nieuw!!

- Tot de volgende update

- Update: Zondag 12 juli 2009

Zoals eerdere updates blijft het eentonig: Het blijft een beer van een auto !!!!. Om de 3 á 4 tankbeurten een injectiereiniger als toevoeging en het blijft gaan als de brandweeer. Het verbruik blijft schommelen rond de 1:8, wat wij accepteren voor het rijcomfort.
Toch zijn wij op zoek naar een vervanger en met name de oplopende wegenbelasting begint uit de hand te lopen. Ik betaal nu 236, - euro per kwartaal en zal medio 2010 rond de 250,- euro zijn, per jaar 1000,- euro !!. Op het oog hebben wij als vervanger de Dacia Sandero Stepway, die in september 2009 op de markt komt.
Ik houd de lezer op de hoogte..........., tot de volgende update.

Update: Vrijdag 28 augustus 2009

Ik heb vandaag een nieuwe foto bijgevoegd, hierbij laat ik de linkerzijde zien. Enige tijd geleden is er een nieuwe achterveer ondergezet omdat deze gebroken was, maar de auto stond scheef. Deze week is ook de andere veer vervangen. Hij begint een beetje op een Hod-Rod te lijken, nu hij zo hoog aan de achterzijde staat. Er is ook een nieuwe sensor besteld voor de ABS, deze wordt binnenkort vervangen. De wielen zijn opnieuw gebalanceerd en het rechterspiegelglas is vervangen.
De Sharan rijd nog steeds super, hij mag nog even blijven.......

Tot de volgende update.....

Update: Maandag 9 november 2009

De Sharan is gekeurd voor de APK. De ABS sensor is vervangen en ook de Lambdasonde was defect, ook deze is vervangen. Verder waren er géén bijzonderheden...............

Tot de volgende update...

Update: Donderdag 10 december 2009

De Sharan is niet meer in ons bezit, wij hebben hem ingeruild en een Fiat Punto Sporting aangeschaft.
Vandaag is de Punto opgehaald bij Smeeing in Soest.
Ik heb dan wel geen traantje gelaten, maar liet hem wel met gemengde gevoelens achter in Soest.
Voor de ervaringen met de Fiat Punto kunt u natuurlijk weer alles
lezen onder het kopje Fiat Punto Sporting.

- Update zondag 20 november 2011

Via de RDW site , houd ik de Sharan nog in de gaten, de ruimte en de 6 cilinder mis ik nog steeds.

PROBLEMEN

  • 168.600 km

- Update 1 september 2006

Tot nu toe toppy! De Sharan voldoet aan onze verwachtingen, nog geen problemen.


- Update 13 oktober 2006

Nieuwe accu geplaatst van 75 Ah, startafgifte 700 Ah.
Eigen merk Halfords, was de goedkoopste en de langste garantieperiode.( 3 jaar ).
Kosten 79,-.

- Update 8 december 2006

Geen problemen, alleen de ruitenwisserbladen zijn aan vervanging toe, dit probeer ik tot de APK uit te stellen ( eind januari 2007 )

- Update 29 januari 2007

Tijd voor de APK en zoals eerder al gemeld geen problemen!!
De Lambasonde is vervangen ( geen APK eis ), er zijn nieuwe ruitenwissebladen gemonteerd ( geen gepiep meer !! ), en het motormanagement is gereset naar de fabrieksinstellingen.

De remblokken achter hebben uitstel gekregen tot vervanging, ze kunnen nog zo'n 5000 kilometer mee. Voor mij kan ik dan vooruit tot juli / augustus van dit jaar, hij krijgt dan tegerlijkertijd een onderhoudsbeurt.

De kosten van de APK en resterend werk kan ik nog niet vermelden, ik krijg de rekening thuis gestuurd (luxe).

Nog steeds tevreden over de Sharan !!!

- Update 6 maart 2007

Nog steeds geen problemen...

- Update 14 juni 2007

Er kwamen geen bijzonderheden aan het licht bij de onderhoudsbeurt.

- Update 6 september 2007

Geen bijzonderheden, rijdt als de wereld.

- Update 21 december 2007

Weer niets om over te zeuren.

- Update 25 januari 2008

Glansrijk door de APK keuring, geen onregelmatigheden gevonden.
Binnenkort laat ik wel de Lambdasonde vervangen voor een betere verbranding van de uitlaatgassen (CO2 uitstoot).

- Update 23 april 2008

De lambdasonde is nog niet vervangen.
Ook nu zijn er geen bijzonderheden te vermelden.

- Tot de volgende update.

- Update 1 augustus 2008

Na twee weken stilstand een lege accu, accubeveiliger gekocht bij de ANWB.

- Tot de volgende update

- Update 16 oktober 2008

Drie weken geleden een nieuwe accu gekocht bij Halfords, de problemen met de accu bleven terug komen. Na drie dagen stilstand nam de accubeveiliger het over en schakelde telkens het gehele electrische systeem uit. Constant de radio op nieuw instellen, klokje enz, werd erg vervelend. De oude accu is voor een garantieclaim opgestuurd, nog niets van gehoord. De problemen zijn met de nieuwe accu voorbij, de groene indicatie ( accu vol ), is nog steeds zichtbaar. Ook na zes dagen stilstand grijpt de accubeveiliger niet in, het leeglopen lag dus toch aan de andere accu.
Verder geen problemen, gewoon een topauto!!! ( Volkswagen, wie anders? )

- Tot de volgende update

- Update: 1 januari 2009

Maandag 29 december was de APK keuring, diverse onderdelen vervangen.

2 stuurkogels
2 nieuwe banden voorzijde, merk Successor, 225 / 45 / 17
1 achterveer

- Tot de volgende update

- Update zondag 12 juli 2009

Drie weken geleden is er een nieuw voorruit gemonteerd,er zat een barst in het vorige ruit. De ruit is voorzien van verwarming, nu werken alle spiraaltjes weer.
Geen problemen gehad vanaf januari j.l., gewoon een top auto.

- Tot de volgende update

- Update Vrijdag 28 augustus 2009

Nieuw glas in de rechterbuitenspiegel gemonteerd
Rechterachterveer vervangen
Sensor ABS besteld

- Tot de volgende update

Update Maandag 9 november 2009

De ABS sensor en de Lambdasonde zijn vervangen.

- Tot de volgende update

Ervaringen sinds de aankoop 2006 - 2009

  • 173.300 km

De Sharan voldoet nog steeds aan onze verwachtingen en heeft ons nog nooit laten staan. Sinds de aanschaf is er 28.000 km mee gereden zonder grote reparatie's of problemen. Bij aanschaf was er al een Oettinger spruitstuk gemonteerd, wat de meerwaarde aan vermogen is , kan ik nergens achterhalen.
Regelmatig lees ik over problemen met de VR6 motoren in andere type's Volkswagens, ik heb daar (nog) geen ervaringen mee.
Mogelijk dat dit ook te maken heeft met het gemonteerde spruitstuk, wie zal het zeggen..........
Ik behandel de motor met respect, eerst rustig op bedrijfstemperatuur laten komen en dan nog niet alles van een oudere motor vergen.
De VR6 motor rijd zeer ontspannen en dus comfortabel, weinig tot geen motortrillingen en geen motorgeluiden waarneembaar in het interieur.

12-07-2009

Nog steeds rijd de Sharan geweldig, geen bijzonderheden te melden.

09-11-2009

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.