Volkswagen Scirocco 1.4 TSI 160pk Highline Plus (2010)

autoreview

Volkswagen Scirocco 1.4 TSI 160pk Highline Plus (2010)

Signalement

UitvoeringScirocco 1.4 TSI 160pk Highline Plus
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst98.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alle daagse sportiviteit

  • 98.000 km

Inleiding.

Na een aantal maanden in een Golf 5 GTI te hebben gereden werd deze helaas gestolen. Toen ik geld uitgekeerd heb gekregen van de verzekering startte de zoektocht naar een 'vervanger'. In eerste instantie wilde ik dezelfde auto terug kopen, alleen wist ik dat het me veel tijd zou kosten om weer een zelfde te vinden. Het grootste minpunt van de Golf was het brandstofverbruik. Dit wilde ik graag anders zien, maar wilde aan de andere kant niet teveel inleveren qua prestaties. Mijn oog viel op een Golf 1.4 GT met 170pk. Echter onderweg wist ik dat deze Scirocco tekoop stond.. Om het kort te houden, ik ben nooit meer bij de Golf geweest.

Mijn keuze voor de 1.4 met 160 pk is omdat het een motor is met een goede prijs/prestatie verhouding. Een GTI wordt het nooit, maar het is meer dan genoeg! De auto is voorzien van 18inch Interlagos velgen. Ik vind dat een Scirocco met velgen kleiner dan 18inch, tekort komt. De auto is Reflexzilver van kleur. Gekgenoeg een kleur die je weinig ziet op een Scirocco, en het doet hem naar mijn mening veel goed! De auto is voorzien van een Highline plus pakket. Dit houdt o.a. in dat de auto is voorzien van een Multi-sportstuurwiel, panoramadak, licht en zicht pakket, zwarte dakhemel en vele anderen extra's. De auto is uit de fabriek met meer dan voldoende opties uitgerust zoals: navigatie, leder/alcantara sport interieur. dynamic pakket, en vele anderen opties.

Rij-eigenschappen en prestaties:

Voor wie van lekker sturen houdt heeft met de Scirocco een prima auto. Ik ben zelf van het 'sportieve' rijden, en daar is de auto meer dan geschikt voor. Het sturen is erg dynamisch en geeft voldoende feedback. Het blijft een echte allrounder, want het zit tussen sportiviteit en comfort in. Wie lange stukken op de snelweg rijdt, ervaart in de Scirocco een zeer prettige auto. En wie een dagje wil gaan sturen in de bergen, zal niets tekort komen. 160pk is voor deze auto meer dan genoeg. Zeker als je hem dagelijks wilt gebruiken, waar deze auto goed geschikt voor is. Een 2.0 verbruikt aanzienlijk meer.

De auto sprint van 0 naar 100 in 8 seconden, echter wie het koppel en schakelwerk onder de knie heeft kan dit sneller te doen. Qua fabrieksopgave wordt gezegd dat de topsnelheid 218 km is, echter heb ik het idee dat de topsnelheid hoger ligt (225 op de tomtom). Tot de 170km gaat de wagen als een speer, echter daarboven moet je niet al teveel haast meer hebben. Daarvoor komt de auto pk's tekort.

Verbruik en kosten:

Wie een sportieve auto wilt rijden voor alle dag heeft aan de 1.4 meer dan genoeg. Met een gemiddeld (binnen)stad verbruik van 1 op 11 heb ik niets te klagen. Dit is echter wel bij normaal gebruik! Wie zijn gaspedaal veel verder intrapt, zal dit uiteraard gaan merken aan het brandstofverbruik. Bij constant 100 op de cruisecontrol, verbuikt de auto 1 op 18, echter rijdt ik wat harder en ligt mijn verbruik rond de 1 op 15,5. De prijs/prestatie verhouding vind ik ruim voldoende. Je hebt een rappe kar, met niet al teveel kosten.

Voordelen en nadelen:

Het grootste nadeel aan de Scirocco is het zicht rondom. Door de dikke A-stijl ontstaat er een dodenhoek als je een bocht neemt. Het zicht naar achter wordt erg beperkt door de kleine achterruit en de grote stoelen. Het tweede grote nadeel is het instappen voor de mensen die op de achterbank willen plaatsnemen. Dit kost veel moeite, echter biedt de auto wel veel ruimte achterin als je er eenmaal zit! Dit zeker voor een 'coupe'. De kofferruimte is behoorlijk groot voor een auto als dit, alleen heeft de auto wel een erg hoge til drempel.

Het grootste voordeel vindt ik het uiterlijk van de auto. De mooiste Volkswagen tot nu toe1 Ik krijg erg veel positieve reacties op de auto, en de Scirocco trekt veel bekijks. Het gebeurd niet vaak dat een Volkswagen de nekken doet draaien en de mobieltjes uit de zak krijgt voor een foto!

Problemen:

Na een aantal duizend km heb ik geen enkel probleem gehad! Buiten de standaard kosten geen andere kosten gehad! De 1.4tsi staat bekend om zijn problemen. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat alle 1.4's deze problemen hebben! Ik heb met mijn auto nergens last van, en de vorige eigenaar heeft ook geen problemen gehad. Destijds is de ketting uit voorzorg door PON vervangen. Er bestaan dus wel degelijk goede 1.4 tsi's! Mijn tip is als je er eentje wilt aanschaffen: Zorg dat de onderhoud historie bekend is, en de bon van het vervangen van de ketting aanwezig is! De voorkeur gaat uit naar een ketting die uit voorzorg vervangen is door PON, net als bij mijn auto!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.