Volkswagen Sharan 1.4 TSI BlueMotion T. Highline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sharan 1.4 TSI BMT Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
Inrijden zit erop
- 1.500 km
In februari 2011 heb ik 'mijn' VW Sharan opgehaald bij de dealer. Onderstaand het verhaal van deze auto door de jaren heen.
Ik heb een lekker aangeklede Highline besteld, dus met stoelen in leer en alcantara, (schuif)deuren electrisch, Bi-Xenon (dus ook leds), Dynaudio, RNS510 en panorama schuifdak en nog meer lekkers. Alleen vergeten electrische achterklep aan te kruisen... Qua snuisterijen vind ik de Autohold en de 220V-stekkerdoos de nuttigste; heb de smartphone er al mee opgeladen met de gewone oplader van thuis! De auto is verder een genot om te zien en om ermee te rijden. Had van te voren al gekeken of mijn lengte (2m03) geen probleem opleverde; hoofdruimte genoeg (zelfs met panoramadak!), en daarbij zijn stoel en stuur prima op maat in te stellen en... ik kan ongehinderd onder de binnenspiegel door kijken. Eindelijk!
Bij afleveren van de auto kreeg ik uitgebreid uitleg van de dealer, die ruim de tijd nam om alle systemen uit te leggen. Niet dat 'ie alles wist, maar hij deed een dappere poging. Toch raar dat iemand zijn dagelijks werk zo matig verstaat. Zo was de navi soms een puzzel, smartphone connecten bleek lastig (maar met eigen inbreng wel gelukt) en had hij in eerste instantie geen verklaring dat er geen reserveband, maar ook geen noodreparatieset aan boord was. Bleken er 'zelfdichtende' banden onder te zitten, die spijkers of schroeven of ander onheil 'galvaniseert' of iets dergelijks en zo luchtdicht afsluit. Als dat maar goed gaat...
Bij het laten zien van de auto aan de familie maak je natuurlijk de blits met de schuifdeuren die met een druk op de afstandsbediening openzoeven. En weer dicht. Dat hoefden mijn kinderen maar één keer te zien. Maar de auto wordt ook mooi gevonden met de 'uitgeklopte' wielkasten, gedraaide velgen (17inch standaard op de Highline) en fraaie chroomdetails. Doordat ik gekozen heb voor lichte bekleding is me al veel besmettelijks aangezegd, maar ik vind het mooi en weet van andere auto's die ik gereden heb, dat het best lang mooi te houden is als je een beetje netjes bent en er geen vuilnisbelt van maakt. Je ziet het in elk geval meteen als het vies is, en dan haal je de viezigheid zonder poespas van het leer af.
De auto heeft de lichtste benzine motor, de 1.4 TSI met compressor en turbo, die 150pk met 240Nm trekkracht ophoest. Niet eens bewust, er was nog geen 2.0 TSI leverbaar. Tijdens het inrijden gedurende de eerste 1.500 kilometer nog voorzichtig met het gas omgegaan, maar tijdens een langere rit even de 150pk de vrije loop gelaten en toen ervaren dat er best fut in de motor zit bij hogere toerentallen. Eerste indruk is dat de motor onderin nog niet erg thuis geeft. Misschien nieuwigheid, even aankijken, maar als dat zo blijft toch maar overwegen om te tunen. Kan ook bij de Tiguan met dezelfde motor (dan gaat dit 1.4-tje over 200pk!), maar is nu nog niet beschikbaar voor de Sharan bij 'VW-huistuner' Der Abt. Schijnt in april-mei te komen. De 1.4TSI heeft BlueMotion technologie, met start-stop systeem dus, maar tijdens de eerste 500 kilometer doet 'ie het nog niet, ondanks warme motor, pook in vrij en voet van de koppeling. Pas in kilometer 500-zoveel viel de motor voor een verkeerslicht voor het eerst uit. Toch vreemd, geen toeren meer, maar lampen, radio, stoelverwarming etc doen het nog. Bij groen licht volstaat het indrukken van de koppeling; moet je toch doen voor het inleggen van de versnelling, dus geen enkele vertraging bij het wegrijden. Geen nadelen dus, alleen even wennen. Heb het nog niet nodig gevonden het systeem uit te schakelen. De auto is weliswaar geleast, maar brandstofbesparing kost zo geen enkele moeite. Dus helpt het misschien mee om wat brandstof voor de kinderen over te laten. Het verbruik ligt rond de 8 liter per 100 kilometer in deze inrijperiode. Niet slecht, vind ik.
Kwaliteit van de nieuwe auto moet nog blijken, maar alles aan en op de auto voelt heerlijk solide aan, prettige compact leren stuur pakt prima beet, stoelen zijn wat aan de harde kant, even wennen, ondanks dat ik toch wel wat VW's gereden heb. Tweede kritisch puntje is dat de spraakaansturing van de telefoon geen Nederlands spreekt. Moet je navi op Engels of Duits als je dat wilt. Laat maar. Verder wat doordachte details tegengekomen zoals handrem die er automatisch opgaat als je stilstaat en je je gordel losklikt (handig) of de electrisch -ook in hoogte- verstelbare lendesteun in de bestuurdersstoel (zo heb ik er ook wat aan!) of de simpel te bedienen cruise control, waarvan je de instelling in het schermpje tussen de klokken ziet (ook handig). De Highline stoelen houden je tijdens een bocht redelijk in de greep, al voel je dat je in een MPV rijdt. Het ruimte-aanbod is goed (duh), maar kan ook achter mezelf zitten, al is daar de hoofdruimte minder. Door de grote ramen en vooral het panoramadak is het super prettig licht in de auto. En het geluid uit de Dynaudio installatie is prima, diep en zuiver, al moet je geen discotheek installatie verwachten omdat de boxen beperkt de ruimte hebben in de deuren.
Eerste indruk van de VW Sharan 1.4 TSI is er een van een luxe, stille (je hoor de motor niet!) en comfortabele kilometervreter. De auto wekt vertrouwen! Ik plaats een update als de auto wat meer kilometer-ervaring heeft opgedaan.
Licht en ruimte
- 7.500 km
Na tweeënhalve maand rijden in de nieuwe VW Sharan voelt de auto steeds vertrouwder. Alles functioneert perfect, geen hapering, rammeltjes of ander onheil. Het start-stop systeem, dat ook feilloos werkt, valt niet eens meer op. Ik mis het zelfs in onze andere auto.
Motor
De 1.4 TSI-motor bevalt redelijk tot goed. Onderin nog steeds wat tam, want je voelt het koppel pas boven de 3500 toeren echt komen, maar het rijdt wel heerlijk ontspannen. 150 pk is genoeg in Nederland. Maar wat als er gewicht aan de trekhaak zit? Het verbruik is gedaald en gemeten over zo'n 3.000 km is het gemiddeld 7,8 volgens de boordcomputer. Ritten zijn in de stad en op de snelweg 50-50 verdeeld. Vind ik niet slecht voor zo'n hoge, best zware auto.
Interieur
De lichte bekleding blijft gelukkig mooi, ondanks diverse spijkerbroeken en een dochter die met haar schoenen over de zitting stapte. Paar vegen met een doek en het is weg.
Wat echt heerlijk is, is dat het zo licht is in de auto. Door het panoramadak te openen is de hitte in een geparkeerde auto zo weg (hoorde dat er auto's zijn die met zonnecollectoren op het dak een geparkeerde auto koel kunnen houden; jammer niet bij VW). Tot 80km p/uur kun je prima met open dak rijden. 't Is geen cabrio, maar toch lekker.
Het ruimte aanbod is natuurlijk prima zou je zeggen, maar op de tweede zitrij vind ik het eigenlijk niet over houden. Dat ik met mijn twee meter niet comfortabel achter mezelf kan zitten is misschien logisch, maar mijn zoon van 15 zit ook al krap achter mijn stoel. De bagageruimte (geen zeven-zits) heeft een hoge bodem, waardoor er relatief weinig ruimte onder het dekzeil zit, maar het is wel lekker diep.
De audio-installatie (Dynaudio) vind ik redelijk, want wel helder geluid, maar bij goed volume op echte lage tonen heeft íe het moeilijk en gaat 'ie snel kraken. Matige speakers?
Tenslotte nog het zeurpuntje van de vorige keer: de spraakbediening van de telefoon op de navi, die het niet doet in het Nederlands. Toch maar een keer op Duits gezet en... werkt feilloos. Wel raar om 'Telefon' te roepen, maar de (Nederlandse) namen in de bellijst worden vervolgens prima gevonden. Ga ik verder uit proberen.
Wordt vervolgd.
De kilometers verdwijnen achteloos
- 21.000 km
Na alweer dik een half jaar met de Sharan is de auto inmiddels begonnen aan rondje 20.000 op de kilometerteller. Nog steeds stap ik met veel plezier in de auto voor een heerlijke rit in alle comfort. Superruim, een grote vierkante plantenbak (leeg) erin zonder stoelen omklappen. Prima!
In de zomer is er een inbraakpoging geweest, vermoedelijk uit op de navi, maar een nachtelijk alarm heeft hem (?) verjaagd. Wel zijruit eruit en de verchroomde bies van de raamstijl verbogen; daar zat de schroevedraaier. Kan ik de auto niet kwalijk nemen natuurlijk. Bekleding blijft netjes, al ligt er nu wel een lichte spijkerbroekenwaas over de bestuurdersstoel. Hmmm...
Verbruik blijft mooi stabiel net boven 8 liter op 100 kilometer inclusief een snelle rit van het westen naar het hoge noorden, waar de klok verslagen moest worden. Met 150 km/h loopt ie dan wel 11 op 100 km. Verder is de auto kraakvrij en volgens sommigen ook smaakvrij, maar daar trek ik me niks van aan. Met de winterbanden eronder eens kijken wat de kou 'm doet (moet het wel koud worden trouwens). Alle vertrouwen in.
Eerste smetje op blazoen blijkt eenmalig
- 38.500 km
Algemeen
Rijd nu ruim een jaar in de VW Sharan. Nog steeds kraakvrij, niets wijst op slijtage. Fijne kilometervreter. Kan de gadgets zoals Park assist, de perfecte Xenon-verlichting (met leds) en het panorama-/kanteldak nog steeds waarderen. Deze winter ook de stoelverwarming. Wat mij betreft komt dat in elke volgende auto; heerlijk! In het horror-gedeelte van afgelopen winter (twee weken) gaf de auto geen krimp en werd 'Ie aangenaam snel warm. Voordeel van de compacte 1.4TSI? Met winterbanden kom je overal. Behoudens de winter-zomerbandenwissel en de eerste beurt is er eigenlijk weinig te melden. Hoewel...
Smetje
Net voor de koude periode in deze winter (2012) reed ik wel een keer de snelweg op toen de auto openeens inhield, geen hoge toeren wilde maken (bleef onder 3.500 RPM) met een knipperend motormanagement lampje. Hmmm... da's schrikken met invoegen. Kon wel verder rijden en gek genoeg is dat daarna niet meer voor gekomen. Uitgebreide controle bij de garage met oa uitlezen van het storingsgeheugen leverde ook niets op. Zat de turboklep even vast of zo? We zullen het niet weten. Incident. Las recent van de problemen met de TSI motoren van VW maar in deze Sharan heb ik geen last van een ratelende distributieketting of turbo. Maar ja, de auto is nog zo nieuw, dat kan ook eigenlijk niet.
