Volkswagen Scirocco 2.0 TSI R (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scirocco 2.0 TSI R |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 156.892 km |
KM-stand laatst | 156.500 km |
Ontzettend fijne wagen!
- 156.500 km
156500 kilometer / 3 december 2018
Op 3 december 2018 heb ik mijn eerste auto gekocht. Een Volkswagen Scirocco R uit december 2011 met een kilometerstand van 156500km op de teller. Ik had mij voorafgaand ingelezen over de vele problemen rondom dit type motoren (en überhaupt de auto’s) maar uiteindelijk toch door het naar mijn mening, mooie uiterlijk, het rijgedrag, de geluidsbeleving en het vertrouwen dat de auto mij gaf overstag laten gaan (in positieve zin). De auto is geïmporteerd in 2017 vanuit Duitsland. Volgens de Volkswagen dealer is de auto altijd dealer onderhouden op een paar keer na, ook dat gaf mij een goed vertrouwen. Na een goede onderhandeling te hebben gehad heb ik de auto voor een mooie prijs mee kunnen nemen. De eerste kilometers in mijn eerste auto waren natuurlijk super maar ook behoorlijk spannend! Wat voelt het gek dat zo’n apparaat helemaal van jezelf is! Super trots ben ik zonder problemen 150km naar huis gereden (toch meteen al een kleine test of de auto het naar behoren doet, een proefrit is leuk maar een langere rit is natuurlijk veel meer zeggend). Hier kwam hij met vlag en wimpel doorheen.
160000 kilometer / 15 januari 2019
We zijn inmiddels 3500 kilometer verder. De auto rijdt nog steeds perfect en mijn vriendin en ik zijn er ontzettend blij mee. Het verbruik is met een gemiddelde van 1 op 10,5 km zeer netjes te noemen. Er zijn een aantal dingen die ik aan de auto heb laten doen om ‘m weer helemaal up-to-date te maken. De reservesleutel was defect geraakt, deze is door de Volkswagen dealer opnieuw gekocht en ingeleerd, het LED knipperlichtje in de voorbumper daar zat vocht in. Hier is een nieuwe voor gekomen. In de achterbak was het lampje defect geraakt, deze is ook vervangen (wat een belachelijk hoog bedrag betaal je daarvoor bij de Volkswagen dealer.. had ik kunnen weten!). Ook heb ik rubber vloermatten (voor en achter) en een rubbere kofferbak mat laten bestellen. Ik vind dit net wat fijner dan en een stoffen mat omdat ik vaak naar het strand ga met de auto en dit makkelijker uit te zuigen is. Als laatste zijn de koplampen opnieuw gesteld aangezien ik het gevoel had dat ze ietwat te veel naar beneden stonden.
De eerste lange rit heeft de auto achter de rug. Deze is naar Kopenhagen geweest. Een prachtige rit door Duitsland zo naar Denemarken. Natuurlijk hebben we even getest hoe hard hij kon maar bij 262 km/u moesten we remmen. Er was naar mijn mening nog wel een beetje kracht om een paar km/u harder te kunnen. De auto gaat logischerwijs iets meer verbruiken, 1 op 6,8 km was het ritje in Duitsland. Door deze lange rit leer je de auto goed kennen. De auto heeft een stand om het stuur wat zwaarder te maken, hier kwam ik ook pas later achter. Super fijn voor op de snelweg maar te zwaar voor in de stad. Daarnaast is de auto super stug en stuiter je alle kanten op op slechte wegen. Dit komt ook wel door de relatief platte banden en het sportieve onderstel maar soms is het iets too much. Op de Nederlandse wegen is het in 90% van de gevallen heerlijk. In het buitenland kunnen ze er soms echt wat van qua onderhoud van wegen.. Gelukkig houden de goede stoelen je op je plek en hebben ze genoeg padding om de schok te absorberen.
166500 kilometer / 27 maart 2019
Inmiddels zijn we al een paar maanden verder en wederom stelt de auto mij niet teleur. De winterbanden hebben weer plaatsgemaakt voor de zomerbanden en zijn voorzien van een nieuw setje velgen. Ook heb ik de auto laten voorzien van een cruise control met 2 standen (hoe kan je zo’n auto niet af-fabriek bestellen met cruise control?) en van de zogenaamde bearlock beveiliging. Nu ik verhuisd ben naar de grote stad vind ik dat toch wel een fijn gevoel. Natuurlijk is hij ook all-risc verzekerd maar met zo’n aanpassing voelt alles wel iets meer safe. Over 3500 km is de auto toe aan een grote onderhoudsbeurt, deze laat ik doen door de Volkswagen dealer hier in de buurt. Ik merk dat ik door de cruise control veel rustiger ga rijden en dat het verbruik in sommige gevallen gemiddeld gezien boven de 1 op 11,5 en zelfs 1 op 12 gaan (ligt natuurlijk aan de hoeveel snelweg kilometers). Ik kan niet anders zeggen dat ik dit netjes vind voor zo’n auto met dit vermogen. Ik tank overigens altijd netjes 98 zoals staat aangegeven in de tankklep, ik weet niet of dit wat te maken kan hebben met het relatief prima verbruik. Laat het me maar weten in de reacties hieronder ;).
Bij aanschaf van de auto wist ik niet hoeveel vermogen de auto had. De auto heeft standaard 265PK maar het voelt alsof dit meer is. Ik ga binnenkort uitzoeken hoeveel vermogen dit exact is. Het kan zomaar zijn dat dit rond de 300PK is aangezien er wel een ander luchtfilter op zit gemonteerd (dat doe je niet zomaar lijkt mij..).
Al met al, tot nu toe kan ik zeggen dat ik ontzettend blij ben met de aanschaf van deze auto. Het is een stoere wagen die heerlijk sportief (kan) rijden maar ook lekker kan cruisen voor de wat langere afstanden (wat ook veel gebeurd aangezien ik dagelijks behoorlijke afstanden moet afleggen).
Volgende review rond de 180000 km, wellicht zal ik daar ook een aantal minpunten van de auto gaan benoemen aangezien die er natuurlijk ook zijn ;)...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.