Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk Turijn (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 16V 75pk Turijn |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Allereerst wil ik zeggen dat ik de auto van de zaak heb gekregen en dat ik zelf absoluut geen invloed heb gehad op de keuze van de auto.
Na 4 maanden (!!!) wachten was die dan eindelijk binnen. Het eerste wat me opviel aan de auto was het enorme gebrek aan vermogen van de 1.4 75pk motor. De koppeling moet enorm diep ingetrapt worden voordat deze pas pakt en als je geen gas bij geeft, dan vraag je je af of er nog wat gaat gebeuren onder die motorkap. Het indirecte gevoel van het gaspedaal (ik schat een vertraging van 0,5 seconde!!!) vind ik ook erg slecht, ik wil dat IK de controle heb over de auto, niet een of andere computer en die voel je er teveel tussen zitten. Pas boven de 4000rpm voel je een beetje vermogen, maar dan heb je al een enorme herrie uit je motorruimte komen. Wegrijden met een toerental beneden de 2000rpm vind ik een enge gebeurtenis, ik heb al vaak zat momenten gehad dat ik dacht dat ik niet op tijd de snelheid kon halen zonder het overige verkeer te hinderen. Krijg er een gevaarlijk gevoel bij, want ik hou wel van doorrijden, daardoor heb ik ook een gemiddeld verbruik van 1:10/1:11 en dat krijg ik met mijn 2e auto (1.6 16v Honda CRX) met geen mogelijkheid voor elkaar, hoe hard ik het ook probeer. De wegligging kan ik wel goed noemen, ik vind de auto erg goed aanvoelen en ik voel precies waar hij wel en niet naartoe wil. Soms licht onderstuur in snelle bochten, maar heel makkelijk te corrigeren door gas los te laten. Sturen gaat strak en direct, het dikke stuurwiel ligt ook prettig in de hand.
Dan maar het interieur... Het blijkt dat Volkswagen echt geen zin gehad heeft om creatief te zijn, het is gewoon hetzelfde dashboard dat al 2 modellen lang meegaat en nog steeds even saai is. Mensen van VW: word eens wakker en ga eens iets creatiefs verzinnen ipv dit ontzettend saaie dashboard. Verre van modern, zeker als je het gaat vergelijken met z’n directe concurrenten. De bekleding van de stoelen is werkelijk afgrijselijk (wie verzint die gekleurde regenboogstreepjes???) maar goed, daar wen je aan.. Wat me wel opvalt, en dat is nog bij élke VW geweest die ik gereden heb, is dat als de motor nog warm is en je start de auto opnieuw, er een ongelofelijke putlucht uit de ventilatoren komt. Airco is eenvoudig te bedienen, verder wenig over te zeggen.
De buitenkant vind ik wel aardig, maar niet super. Het is duidelijk slechts een facelift van het vorige model alleen met een in elkaar gedrukte Passat-voorkant. De vorm van de auto is verder ongewijzigd gebleven. De ronde vormen in de achterlichten passen totaal niet bij de rest van de vormgeving van de auto.
Qua prijs vind ik de Polo buiten elke redelijkheid vallen: ik betaal bijna hetzelfde bedrag per maand aan bijtelling als mijn collega’s die een Ford Focus stationcar rijden en ik heb slechts een klein stadsautootje. Een vriend van me heeft een Seat Ibiza besteld met alle opties en is nog goedkoper uit per maand. (en dat terwijl het technisch dezelfde auto is)
PROBLEMEN
- Tankklepje dat spontaan open sprong
- Gebrek aan vermogen
- Niet goed starten bij 3 dagen (!!!) stil te hebben gestaan, de auto lijkt dan eerst een paar seconden op 3 cilinders te lopen (Heb hetzelfde gehad met een huurauto 1.2 3-cilinder Polo: die liep op een avond op maar 2 cilinders en had dus een topsnelheid van 60km/h)
- Logo uit de grille was gestolen, het blijkt dat deze vanaf de buitenkant wel erg eenvoudig te verwijderen is. Het was beter geweest als dit alleen vanuit de motorruimte had gekund.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.