En dan tenslotte gebeurde het onvermijdelijke; de radio-navigatie (RNS510) gestolen. Keurig zonder inbraaksporen of ingetikt ruimje. Clean en stil, geen alarmsysteem gehoord, terwijl 'ie voor de deur stond. Kan de auto niets aan doen, maar VW: is er nou geen beter beschermd systeem leverbaar. En dan bedoel ik geen Navilock die er voor de Sharan niet nog is (!) maar voor die prijs (2500 euro) mag je toch verwachten dat je een beter ingebouwd, type specifiek systeem hebt en niets iets wat in iedere VW/Seat/Skoda past? Zo wordt de afzetmarkt voor het boevengilde wel makkelijk groot. Ik elk geval komt er een nieuwe in, maar niet dezelfde. Jammer, maar dat gedoe met aangiftem, garagebezoek voor schade, dagen met een gat in je dashboard rondrijden (wat is het stil) en dan een dag je auto kwijt voor het andere systeem, het is allemaal gedoe en niet voor herhaling vatbaar. Gelukkig is het een lease-auto, want anders ben je ook nog financieel aan de beurt.
Verbruik
Ik rijd de auto altijd netjes warm, ga zelden op het gaspedaal stáán, keurig maximum snelheid (124 op de teller). Resulteer in een keurige 8,0 liter per 100 km. Voor zo'n hoge, ruime auto op benzine vind ik een-op-12,5 niet slecht.
Conclusie
Over anderhalve maand moet ik de auto helaas weer inleveren. Helaas zeg ik, want het is een heerlijke, confortabele auto voor de lange afstand. Voorzien van alle luxe, meer dan strikt nodig, maar dat maakt je weer wijzer als er een nieuwe leaseauto komt. Met de nieuwe belastingplannen kan ik dan toch beter kijken naar een model met gunstiger bijtelling... Opel Amper misschien? (als ik er in pas)? Bye bye Sharan!
Bij hernieuwde kennismaking blijkt: degelijke auto
- 103.000 km
Na deze auto tot mei 2013 als leaserijder te hebben bereden, heb ik de auto uit zicht verloren, maar sinds medio februari 2015 (net voor het einde van de leasetermijn) rij ik weer in deze Sharan na de auto te hebben overgenomen van de leasemaatschappij. Nu dus privé. Ik wist immers wat er aan opties in zitten omdat ik hem zelf samengesteld heb en bij een eerste verkenning voor de koop bleek dat de auto nog piekfijn uitzag. Na hem gekocht te hebben (voor een goede prijs met garantie) blijkt uit niets dat de auto al bijna 4 jaar oud is. Alles voelt nog steeds solide aan en nergens kraakjes of zichtbare slijtage. Van buiten heeft de auto lichte steenslag en wat kleine krasjes, maar dat is normale gebruiksschade die er toch wel op zou komen, dus dat is vast geregeld ;-).
Vlak voor de koop is er nog een beurt uitgevoerd en na in ontvangstname ben ik onder garantie van de leasemaatschappij nog langs de dealer gegaan voor het opnieuw afstellen van de koplampen. Die hebben dynamische bochterverlichting die te laag scheen, maar dat is na demontage van de regelaar en een reset verholpen; niets mechanisch. We reden hiervoor in een VW Tiguan en vergeleken hiermee is dat een sportieve auto. De Sharan nodigt uit tot relaxed rijden, alles super confortabel, je zoeft over de weg, maar toch is het stevig en alles voelt aan alsof het nog makkelijk 10 jaar functioneert.
De eerste indruk na de koop is dus positief en we kunnen niet wachten om het met hele gezin op vakantie te gaan; het ruimte-aanbod wist ik natuurlijk nog wel, kinderen en bagage en dat conform; wij komen er wel... Wordt vervolgd.
Heerlijke vakantie-auto
- 120.000 km
Deze zomer (2015) met het hele gezin naar Oostenrijk en Italië geweest. Met drie (grotere) kinderen op de achterstoelen en de bagageruimte tot het afdekzeil vol, hadden we aardig wat gewicht aan boord. De achterbandjes op maximale spanning en rollen maar. De reis naar Oostenrijk verliep prima. De kinderen hadden heerlijk de ruimte aan boord, genoeg plek voor de (lange) benen en ieder een eigen stoel. Aan oplaadpunten voor tablet en smartphone geen gebrek; ik heb er 4 geteld plus een 220V stopcontact en dan laat ik die in de bagageruimte buiten beschouwing. Ook het navigatiesysteem op de (voor ons met deze auto eerste) buitenlandse reis is goed bevallen, al vraag ik me af of de verkeersinformatie actueel genoeg is. Het eerste was opvalt is dat alles op comfort is gericht en dat het bovendien heerlijk rustig en stil aan boord, je hoort de motor niet. Fijn dat dan de audio (dynaudio) makkelijk van de iPhone streamt, maar SD kaartjes, de harde schijf of ouderwetse CD's slikt 'ie ook.
Op de Autobahn met lange stukken stijging en in Oostenrijk moest de 1.4 TSI-motor er flink aan trekken. Maar op de cruisecontrol hield 'ie goed de snelheid erin. Ook in de bergen kwam je elke helling op, al moet je dan natuurlijk terug naar 3 of 2. Alleen aan de olietemperatuur (liep op tot 119 graden) merk je dat de motor hard moet werken en bovenaan gekomen staat de motor met de koelfan aan nog even na te hijgen. Maar verder geen krimp. Op deze lange afstanden, bijv ook op de Po-vlakte richting Toscane, ga je de cruisecontrol erg waarderen. Een tikje omhoog aan de stengel is 10km meer, omlaag is 10km minder en een tikje naar je toe is 1km harder. Het werkt heel intuïtief en je kunt er goed de snelheidsverschillen op de Autobahn (wéér een Baustelle) mee opvangen. en o ja, het was heet, dus de blindering van het panoramadak hebben we vaak dicht gehad. Niet in de bergen, want dan blokkeer je een geweldig uitzicht voor de passagiers.
Op de terugweg in het laatste stuk Duitsland naar Nederland nog even de max-snelheid uitgeprobeerd. De teller kwam toch nog redelijk vlotjes tot 200km per uur (zal zo'n 190km/u in het echt zijn). Voor een dergelijke grote auto met flink gewicht en lading in combinatie met een 1.4 motor eigenlijk ongelofelijk. Dit blokje blijft maar trekken. Probleemloos ruim 3.000km door Europa gereden. Verbruik tijdens de reis kwam uit op ±9 liter per 100 km. Ook netjes, gezien de snelheden en de bergweggetjes. Kortom, deze auto is gemaakt om het hele gezin een lange autoreis te maken en ontspannen weer uit te stappen, klaar voor de vakantie.
Ondertussen hebben we de 120.000km gepasseerd, maar omdat de auto bij 110k een vervroegde grote (aflever)beurt heeft gehad, kunnen we nog even vooruit. Alleen deed de garage wel lastig met het terugzetten van de serviceintervalindicator, omdat de beurt bij een andere VW-dealer in Nederland was uitgevoerd en dat was vergeten. Onze eigen VW-dealer vertrouwde dat blijkbaar niet en durfde/wilde de indicator niet terugzetten. Of ik even naar die dealer in Oosterbeek wilde rijden vanuit Noordwijk. Vreemd verhaal, vond ook de Oosterbeekse dealer, maar na twee dagen bellen (moest ik zelf doen, want de baliemedewerker in Noordwijk was aan het eind van zijn service), waarin ik beide VW-dealers met elkaar verbond, kon het toch geregeld worden.
Enfin, deze Sharan blijft voorlopig nog even; er is volgens mij geen idealere vakantie auto voor het gezin met zoveel ruimte en comfort. To be continued!
Naar de sneeuw en terug
- 128.750 km
Vorige week (febr 2016) ben ik met de Sharan naar Oostenrijk geweest. Voorzien van winter... eh sneeuwbanden met voor nog 5mm profiel voor (achter bijna nieuw 8mm) en als extra zekerheid Spike Spider schijven op mijn voorwiel-velgen voorgemonteerd. De heenreis met drie man in de auto en een gevulde achterbak was ongekend; halverwege Duitsland gooide de winter ons alles toe wat het in huis had; eerst regen, toen ijzel en tenslotte sneeuw. Paar honderd kilometer intensief concentreren met geleidelijk sturen en remmen, tot in Oostenrijk. Hard gingen we niet, gealarmeerd door diverse ongelukken op onze en te andere rijbaan. De sneeuwbanden waren had nodig en hebben ons niet in de steek gelaten. Zelfs op de bergpas langs Gerlos en de laatste klim naar Königsleiten (1600m) omhoog zonder sneeuwkettingen kunnen doen. De auto gaf verder geen krimp. Heel stabiel en rustig en alleen de ijsafzetting op de voorruit was lastig; daar moest de blower op blijven staan. Na een heerlijke week skiën was de terugreis aanzienlijk rustiger; heerlijk cruisen tussen 100km/u waar dat moet en 130km/u waar dat kon waren we in no-time weer in Nederland, ondertussen genietend van de rust in de auto en de prima stereo. Met deze kleine geblazen motor is de versnelling op zulke snelheden traag; er lijkt weinig te gebeuren, maar de snelheidsmeter trekt toch goed bij bij een resume op de cruise control. Het verbruik bleef steken rond 1 op 12. Niet verkeerd voor deze rit op snelheid. Wederom heeft deze auto zich bewezen als prima reiswagen met alle comfort. Nog geen mankementen of ergernisjes. Was beducht dat de schuifdeuren zouden vastvriezen. Met een veegje vaseline rondom heb ik er niets van gemerkt. Enige minpuntje is dat bij het openen van de achterklep het water van de klep op de bagageafdekking druppelt. Da's m.i. echt een ontwerpfoutje. Nee, we kachelen lekker door met ons 'busje', heerlijk!
Na probleemloze vakantie verontrustende lampjes
- 141.031 km
Deze zomer (2016) met de Sharan weer naar de bergen van Oostenrijk geweest. De route door Duitsland mag dan doorspekt zijn met Baustellen, de auto doet er alles aan om je gerieflijk en comfortabel op je bestemming te brengen. Alles aan de auto functioneert prima, maar voorafgaand aan de rit toch nog maar even voor een zomercheck naar de VW dealer geweest (meteen vloeistoffen op niveau, litertje olie erbij en de bandjes op spanning) en daar ook een koelbox meegenomen. De reis heen en terug en ook de ritten ter plaatse met een leuke klim naar Hintertux en naar een hooggelegen Hochseilgarten verliepen probleemloos. Ook mijn zoon, die net rijbewijs heeft, kon zo oefenen met in de bergen rijden. De motor doet wat hij kan maar soms is terugschakelen nodig. Vakantieverbruik van 1 op 11 gehaald met lekker doorkachelen in Duitsland (op en over 150 km/u) waar dat kon. Vind ik netjes.
Twee dagen na terugkomst in Nederland kreeg ik echter een melding 'ABS fehler' en vervolgens 'ESP fehler' in het display. Diverse lampjes gingen branden; ABS, ASR, bandenspanning, terwijl ook de start-stop uitviel. Dat was even schrikken. Meteen naar de garage om van de monteur met aangekoppelde computer te horen dat er een melding van een defecte ABS sensor bij het linkerachterwiel is. De auto reed er echter niet minder om, maar het zat me niet lekker natuurlijk. Na even aangekeken te hebben (soms geen foutmelding bij een nieuwe rit) toch maar weggebracht voor reparatie. En inderdaad, na installatie van een nieuwe ABS sensor was alles verholpen. Duur onderdeeltje trouwens, zo'n 80 euro voor een ogenschijnlijk onbeduidend stukje plastic met een stekkertje van amper 8 cm. Maar ja, best belangrijk onderdeeltje, want al die lampjes zijn van systemen die afhankelijk zijn van goed werkende ASB-sensors. Nu rijdt de auto weer storingsvrij als vanouds.
