Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2007)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2007)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf15.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 180.000 km in een gechipte Passat Variant Sportline uit 2003 gereden te hebben werd het tijd voor een nieuwe. Gezien de positieve ervaringen mbt kosten, betrouwbaarheid en comfort kozen we opnieuw voor VW. Deze keer echter niet een ex-demo maar als Jahreswagen bij de fabriek en zelf geimporteerd uit Duitsland. Mede dankzij de professionele begeleiding door Importautos.nl een eenvoudige klus. Bovendien levert dit traject een bijna nieuwe Passat op die werkelijk bom-vol is tegen de prijs van een nieuwe kale...Variant 1,9 tdi Comfortline. Neem de Passat Variant 2.0 TDI 170 pk, DSG met DRF prijslijst, kruis alles aan minus de navigatie en actieve cruise control en dat is m: 9 maanden oud met 15.000km en vorige eigenaar: VW AG in Wolfsburg. In reflexzilver met bijpassende grijze lederen bekleding en de extra glasgetinte uitvoering. PDC voor en achter, fabriekstrekhaak, elektrisch wegklapbare buitenspiegels, leaving/coming home verlichting. Dikke 235 banden met 17 inch 5-spaaks VW-velgen maken het plaatje af. Heel strak allemaal.
Hoe rijdt deze 170 pk TDI met DSG-bak en roetfilter in Sportline uitvoering? Heel goed. Stil, soepel, snel. Uitstekend uitgerust, voorzien van smeuïge extra’s zoals die Premium telefoonvoorbereiding (bluetooth aan en na instappen neemt het autosysteem alles over), stoelverwarming, xenon verlichting met meedraaiende bermverlichting en n super soundsystem. Geen navigatie, daarvoor liever n kleine Garmin die het ook in de binnenzak (buiten de auto) doet. Wel VW-sound met 10 speakers en ingebouwde CD-wisselaar met MP3 voorziening. Prima.
Het verbruik:
1:16 met normale NL-snelheden. Dat valt niet mee overigens; zo’n Sportline gaat, naarmate het sneller gaat, strakker en als n kart over de weg. 150-160 km/h kan dan snel een alledaagse snelheid worden. Even wat gas erbij of de wat traag reagerende cruisecontrole aantikken, een lichte brom uit het vooronder en hop, de snelheid is weer bereikt. Dankzij die cruisecontrole blijf het simpel je aan de snelheidslimieten te houden.
Ook bij mijn uitvoering zijn de vele bekende eigenschappen van een Passat Variant zichtbaar en bekend: ruim, overzichtelijk, makkelijk te bedienen en comfortabel. De minder bekende minpunten: achterruit wordt snel vies tijdens het rijden in regen, net als de spiegels. En doe vooral geen raam open met regen (altijd leuk bij het trekken van een parkeerkaartje). Maar dat is het wel zo’n beetje. Dat er geen reservewiel in zit, ach. Met zo’n mobiliteitsgarantie ga je toch zelf niet meer staan morrelen?

Wat is nu écht opvallend?
Het rijgedrag komt heel dicht in de buurt van een BMW/Audi. Zeker, de verschillende zijn klein en soms onbetekenend. Knap gedaan van VW. De Passat is tenslotte ontworpen als gezinskoets voor een breed publiek. En voldoet als zodanig helemaal. En niet als een vermomde design koning waar eventueel ook een gezin in kan (oef, doet t zeer?) danwel een racer waarmee het comfortabel cruisen is.
De remmen op deze Passat zijn fenomenaal. Iedereen die er de eerste keer een blokje om rijdt heeft dezelfde ervaring: eerste keer remmen - schrik en ‘ho,ho!’. Grappig natuurlijk, maar dat een Passat zo kan versnellen én vertragen! Rekening houden dus met achterliggers die hun kentekenplaat controleren in de spiegeling van mijn achterbumper. Raar om te weten dat je zo hard kunt remmen dat er niets van die kentekenplaat overblijft.
De bermverlichting welke bij ingeschakelde verlichting gaat branden tijdens bochtenwerk. Leuk en bovenal, praktisch! Ineens zie je hoeveel je eigenlijk ‘gokt’ bij het indraaien van een straat, ’s avonds. De meedraaiende koplampen, ach, de Citroen DS had het al, en meer recent ook bv BMW. Dus over 3 a 4 jaar is ook dit gemeengoed. Hoe dan ook, een heel veilig en handig tzatdrbij dingetje.
Dat het kastje onder de middenarmsteun niet meer aangesloten is op de airco maakt weinig uit: nu is het dashboardkastje te koelen. Er is wel opvallend veel ruimte voor flessen en kaarten. In alle portieren kun je 1 a 2 flessen kwijt. Met wie heeft VW nu weer rekening gehouden?!
Aan mijn Passat blijft niets te wensen over. Of toch? Je kunt m herkennen aan 2 aspecten: de rode I en de dikke dubbele uitlaat. Niet die gekromde van de 1,9 tdi of de dubbele rechte van een gewone 2.0 tdi. Nee, dit zijn BMW 535d pijpen. Met een diameter alsof het om afvoerbuizen van regenwater gaat.
Is dat alles? Ja, das alles. Een VW Passat 2.0 tdi die rijdt alsof ie gebouwd is door een Beier in plaats van een Oost-fries. Waarvan akte.

PROBLEMEN

Geen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.