Volkswagen Sharan 1.9 TDI 115pk Comfortline (2002)

autoreview

Volkswagen Sharan
Volkswagen SharanVolkswagen SharanVolkswagen SharanVolkswagen SharanVolkswagen SharanVolkswagen SharanVolkswagen Sharan - interieurVolkswagen Sharan - interieur

Signalement

UitvoeringSharan 1.9 TDI 115pk Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na twee jaar intensieve ervaring met mijn VW Sharan kan ik de auto wel samenvatten als een echte allemansvriend. Voor zowel zakelijk gebruik als privé is het een heerlijke reisauto met ingebouwde caravan-ruimte en een puike motor. Het TDI-verbruik is prima; 6,5 liter per 100 kilometer (1 op 15,5) vind ik prima voor een auto van dit formaat.
Voor het gewicht is de 115 pk niet overdreven, maar bij 70 op de teller gebeurt er écht iets als je het gaspedaal intrapt; nog steeds geniet ik van de acceleratie - en dan doet zo’n grote auto (alhoewel, de auto is korter dan mijn vorige auto, een VW Passat) het andere verkeer op de snelweg soms nog verrassen. Hij sjouwt door tot 188 echte kilometers (gemeten met een GPS aan boord, onderdeel van een PDA-navigator want de fabrieksnagivator was met zo’n 5.000 euro toch wat te absurd geprijsd).
Bij al die snelheid blijft het goed stabiel en blijft de koets ook in bochten nog redelijk vlak voor een MPV van dit formaat, al vinden de medepassagiers het niet echt leuk; zij eerder dan de koets gaan dan op één oor. Het comfort aan boord is prima; met de (beige) veloursbekleding (voor extra ruimte-effect), prima stoelen, goede verstelbaarheid van stoelen en stuur kan zowel ik als mijn vrouw er prima mee uit de voeten. Alleen zou de zitting van de bestuurdersstoel voor mij wat langer mogen. Die is korter dan in mijn vorige auto, maar dat zal te maken hebben met het kunnen draaien van de voorstoelen, een mogelijkheid waar ik zelden (tot op heden slechts tweemaal) gebruik van heb gemaakt - en dan nog omdat je het graag even laat zien dat het kan (zonder echt nut dus).

De allermansvriend heeft al van alles voor zijn kiezen gehad; snelle zakelijke ritten over Duitse autobahnen (zie topsnelheid eerder), familieritten naar Frankrijk (met 4 volwassenen en 2 kinderen én bagage goed te doen, al helpt een skibox op het dak tegen de beperkte bagareruimte bij volle bezetting), stadsverkeer in de Randstad, als busje bij kinderpartijtjes of als verhuiswagen (haal die stoelen er maar uit hoor!); de Sharan heeft het allemaal gezien - en zonder klagen. Zelfs de beige bekleding -was toch een gok bij de aanschaf- blijft netjes, een enkele vlek kun je er makkelijk uithalen met tapijtreiniger en de rest veeg je er zo uit. Als je er maar geen vuilnisbelt van maakt hé.

Nee, die Sharan bevalt best. Al noemen de collega’s het een busje (waar moet ik mijn strippenkaart stempelen?); voor mij is dat alleen maar kinnesinne!

PROBLEMEN

Weinig problemen, feitelijk alleen wat kleinere probleempjes als de garage een beurt heeft gegeven (bijvoorbeeld de ruitenwissers die dienst weigerden bij ophalen van de auto), maar dat moet een incindent zijn. Recent heeft het vliegwiel tussen versnellingsbak en aandrijving het begeven (ook al een incident volgens de dealer), maar verder houdt de Sharan zich kranig. Het olieverbruik is prima; eens per 10 a 15.000 km een litertje erbij, de auto waarschuwt zelf. En dan zou ik alleen als probleem willen noemen dat ik zo zelden bij de pomp kom; mijn Airmiles-kaart is langzamerhand bleekjes blauw...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.