Na inmiddels 5-en-half jaar hoor ik zo nu en dan toch wel wat kraakjes in het interieur, zeker waar de bestrating geen asfalt is. De bekleding (stoelen/panelen) en de afwerking (alles wat je tijdens het rijden aanraakt) voelt echter nog als nieuw aan en van slijtage aan motor of bak is niets te merken. Blijkbaar is dit een goed in elkaar gezette auto.
Ik baal van een 'tikje' die een onbekende (met trekhaak?) heeft uitgedeeld aan de voorbumper, waardoor de bescheiden splitter nu een inkeping heeft en het klepje van de koplampsproeier niet meer netjes aansluit op de bumper. Reparatie daarvan gaat over de € 500 betekenen, want de bumper moet gedemonteerd; dat is wat veel voor de cosmetiek. Mss doen voor rekening van de verzekering voor de auto uit de all-risk gaat. Voorlopig rijden we heerlijk door met deze multi-purpose reiswagen.
Vol vertrouwen de volgende zomer in!
- 165.000 km
Sinds de vorige review best weer wat kilometers erbij. In februari 2017 een grote beurt gegeven bij de VW dealer, waar bleek dat de remschijven en -blokken vóór vervangen moesten worden. Kan en best okee, na 6 jaar en 150k. Vanwege prijsverschil dit laten doen bij een niet VW-dealer, wel één met VW-specialisatie. Maar daar bleek dat het ontluchten van de remleidingen toch wel lastig is. Tot drie keer terug vanwege een koppelingspedaal dat niet meer omhoog komt (koppeling en remmen maken beide gebruik van remvloeistof). Vervolgens een trilling in het rempedaal; kromme remschijf? Maar die is toch nieuw? Tja, slijtage-onderdeel zegt de garage. Tja, agree to disagree. In elk geval, garage heeft de schrijven afgedraaid maar inmiddels is het trillen weer terug. Remt prima, maar het gevoel in het pedaal is niet fijn. >> Iemand een advies?
Onlangs de auto grondig laten wassen en dan valt op dat de auto weliswaar wat onvermijdelijke krasjes en kleine deukjes heeft hier en daar (waaronder die vervelende in de voorbumper) maar dat hij strak in de lak zit en er hardstikke mooi bij staat.
Verder is de auto betrouwbaar, na onze pech vorig jaar. Inmiddels begint de zomer en niets in de auto wijst op enig probleem. Alles werkt solide en de knoppen, handels en bediening voelen nog steeds robuust aan. Tuurlijk, hier een daar een kraakje, maar dat mag. De motor draait nog steeds (enigszins onregelmatig, doet 'ie al vanaf nieuw) braaf zijn rondjes, trekt goed, verbruikt rond 7,7l/km, airco, cruise control en start-stop functioneert, Xenon lampen, de elektrische schuifdeuren, de stoelverstelling, besturing etc. werken probleemloos, evenals en het entertainment en ook de navigatie, hoewel die wel wat traagjes begint te worden op zijn leeftijd en de kaarten weer een update moeten. Er wordt dan ook prettig veel verbouwd aan de weg, bijv. nieuwe A1, nieuwe A9 etc. Het enige wat eraan mankeert op het moment is een MDI-kabeltje voor het verbinden van je mobiel met het entertainment systeem, die tevens je mobiel oplaadt. Die is voor de derde keer kapot, gekraakt of zo, in elk geval te kwetsbaar. Dit keer laat ik het zo, want met een standaard oplader in een 12V-stekker en media streamen via Bluetooth heb ik ook alles wat ik nodig heb.
Kortom, we gaan vol vertrouwen de aankomende zomer in. Eens kijken wanneer we de 2 ton kunnen aantikken...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.