AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter Highline (2009)

autoreview

Volkswagen Phaeton
Volkswagen Phaeton
Volkswagen Phaeton
Volkswagen Phaeton
Volkswagen Phaeton
Volkswagen Phaeton
Volkswagen Phaeton
Volkswagen Phaeton - interieur
Volkswagen Phaeton - interieur
Volkswagen Phaeton - interieur

Signalement

UitvoeringPhaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter Highline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst70.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Genieten met een prijskaartje

  • 70.000 km

Na jaren met veel plezier gereden te hebben in mijn twee oude Saabs (een vijfdeurs 900 turbo uit 1985 en voor de zomer een 900 cabriolet turbo 16s met opgepompt vermogen) werd het tijd om een keer een mooie auto te kopen met veel luxe en betrouwbaarheid.

Gezien mijn werk ging mijn voorkeur uit naar een onopvallende auto, maar wel met een surplus aan luxe en comfort. Een Jaguar XJ of een Maserati quattroporte vond ik te exorbitant voor mijn leeftijd en mijn werkveld, maar het moest wel iets origineels zijn. Mijn keuze viel op de Phaeton, een auto die krankzinnig veel waar voor zijn geld biedt.

Aangezien de keus in Nederland aan gebruikte Phaetons met weinig kilometers beperkt is, ben ik uitgeweken naar de Oosterburen. Daar is het aanbod enorm, maar bij de grens moet er nog wel een keer stevig afgerekend worden voor de BPM. Het bedrag aan Nederlandse belasting was bijna gelijk aan het aanschafbedrag in Duitsland, maar dan nog heb je voor 50k een krap vier jaar oude limousine waarop meer dan 100k was afgeschreven - in vier jaar!

De vorige eigenaar van deze auto, destijds gekocht door een bedrijf, heeft werkelijk alle opties aangevinkt: solardak, massagestoelen, Dynaudio, achteruitrijcamera, dodehoek sensoren, drukmeting van de banden, adaptieve cruisecontrol, keyless entree... Alles zit erop en eraan.

Ik heb gekozen voor een zwarte Phaeton met licht beige bekleding. Prachtig, maar je blijft poetsen.

Dan de rij ervaring. FAN-TAS-TISCH. Eenmaal warmgedraaid is de auto fluisterstil. Zelfs bij erg hoge snelheden (180 kmh en meer) kun je zonder stemverheffing praten in de auto. Stoelen zijn optimaal verstelbaar en zelfs na 1000 km rijden kom je uitgerust aan. Luchtvering is zijdezacht en ook als je deze wat harder afsteld, heel prettig om over de Belgische wegen te toeren.

Op drukke werkdagen laat ik me rijden om door te kunnen werken, en ook rechts achterin is het erg goed toeven. Met name het extreem lage geluidsniveau draagt bij aan het comfort en geeft de mogelijkheid om rustig te kunnen lezen met Chopin op de topinstallatie. De beenruimte achter is zeer ruim, ook voor mensen groter dan 1.76 (mijn lengte).

Dan toch nog een paar beperkte kritische kanttekeningen.

Bij nader inzien heb ik me een beetje vergist in de kosten om de auto te kunnen rijden. Ik heb 'm privé gekocht en rij max zo'n 10.000 km per jaar. De auto is loodzwaar, en diesel, dus peperduur in de wegenbelasting. De verzekering is, door de hoge nieuwwaarde ook erg prijzig. Bij nader inzien had ik misschien beter een W12 kunnen kopen want met mijn kilometers is de brandstof niet de grootste kostenpost.

Tot slot was er nog wat gedoe met de garantie. Ondanks de Euriopadekkende garantie 'Das Welt' werd daar in Nederland toch moeilijk over gedaan. Bij het vervangen van een portierslot rechtsachter leek de Nederlandse dealer de Duitse verkoper niet te ondersteunen in de garantie en kreeg ik de rekening (1.000 €) gewoon thuisgestuurd. Deze kwestie hangt nog, maar ik had verwacht dat dit gemakkelijker opgelost zou worden.

Vooralsnog geniet ik dagelijks van de stille, gedistingeerde limousine van Volkswagen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren