Volkswagen Scirocco 1.4 TSI 160pk Highline (2009) #2

autoreview

Volkswagen Scirocco
Volkswagen SciroccoVolkswagen SciroccoVolkswagen SciroccoVolkswagen SciroccoVolkswagen SciroccoVolkswagen SciroccoVolkswagen SciroccoVolkswagen SciroccoVolkswagen SciroccoVolkswagen SciroccoVolkswagen SciroccoVolkswagen SciroccoVolkswagen SciroccoVolkswagen SciroccoVolkswagen SciroccoVolkswagen SciroccoVolkswagen Scirocco

Signalement

UitvoeringScirocco 1.4 TSI 160pk Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

En het begon!!

  • 123.000 km

Net voor kerst begon de ellende. Tijdens het rijden van woon-werk verkeer sprong het motormanagement lampje aan. Rustig gedurende de rit naar huis gereden en thuis met behulp van obd2 scanner de auto uitgelezen.
Code: P0016, dit kon zich wijzen op de distributieketting die niet goed op tijd stond.
Volgende dag de auto naar de verkopende partij gebracht, goed ter woord gestaan ook al had ik geen garantie.
De dealer kon geen mankementen o.i.d vinden, heeft de code gereset en mocht het nogmaals gebeuren dan kon ik weer bij hen terecht.

Nog geen week verder of het motormanagement begon weer te branden. nogmaals het voertuig naar de dealer gebracht en hetzelfde verhaal begon opnieuw. ''Geen gekke dingen gezien.'' '' Alles lijkt goed te kloppen, gereset en neem het voertuig maar weer mee.''

Tot zover rijd het voertuig nog voortreffelijk.

Nieuw jaar en nieuwe kansen

  • 125.000 km

Nog maar net het nieuwe jaar ingeluid en het motormanagement lampje brandde als kerstverlichting in het dashboard. Dit keer zelf maar het initiatief genomen om het lelijke plastic TSI cover van de motor af te halen, eenmaal mijn blik een aantal keer er over heen te werpen zag ik een slang los hangen van het PVC systeem. deze er tijdelijk met een klem als noodoplossing vast gemaakt.
Na enige tijd rijden ging het motormanagement vanzelf weer uit.

Slang + brandstofpomp/filter vervangen

  • 125.500 km

Had een afspraak bij de dealer staan voor het slangetje vervangen. Echter wilde de dealer nog een aantal brandstoftesten doen aangezien hij vond dat de motor wat laat aansloeg. bleek dat de brandstofpomp de geest aan het begeven was, pomp + filter vangen. Kosten -> 65 euro, werkuren kreeg ik echter gratis.

Na het vervangen van bovenstaande onderdelen start en loopt de motor mooier, rijdt echter altijd nog voortreffelijk, de kompressor is duidelijk (niet vervelend) te horen in de lagere toeren. Daarnaast overgestapt van super 95 naar BP ultimate 98 ivm hoge compressie verhouding en pingelen op euro 95.

Kerstboom begint vroeg dit jaar.

  • 128.000 km

Helaas kan ik er niet minder van maken dan dat het is, maar het motormanagement is weer gaan branden. Daarnaast ook nog eens het lichtje van een kapotte verlichting, helaas zijn er aantal leds van het derde remlicht kapot, schijnt een bekend probleem te zijn. Nieuw origineel remlicht via duitsland besteld, kosten: 55 euro incl. verzending, montage kostte mijzelf met 2 linkerhanden ongeveer 45 minuten.

Na montage van het remlicht is het lampje op het dashboard weer uit.

Nu het motormanagement probleem nog zien op te lossen, elke keer via de obd2 scanner blijft hij P0016 geven, echter ben ik op een aantal forums tegengekomen dat de regelklep van de nokkenasversteller wel eens de geest wil geven.

Via de TSI-specialist een nieuwe regelklep versteller + nokkenassensor gehaald, kosten: 50,-

Na een half uur sleutelen de oude onderdelen van de motor af, de aangeschafte onderdelen geïnstalleerd.

Via mijn OBD2 scanner het motormanagement gereset.

Nu fingers crossed dat het voertuig goed blijft.
Wordt vervolgd.

Zou het dan toch?!

  • 135.000 km

een kleine 2 maand verder en tot op heden nog geen enkele storing weer gehad, zou het dan toch het begin van een goed eind worden?

De 'rocco start en loopt prachtig op BP ultimate, daarnaast een ritje naar duitsland gemaakt waar een volledig uitlaat systeem van voor naar achteren is geplaatst bij FSW tuning. hierbij een stukje van het systeem:
Het innovatieve ontwerp resulteert in een vermindering van de tegendruk tot 75%, wat resulteert in een hoger koppel en merkbaar extra vermogen.

In combinatie met een buisdiameter van 65 mm leidt dit tot een betere diepgang en een aanzienlijk geoptimaliseerde reactie van de motor.

- 60 tot 65 mm pijpdiameter (groep A +)
- Pittig, sonore race-geluid
- EG-goedkeuring
- 100% roestvrij staal - Verchroomde eindpijpen - Geoptimaliseerde flow en uitlaat tegendruk
- 3 jaar garantie

het systeem geeft een zeer donker-race geluid. Op de terugweg op de autobahn de paarden geprobeerd uit te laten. Na mijn gevoel zijn de 160 paarden zeker aanwezig.

Voor het eerst dat ik zo geniet van de 'rocco zonder enige storingen.

20000km verder na aanschaf

  • 140.000 km

20.000 Km na aanschaf van dit voertuig en begin steeds meer aan haar te wennen.

aangezien ik persoonlijk een interval voor oliewissel van 30000 km te lang vind voor deze hoge compressie motoren heb ik via internet 5liter 5-30 castrol en een Mann oliefilter besteld: kosten 55,- incl. verzending.
Zelf de oliewissel uitgevoerd en verder geen bijzonderheden. de auto loopt nog steeds als een zonnetje.

TJOENING

  • 144.000 km

De 'rocco is getjoend naar 206 pk en 322nm koppel bij 4500 rpm, de chiptuner wilde in eerste instantie niet aan deze motor beginnen aangezien ze nogal een slechte reputatie hebben. Na mate we wat gesproken hebben zij een compressietest uitgevoerd, daarnaast geen olieverbruik gedetecteerd hebben wilde ze toch het wel proberen.

1e standaard run: 168pk
2e standaard run: 169pk 250 nm
De 2e run was voor hen de basis, de software werd uitgeschreven en op maat gemaakt door de tuner geschreven waarna de software weer terug geschreven werd.

1e tuned run: 205 pk 320 nm
2e tuned run: 206 pk en 322 nm
Helemaal blij mee !:-)

De 'rocco heeft wel een klein voelbaar moment waarbij je voelt dat de turbo het van de supercharger overneemt, echter neem ik dat voor lief en is verder niet storend oid

Het is duidelijk merkbaar dat de motor vanaf 3700 rpm feller en sterker is geworden, je krijgt ook daadwerkelijk een lichte druk naar achteren.

Verliefd,.

  • 120.000 km

Aangezien mijn vorige VW polo de 180k kilometer had gepasseerd en het mij kriebelde om een nieuwe 2e hands aan te schaffen..

Na vele reviews etc gelezen te hebben over de 1.4 Tsi twincharger toch het besluit genomen om de 'rocco aan te schaffen. Naast een goed inruil bod van de polo is bij aanschaf is door de dealer preventief de destributieketting + turbo vervangen wat mij over de streep trok.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.