Volkswagen Scirocco 2.0 TSI Highline (2009)

autoreview

Volkswagen Scirocco 2.0 TSI Highline (2009)

Signalement

UitvoeringScirocco 2.0 TSI Highline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst162.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Scirocco 2.0 TSI DSG Highline Plus

  • 350 km

Nadat ik het rondje VW/Audi had gemaakt wilde ik toch nog "even" terug naar de Scirocco....Nog altijd niet overtuigd maar het gevoel voor deze auto was er wel degelijk.

Ik ben mij vervolgens gaan verdiepen in de Golf VI en Scirocco. De Scirocco heeft een aantal (vooral praktische) minpunten
tov de Golf IV. Ruimte, geen trekhaak mogelijk , 4-zitter.

Uiteindelijk ben ik gevallen voor het feit dat de Scirocco een zeer mooie en exclusieve auto is voor relatief weinig geld. Ik
was toen al van mening dat deze auto geen "lease-topper" ging worden en dat het aantal Scirocco's daarom erg beperkt zou
zijn. Voor mij zijn de looks en de betaalbare exclusiviteit doorslaggevend geweest.

Ik heb in eerste instantie een proefrit gemaakt met de 160 Pk versie. Ik was niet overtuigd aangezien mijn golfje 150 Pk
heeft met veel meer koppel. Ik heb er ook geen goed gevoel over om een 1.4 motor die standaard al 160 PK levert nog verder te
tunen. Ik ben van mening dat je daarmee behoorlijk wat consessies moet doen op de levensduur van de motor. Daarom heb ik
uiteindelijk gekozen voor de 2 liter versie met 200PK.

De auto heb ik eind november besteld met een verwachte levering eind januari. Inmiddels is duidelijk dat de auto nog
exclusiever is dan verwacht. Uiteindelijk heb ik 7 maanden gewacht. Het wachten was uitermate vervelend maar het is het meer
dan waard !

Vandaag dan eindelijk de auto opgehaald. Ik heb ervoor gekozen om een motor-tourtocht te laden en de auto zodoende goed in te
rijden. Je leert je auto bovendien ook een stuk sneller kennen dan op een (suffe) snelweg. Ik heb vandaag 350 Km gereden

waarvan ongeveer 300 km op binnenwegen, maximaal 3000 toeren gemaakt en het verbruik was slechts 7.2 L / 100km. Let goed op "inremmen". Je remvermogen is de eerste 100 KM echte waardeloos, ik ging hier ook bijna de mist mee in.

Wanneer je in de Scirocco zit heb je gevoel dat de auto om je heen gegoten zit. In eerste instantie heb je het gevoel dat je
veel minder zicht hebt dan in een Golf. Dit went echter heel snel, parkeersensoren zijn wel een aanrader.

Ik heb gekozen voor DSG omdat je zowel zeer ontspannend als zeer sportief kunt rijden. De DSG-bak schakelt dusdaning snel dat
het schakelen met de hand echt zonde van de tijd is. Uiteraad kun je met DSG ook nog flipperen.

Ik zal de review regelmatig bijwerken, na 1500 km zal ik meer kunnen vertellen over de wegligging en de prestaties.

Uitvoering:
2.0 TSI DSG Highline Plus
Dark Maroon
Dynamic-pakket
Advance-Pakket
18" Interlagos velgen
Alarm Plus
Licht en Zicht I
Licht en Zicht II
Winterpakket
Parkassist
Tyre-leak indicator

Update :)

  • 39.000 km

Inmiddels heb ik 39.000 kilometer gestuurd met de auto.

Problemen:

Geen,.......

Afgezien van het feit dat ik de auto op hogere snelheden niet stabiel vind. Boven de 220+ heb je het gevoel dat de auto los komt van de weg, bij stevig remmen op deze snelheden word het al snel eng.

Onlangs heb ik het onderstel laten aanpassen, dwz een koni schroefset laten monteren. Het verschil in wegligging en beheersbaarheid is waanzinnig, je zou bijna denken dat je voorheen in een eend op pad was.

Afgezien van het onderstel zit de rest van de auto goed in elkaar en als je "gewoon" een stukje sportief wilt rijden zal het standaard onderstel ook goed bevallen. Wil je echter "sportief" rijden dan voldoet het standaard onderstel gewoon niet.

Ik heb nog altijd geen spijt van de DSG en de 2.0, een geweldige combinatie ! Het verbruik varieert van 1/11 tot 1/13, deze auto rijdt niet zuiniger maar het is het allemaal waard. Met Octaan 98 komt het beest helemaal tot zijn recht.

Tot op heden zijn er +- 1300 Rocco's verkocht, op zich is dit niet vreemd: hoge tildrempel, geen trekhaak, grote deuren dus onhandig parkeren, kleine kofferbakruimte, boven de 1,90 heb je gewoon een panoramadak nodig :) (vanwege de hoofdruimte) en het is bijna onmogelijk om je anoniem (weinig opvallend) door het verkeer te begeven. DSG gekoppeld aan 200 PK+ nodigt gewoon uit om af en toe het gas in te trappen.

Een zeer betaalbare sportauto die gericht is op een heel smal sgement. Kijk eens op derijdercentraal nl, daar kun je een deel van de overige 1299 rijders vinden !

Inmiddels hebben we als groep een paar leuke tochten gedaan.

Update bij 73.000

  • 73.000 km

Inmiddels heb ik er al weer bijna 30.000km opgezet. De auto is nog altijd probleemloos.

Onlangs heb ik DSG Paddle Extensions gemonteerd en dit is zonder meer een aanrader. De standaardflippers vond ik veel te klein om te schakelen, vooral bij het uitkomen van bochten.

Momenteel zijn we druk met de voorbereidingen van de Grand Alpes 2012. Dit wordt een waanzinning tourtocht waarbij we met een groep Scirocco's 5000km passen in 7 dagen gaan rijden. Alle ins en outs over deze trip kun je vinden derijdercentraal nl.

Waarschijnlijk wil ik de remmen gaan modificeren aangezien de bergritten in combinatie met 260+ PK iets meer "rempower" vereisen.

De auto voldoet nog steeds en aan inruilen denk ik nog helemaal niets.

Stage 2 300+ PK + 435NM

  • 79.000 km

Net voor onze Grande Alpes Expiditie heb ik de auto "geupgrade". De Scirocco heeft nu 301 PK met 435NM, het is net alsof ik een nieuwe auto rijdt.

De tuning bestaat uit een opmaat tuning + nieuw uitlaatsysteem, 200 Cells sportcat en een Carbonio luchtbox. De permanente glimlach is daardoor nog iets verder opgerekt.

Inmiddels heb ik bijna 5000km Alpenpassen afgelegd met de tuning en de auto kan er prima mee overweg. Voor de liefhebbers heb ik een compilatie van onze Grande Alpes trip toegevoegd

Problemen: Naast het normale onderhoud geen noemenswaardinge problemen. Het electronisch slot van de kofferbak gaf onlangs de geest, dit heb ik zelf vervangen. Kosten 36 Euro.

Nog altijd zeer tevreden met de auto ! Inruilen, vervangen, :) echt niet !

De eerste 100.000km staat erop..

  • 100.000 km

Vandaag de eerste 100.000km erop gezet.

De afgelopen periode ook geen noemenswaardige problemen gehad. Het inlaatspruitstuk gaf een storingsmelding en dat is onder coulance vervangen.

Ter verbetering heb ik onlangs rondom R20-remmen laten monteren, dit is een echte aanrader indien

je de auto laat tunen en/of (sportief) bergwegen rijdt. Met de standaard remmen van de 2.0 bereik je in dat geval al snel de grens. Met de R20-remmen kun je een stuk later van het gas en heb je niet snel last van fading. Op de autobahn doen de standaard remmen op snelheden boven de
200km+ niet veel meer, met de R20-remmen heb je daar geen last meer van.

Ik ben nog altijd zeer tevreden met de auto en ik heb geen enkele rden om iets anders te kopen. Nu PON onlangs de Scirocco uit het programma voor Nederland heeft genomen en er minder dan 2200 exemplaren zijn verkocht in drie jaar tijd wordt deze auto met de dag exclusiever.

Dit jaar staat een Schotland 6-daagse op het programma. Na tweemaal de Grande Alpes te hebben gereden werd het tijd voor iets nieuws.

120.000km voorbij

  • 120.000 km

Afgelopen weekend heb ik de 120.000km aangetikt. De laatste onvoorziene actie was bij +- 85.000km toen ik het slot van de kofferbak heb vervangen en onlangs had ik eenmalig problemen met het openen van het tankklepje. Dit heeft zich de afgelopen 5000km niet voorgedaan dus het zal inderdaad wel een incident zijn geweest.

Sinds de Stage 2 behandeling ben ik overigens wel overgestapt op tussenbeurtjes. DSG-olie laat ik elke 30.000km vervangen ipv 60.000 en de motorlie vervang ik zelf om de 15.000 en bij 30.000 bij de VW-dealer. DSG-olie laat ik bij de tussenbeurt vervangen door VAG-techniek en de reguliere 60.000km beurt bij de dealer. Voordeel is dat de auto optimaal is onderhouden en dat ik mobiliteits-garantie behoud.

Ik vind de Scirocco nog altijd een goede keuze, heb geen behoefte aan iets nieuws dus blijf dit gewoon rijden. Met 2200 verkochte exemplaren kun je niet veel exclusiever rijden dan een Scirocco. Veder ben ik van mening dat je een auto nooit afschrijft, zolang je er geld in stopt blijft de auto rijden. Elke "nieuwe" eigenaar zal de auto opnieuw in 4 jaar afschrijven,. Wat mij betreft schrijf je niet af op de auto maar wel op de emotie. Kwestie van de juiste auto en de juiste opties kiezen bij aanschaf.

Na een succesvolle Schotland 6-daagse van 2014 gaan we in 2015 voor eem 5-daagse Stelvio. Inmiddels Stevlio 3.0 :)

De Scirocco blijft een heerlijke auto, aanrader !

Kettingschade / Nieuwe Motor

  • 162.000 km

Helaas, ondanks al het (extra) preventieve onderhoud ben ik gestrand met kettingschade. Ik heb uiteindelijk een nieuwe stripmotor besteld van het type CCZ. We kunnen er verlopig weer tegenaan.

De kettingproblemen beperken zich niet aleen tot de 1.4 ! Als je een 2.0 Scirocco hebt met een hogere kilomerstand overweeg dan de ketting en kettingspanner te laten vervangen.

Het vervangen van de ketting en kettingspanner en eventueel andere onderdelen is niet goedkoop. Maar zeker goedkoper dan een stripmotor met uitbouw/overzetten onderdelen en de inbouw.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.