Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter Highline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 50.000 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Genieten met een prijskaartje
- 70.000 km
Na jaren met veel plezier gereden te hebben in mijn twee oude Saabs (een vijfdeurs 900 turbo uit 1985 en voor de zomer een 900 cabriolet turbo 16s met opgepompt vermogen) werd het tijd om een keer een mooie auto te kopen met veel luxe en betrouwbaarheid.
Gezien mijn werk ging mijn voorkeur uit naar een onopvallende auto, maar wel met een surplus aan luxe en comfort. Een Jaguar XJ of een Maserati quattroporte vond ik te exorbitant voor mijn leeftijd en mijn werkveld, maar het moest wel iets origineels zijn. Mijn keuze viel op de Phaeton, een auto die krankzinnig veel waar voor zijn geld biedt.
Aangezien de keus in Nederland aan gebruikte Phaetons met weinig kilometers beperkt is, ben ik uitgeweken naar de Oosterburen. Daar is het aanbod enorm, maar bij de grens moet er nog wel een keer stevig afgerekend worden voor de BPM. Het bedrag aan Nederlandse belasting was bijna gelijk aan het aanschafbedrag in Duitsland, maar dan nog heb je voor 50k een krap vier jaar oude limousine waarop meer dan 100k was afgeschreven - in vier jaar!
De vorige eigenaar van deze auto, destijds gekocht door een bedrijf, heeft werkelijk alle opties aangevinkt: solardak, massagestoelen, Dynaudio, achteruitrijcamera, dodehoek sensoren, drukmeting van de banden, adaptieve cruisecontrol, keyless entree... Alles zit erop en eraan.
Ik heb gekozen voor een zwarte Phaeton met licht beige bekleding. Prachtig, maar je blijft poetsen.
Dan de rij ervaring. FAN-TAS-TISCH. Eenmaal warmgedraaid is de auto fluisterstil. Zelfs bij erg hoge snelheden (180 kmh en meer) kun je zonder stemverheffing praten in de auto. Stoelen zijn optimaal verstelbaar en zelfs na 1000 km rijden kom je uitgerust aan. Luchtvering is zijdezacht en ook als je deze wat harder afsteld, heel prettig om over de Belgische wegen te toeren.
Op drukke werkdagen laat ik me rijden om door te kunnen werken, en ook rechts achterin is het erg goed toeven. Met name het extreem lage geluidsniveau draagt bij aan het comfort en geeft de mogelijkheid om rustig te kunnen lezen met Chopin op de topinstallatie. De beenruimte achter is zeer ruim, ook voor mensen groter dan 1.76 (mijn lengte).
Dan toch nog een paar beperkte kritische kanttekeningen.
Bij nader inzien heb ik me een beetje vergist in de kosten om de auto te kunnen rijden. Ik heb 'm privé gekocht en rij max zo'n 10.000 km per jaar. De auto is loodzwaar, en diesel, dus peperduur in de wegenbelasting. De verzekering is, door de hoge nieuwwaarde ook erg prijzig. Bij nader inzien had ik misschien beter een W12 kunnen kopen want met mijn kilometers is de brandstof niet de grootste kostenpost.
Tot slot was er nog wat gedoe met de garantie. Ondanks de Euriopadekkende garantie 'Das Welt' werd daar in Nederland toch moeilijk over gedaan. Bij het vervangen van een portierslot rechtsachter leek de Nederlandse dealer de Duitse verkoper niet te ondersteunen in de garantie en kreeg ik de rekening (1.000 €) gewoon thuisgestuurd. Deze kwestie hangt nog, maar ik had verwacht dat dit gemakkelijker opgelost zou worden.
Vooralsnog geniet ik dagelijks van de stille, gedistingeerde limousine van Volkswagen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Phaeton 6.0 W12 450PK Long Individual Schuif/kanteldak Luchtvering Leder stoelverwarming/koeling/Massage * Unieke Phaeton*
- 2008
- 216.728 km

Volkswagen Phaeton 3.0 TDI AUT, 5p. LEER, Euro5
- 2010
- 300.683 km

Volkswagen Phaeton 4.2 V8 4 Persoons I Facelift I Youngtimer I goed onderhouden I
- 2007
- 196.401 km