Volkswagen Scirocco 2.0 TSI Highline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scirocco 2.0 TSI Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 16.000 km |
- 880 km
Aangezien ik een auto van de zaak rij die ik niet langer wilde bijtellen en onze tweede auto, een Mini Cooper, te klein was voor het gezin (man/vrouw/kind/hond) hebben we onlangs een Volkswagen Scirocco aangeschaft. Toegegeven; nog niet echt een typische gezinsauto. Maar het past allemaal net en het moet ook nog een beetje leuk blijven natuurlijk.
Uitvoering:
2.0 TSI Highline
Dynamic-pakket
18" Interlagos velgen
Alarm
Licht en Zicht
Parkassist
Tyre-leak indicator
De eerste ervaringen tot op heden zijn zeer positief. Comfortabel maar strak, rustig en stijlvol interieur, compleet vrij van bijgeluiden, perfect stuurtje, een heerlijke versnellingsbak, en een soepele en snelle motor. De auto oogt in "real life" lekker dik en beter dan op foto's naar mijn mening.
De Scirocco heeft een beetje dubbel karakter. Als huis, tuin en keuken vervoermiddel laat hij zich gemakkelijk rijden. Hou je de rechtervoet een beetje in bedwang dan rolt het allemaal prima mee met het verkeer. De motor pikt lekker laag in toeren op en continu bij de les blijven om te schakelen hoeft daarom niet zo nodig. Maar wanneer er de ruimte en de zin is dan kán je wel degelijk lekker vlammen. Dat "vlammen" is tot op heden binnen de perken gehouden. Ik wil de motor netjes inrijden en over een paar honderd kilometer wordt er pas echt getest waar de 200 pk's toe in staat zijn.
Uiteraard is er over zaken als betrouwbaarheid en verbruik nog niet echt veel te melden. Maar de Scirocco is al weer een paar maanden te koop, en hoewel de eersten waarschijnlijk nu pas op kenteken worden gezet voor particulieren vond ik dat het wel eens tijd werd voor een eerste review van deze auto.
Ik zal de review regelmatig updaten.
Eerste update na 3.000 km
- 3.000 km
Zo, de eerste 3.000 (probleemloze) kilometers zitten erop. De auto bevalt echt uitstekend, rijdt heerlijk en levert nog steeds behoorlijk wat bekijks op.
Het verbruik is de laatste tankbeurten steeds krap 1 op 10. Daar moet je nog aardig je best voor doen ook (lees: niet al te snel optrekken en tijdig opschakelen). Vooral wanneer je voornamelijk wat kortere ritten rijdt. Eens wat sportiever sturen levert al snel een verbruik tussen de 1 op 8 / 9 op. Geen zuinigheidswonder dus. Maar daar koop je deze auto niet voor (wij niet althans.......)
Rond kilometerstand 1.000 is de auto een keer terug geweest naar de garage om een kraakje achter de bekleding in de achterbak te verhelpen. Dat is keurig opgelost en sindsdien weer fluisterstille kilometers gemaakt (wanneer je de subtiele donkere brom van de uitlaat en de huil van de motor boven 5.000 toeren niet meetelt)
In mei wordt de 2.0 TSI waarschijnlijk gechipt naar 245 pk / 350 nm. In de volgende update meer over hoe dat bevalt!
Tweede update na 16.000 km
- 16.000 km
De Scirocco is inmiddels anderhalf jaar oud en er is behoorlijk aan gesleuteld, o.a.:
- 19" BBS CH Black edition velgen gemonteerd
- Stage II tuning bij JD (296 pk, 430 Nm)
- APR Carbonio Airintake
- Koni Schroefset
- Diverse hoogglans zwart onderdelen (in- en exterieur) en emblemen
De auto doet niet langer dienst als gezinswagen, daar is inmiddels een Golf GTI uit 2007 voor aangeschaft. Het is nu een echt hobby-object (rijden, modificeren en poetsen).
De stage II tuning maakt echt een andere auto van de Scirocco.
Door montage van een compleet nieuw uitlaatsysteem (inclusief race-kat), Carbonio inlaatsysteem én tuning op maat (op de rollenbank bij JD) is het vermogen aanzienlijk toegenomen. De Koni schroefset is gemonteerd om de auto een stuk stugger en lager te maken. Hierdoor is zowel de wegligging sterk verbeterd als de wijze waarop de auto het toegenomen vermogen op de straat overbrengt.
Tussen de eerste update (3.000 km) en nu (16.000 km) is er niets aan storingen of mankementen aan de Scirocco te melden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.