Volkswagen Polo 1.4 16V 100pk Highline (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 16V 100pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen de nieuwste Polo net op de markt was zagen mijn vriendin en ik er een rijden. Een paarse met 5-spaaks LM-wielen. Zag er geweldig uit. Een tijd later kreeg ik een andere baan, met leaseauto. Keuze was uiteindelijk snel gemaakt. Een paarse met 5-spaaks LM-wielen met 100 pk motor.
PLUS:
- 16v plaatje op kofferklep
- cruisecontrol
- mooie lijnvoering
- fijne sportstoelen
- fijn sportonderstel (af fabriek)
- regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel
MIN:
- remmen, net als bij vorige Polo"s
- vreselijk krakende portierrubbers
- voelt niet als 100 pk
- handbediende airco
- prijs
- dwarsrichelgevoeligheid
- sterk bekrachtigde stuurbekrachtiging
PROBLEMEN
Er zijn twee soorten problemen, te weten met de auto als met de dealer.
PROBLEMEN MET DE AUTO:
- na drie maanden in bezit tot op heden vreselijk krakende portierrubbers bij afremmen, accelereren, hobbels in de weg en stuurverdraaiingen. Er zit schijnbaar erg veel torsie in de carrosserie.
- motorstoringen. Lambda regelbereik cilinderrij 1 buiten bereik. Je voelt een schok, je toerental valt ineens weg en en komt weer terug. Zowel bij gas los, gas erop als bij gebruik van cruisecontrol. Als je dit meerdere keren meemaakt zonder passagier(s) ga je twijfelen aan jezelf...
PROBLEMEN MET DE DEALER:
- na vervanging van motorsoftware (ivm motorstoringen) en banden (± 55k km) ineens geen airco en cruisecontrol meer, krassen op velgen waarvan de banden waren verwisseld (is inmiddels opgelost). Na de vervanging van software nog wel dezelfde symptomen waargenomen, nu echter elke keer zonder storingslampje, dus kan dealer ook niet meer zoeken naar oorzaak van storing (’heel vervelend voor u, meneer’)
- bij datzelfde bezoek aangegeven dat olie moest worden bijgevuld. Twee dagen later lampje: oliepeil te laag.
- Zes keer bij garage geweest voor portierrubbers. Morgen voor de zevende (en hopelijk laatste) keer.
- Auto is een week bij dealer geweest om motorstoring te proberen te reproduceren. In die week is mijn auto bij Six-Flags geflitst. Ook is de auto op twee dagen gesignaleerd bij de McDrive. Boete is overigens na een aantal telefoontjes door dealer betaald.
Mocht ik in de toekomst toch nog Volkswagen willen rijden, dan zoek ik een andere dealer. Maar waarschijnlijk ga ik toch eerst eens kijken bij Toyota of Honda.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.