Volkswagen Scirocco 1.4 TSI 160pk Highline Plus (2009)

autoreview

Volkswagen Scirocco 1.4 TSI 160pk Highline Plus (2009)

Signalement

UitvoeringScirocco 1.4 TSI 160pk Highline Plus
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst3.850 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste Km's

  • 3.850 km

Na 9 maanden met veel plezier in mijn Seat Leo Sportstyle te hebben gereden, heb ik deze begin oktober 2008 ingeruild bij mijn VW/Seat dealer. Daar ik voor mijn werk ruim 7 maanden naar het buitenland moest, had ik het besluit genomen om mijn Leon in te ruilen. In eerste instantie had ik een nieuwe Seat Leon FR willen bestellen, maar zelfs in die periode lonkte de VW Scirocco al. Ongeveer twee weken voordat ik zou vertrekken ben ik nog even bij mijn dealer langs geweest. Ik heb toen gevraagd of ze al wat meer hadden over de Scirocco, ze hadden zojuist de eerste officiele folders binnen gekregen. Samen heb ik toen met Paul (mijn verkoper) de folder doorgenomen, eigenlijk was ik al meteen verkocht. Ik besloot er even een nachtje over na te denken, maar ik was er al uit het zou toch een VW Scirocco worden.
Dus volgende dag terug gegaan en samen met Paul de samenstelling op papier gezet. Het zou een Scirocco 1.4 TSI Highline worden (de latere Highline Plus).
Eindelijk 8 mei was het zover, ik was weer terug van mijn werk enmijn auto stond klaar. Dus die ochtend mijn auto opgehaald, wat een wagen echt super!.
De kwaliteit straalt er vanaf, het is een heel verschil met de Leon. Niet dat die niet goed was of zo maar het verschil is toch wel erg groot.

De motor is bijzonder fel, zeker in het begin was het even wennen wielspin in zijn 1 was erg gemakkelijk ondanks de ESP.
- De auto is ontzetted stil een groot verschil met de Leon.
- De ruimte is uiteraard weer minder dan in de Leon, maar ruim genoeg een mountainbike/racefiets in fietstas achterin mee te nemen. Achterbank geklapt fiets erin, reistas mee geen probleem je kunt meer dan genoeg meenemen.
- Uitzicht naar achteren....ja daar zijn de meningen over verdeeld hij is niet optimaal maar ik vind persoonlijk dat deze meer dan voldoende is.
- Ook voor het pakeren is dit meer dan genoeg, maar dat is voor ieder anders natuurlijk.
- Stoelen zitten perfect ook op erg lange afstanden, je ziet erg ontspannen.
- Zitpositie is erg gemakkelijk in te stellen, stuur is erg ver naar je toe te halen.
- Instap naar achterbank is wat moeilijker, voorstoelen gaan erg ver naar voren maar het is natuurlijk geen 5 deurs auto....daarvoor is het dan ook een echte Coupe.

Update 10000km

Weer even een update, zit nu op 10000km en ik ben nog steeds erg tevreden over mijn scirocco. Ik heb eigenlijk totaal geen klachten, de motor loopt erg soepel en ik heb persoonlijk het idee dat hij nog beter begint te lopen.

Om even terug te komen op de vraag van "Dutchy" het gemiddeld verbruik lig nu na 10000km op 6,8L/100km.
Meerendeels rij ik op 80km en 100km wegen in de kop van Noord Holland, dat zal ongetwijfeld ook wel meespelen bij het verbruik. Het zal anders liggen als je meerendeels op de snelweg je KM's rijdt. Verder schakel ik vrij snel door tussen 2000 en 2400 toeren, gebruik 90% mijn cruise controle en op 50 km wegen rij ik in zijn 5 wat met gemak gaat. Natuurlijk hou ik van sportief rijden maar met de drukte van nu levert het weinig tot niets op. Er zijn wel een paar wegen hier waar je lekker sportief en lekker sturend kunt rijden.....maar over het algemeen rijd ik erg ontspanned wetende dat ik altijd genoeg power tot mijn beschikking heb. (Maar dat is nauurlijk erg persoonlijk)

Nog even een laatste update....

Gezien de gezins situatie aardig gaat veranderen (Amerikaanse vrouw, dochter en 2 honden komen erbij)heb ik besloten om mijn Scirocco in te ruilen. Ik heb er lang over nagedacht maar het is het beste wat ik nu kan doen. Uiteraard wil ik graag sportief VW blijven rijden. Na een tijd lang zoeken op de VW site en bij mijn dealer ben ik voor de Golf V GTI gegaan. Dit is een van de laatse voorraad modellen die ze nog hebben (hadden). Waarom niet Golf VI GTI.....dat was gewoon te duur dan moets ik tochwel aardig bij leggen. Bij de Golf V GTI kreeg ik ruim 4200€ korting dus dat kon ik niet laten liggen. Dus maandag ga ik hem ophalen de nieuwe Golf V GTI.....
Ik zal weer een nieuwe review over de Golf V GTI met foto's uiteraard.

Ik wens iedereen met de VW Scirocco ontzettend veel rij plezier het is en blijft een exclusieve Coupe....en tevens wil ik een ieder bedanken voor hun reactie op mijn review en op de weg....

Veranderingen
De Motor is standaard 160PK....ik mijn laten chiptunen door OTC via mijn VW dealer naar 193PK en 285NM. Verschil is goed te merken, het grootste verschil is in de trekkracht te merken en met name hoe geleidelijk dit loopt tov standaard uitvoering. Vanaf 1550 toeren tot ongeveer 4300 toeren benut je de volle 285NM, bij 5000 toeren zit je op max vermogen 193PK.
Inmiddels ben ik naar Oostenrijk geweest voor een bezoek aan mijn nichtje, uiteraard op de autobahn even uitgetest. Wat opvalt is dat hij ontzettend makkelijk in zijn 5 en 6 snel doortrekt naar zijn top. Gemeten top zonder moeite was 230km....
- verbruik is goed ik kom nu uit inclusief 2700km Duitse/Oostenrijkse autobhan uit op 7,1 Liter per 100km.

Uitvoering:
Scirocco 1.4 TSI 160PK Highline Plus
Licht en Zicht Pakket
Dynamic pakket
18inch velgen Interlagos
Kleur Opal Zilver
Bekleding Catch Up Zilver Zwart

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.