Volkswagen Sharan 1.9 TDI 115pk Comfortline (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sharan 1.9 TDI 115pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na twee jaar intensieve ervaring met mijn VW Sharan kan ik de auto wel samenvatten als een echte allemansvriend. Voor zowel zakelijk gebruik als privé is het een heerlijke reisauto met ingebouwde caravan-ruimte en een puike motor. Het TDI-verbruik is prima; 6,5 liter per 100 kilometer (1 op 15,5) vind ik prima voor een auto van dit formaat.
Voor het gewicht is de 115 pk niet overdreven, maar bij 70 op de teller gebeurt er écht iets als je het gaspedaal intrapt; nog steeds geniet ik van de acceleratie - en dan doet zo’n grote auto (alhoewel, de auto is korter dan mijn vorige auto, een VW Passat) het andere verkeer op de snelweg soms nog verrassen. Hij sjouwt door tot 188 echte kilometers (gemeten met een GPS aan boord, onderdeel van een PDA-navigator want de fabrieksnagivator was met zo’n 5.000 euro toch wat te absurd geprijsd).
Bij al die snelheid blijft het goed stabiel en blijft de koets ook in bochten nog redelijk vlak voor een MPV van dit formaat, al vinden de medepassagiers het niet echt leuk; zij eerder dan de koets gaan dan op één oor. Het comfort aan boord is prima; met de (beige) veloursbekleding (voor extra ruimte-effect), prima stoelen, goede verstelbaarheid van stoelen en stuur kan zowel ik als mijn vrouw er prima mee uit de voeten. Alleen zou de zitting van de bestuurdersstoel voor mij wat langer mogen. Die is korter dan in mijn vorige auto, maar dat zal te maken hebben met het kunnen draaien van de voorstoelen, een mogelijkheid waar ik zelden (tot op heden slechts tweemaal) gebruik van heb gemaakt - en dan nog omdat je het graag even laat zien dat het kan (zonder echt nut dus).
De allermansvriend heeft al van alles voor zijn kiezen gehad; snelle zakelijke ritten over Duitse autobahnen (zie topsnelheid eerder), familieritten naar Frankrijk (met 4 volwassenen en 2 kinderen én bagage goed te doen, al helpt een skibox op het dak tegen de beperkte bagareruimte bij volle bezetting), stadsverkeer in de Randstad, als busje bij kinderpartijtjes of als verhuiswagen (haal die stoelen er maar uit hoor!); de Sharan heeft het allemaal gezien - en zonder klagen. Zelfs de beige bekleding -was toch een gok bij de aanschaf- blijft netjes, een enkele vlek kun je er makkelijk uithalen met tapijtreiniger en de rest veeg je er zo uit. Als je er maar geen vuilnisbelt van maakt hé.
Nee, die Sharan bevalt best. Al noemen de collega’s het een busje (waar moet ik mijn strippenkaart stempelen?); voor mij is dat alleen maar kinnesinne!
PROBLEMEN
Weinig problemen, feitelijk alleen wat kleinere probleempjes als de garage een beurt heeft gegeven (bijvoorbeeld de ruitenwissers die dienst weigerden bij ophalen van de auto), maar dat moet een incindent zijn. Recent heeft het vliegwiel tussen versnellingsbak en aandrijving het begeven (ook al een incident volgens de dealer), maar verder houdt de Sharan zich kranig. Het olieverbruik is prima; eens per 10 a 15.000 km een litertje erbij, de auto waarschuwt zelf. En dan zou ik alleen als probleem willen noemen dat ik zo zelden bij de pomp kom; mijn Airmiles-kaart is langzamerhand bleekjes blauw...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.