Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk Atlantic (2004)

autoreview

Volkswagen Polo
Volkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen Polo - interieur

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 16V 75pk Atlantic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb de auto in bezit sinds januari 2004. Het gaat om een 3-deurs Reflex-zilver Polo Atlantic met sport-onderstel.

De rit naar huis na de aflevering was een verademing tov het 2000 model Polo die ik zojuist had achter gelaten.
Toch wel een stuk volwassener en groter. Stiller en comfortabeler. Versnellingsbak is vele malen beter.

INTERIEUR:

Het interieur is groter van opzet. Vooral de hoofdruimte is enorm. Ik zit zelf graag laag in de auto waardoor ik nog 10-15 cm over houdt. Groot nadeel van de hoogte is dat de zonneklep niet genoeg ruit afdekt waardoor je vaak recht in de zon zit te kijken.
Het stuur is goed verstelbaar, zowel in hoogte als in lengte. Je zit eigenlijk altijd wel goed. Stoelhoogte-verstelling is een aanrader. Steun in de rug van de stoelen ervaar ik als goed. Spiegels zijn groot en bieden veel overzicht.
Airco koelt genoeg, standaard cruise control en boardcomputer zijn heerlijk, achterbank zit goed, kofferbak is voldoende ruim.

ONDERSTEL:

Het standaard onderstel heeft niet mijn voorkeur. Sterker nog ik schrok ervan hoe slap en deinerig de auto reed. Gaf absoluut geen vertrouwen. Met het sportonderstel voelt de auto veel meer in balans. Dit zou eigenlijk het standaard onderstel moeten zijn.

De besturing is helaas elektrisch. ’Helaas’ omdat er geen enkel gevoel in zit. Ook na het temperen van de stuurbekrachtiging is de besturing nog veel te licht. Erg jammer.

Op de snelweg werd mij duidelijk dat, ondanks het sportonderstel, de auto ontzettend wind-gevoelig is. Een stevige windstoot of het inhalen van vrachtwagens ervaar je als onplezierige gebeurtenis. Terwijl de wind wegvalt staat het stuur nog een kwart uit het lood waardoor je een koerswijziging van jewelste beleeft. Zonder wind koerst de auto overigens prima rechtuit, ook wanneer de weg sporing vertoont.

Na pakweg 8500 km ben ik aan de slag gegaan met het onderstel. 35 mm laten verlagen, sporing aan laten passen naar 2,0 graden uitspoor en andere wielen gemonteerd. Dit heeft als effect gehad dat de windgevoeligheid een behoorlijk stuk gereduceerd is. Nadeel is dat de banden wat harder slijten.

De remmen zijn ook geen punt van enthousiasme. Met wat belading aan boord schrik je soms van hoe weinig hapkracht de remmen leveren. Zeker wanneer de blokken wat vuil zijn. Regelmatig goed schoonremmen is het advies.

MOTOR:

In een auto van 1000 kg heeft de 1.4 het wel eens moeilijk. Zo is het in de zomer een regelrechte crime om met een hard werkende airco in het stadsverkeer te rijden.
De airco slorpt zoveel vermogen weg dat de motor bijna doodvalt bij het opkomen van de koppeling. Dit valt ook voor een deel te wijten aan het kleine vliegwiel.

De motor is eigenlijk gebaseerd op een vreemd ontwerp. Er is weinig koppel (want 16-klepper) maar de motor wil ook weer geen hoge toeren draaien. Na 5000 tpm zakt het vermogen weer in. Samengevat voelt de motor erg gesmoord aan.

Het verbruik is hoog. Ik heb in 24000 km een gemiddeld verbruik van 1 op 11. En dat is met veel snelweg. Gek genoeg is deze auto op de snelweg onzuiniger dan op een binnenweggetje. Veel frontaal oppervlak met weinig koppel nekt het verbruik op hogere snelheden.

PROBLEMEN

KWALITEIT/ RUNNINGCOSTS:

In de koude weken na de aflevering ontwaarde ik krakende geluiden van de voorwielophanging en de portierruiten. Op de to-fix-list van mijn dealer geschreven.

Rond de 5000 km begonnen de achterschokbrekers te rammelen. Ook op de lijst geschreven.

Waar ook rekening mee moet worden gehouden is het olie-verbruik de eerste 10000-15000 km. Ik heb 2,0 liter olie aan moeten vullen. Na de inloopperiode is het olie-verbruik normaal geworden.

Bij het verlagen stond de auto op de brug waar ik ook kon constateren dat de uitlaat er na 8500 km al behoorlijk aangetast uit zag. Zag er niet veelbelovend uit dus ik wacht af of de uitlaat lang meegaat. Apart is ook dat de remleidingen van de achteras een stuk onder de auto hangen. Lijkt mij gevoelig voor beschadiging.

In mei heb ik alle problemen door de dealer laten oplossen. Zijn allemaal bekende en vaker voorkomende problemen. Gratis leenauto meegekregen en alles is netjes opgelost.

In januari 2005 de eerste servicebeurt gehad volgens het interval-systeem. Waarom voor een veredelde olie-service 260 euro betaalt moet worden is mij niet geheel duidelijk. Knap aan de prijs in ieder geval.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens