Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline (2006)

UitvoeringPassat Variant 2.0 TDI 170pk Sportline
Bouwjaar2006

Nadat m’n Audi was gestolen mocht ik dus een nieuwe auto uit gaan zoeken. Helaas werd een A6 Avant van het nieuwe type wel heel erg duur dus ben ik bij de Passat uitgekomen. Ik had goede ervaringen met het vorige type (130pk TDI Sportline) al waren daar vooral de stoelen zeer matig net zoals in m’n vorige A6 trouwens.
Dat was dus een van de eerste dingen die opviel. De bijna perfecte sportstoelen. Het duurt even voordat je de beste zit en stuurinstellingen hebt gevonden maar dan zit je echt goed.
Verder niets dan lof over de Passat. Echt een hele goede wegligging, mede door sportonderstel en 17’ velgen. De highline waarin ik proefreed stuurde niet zo scherp als deze.
Afwerking is echt top, handige multifunctioneel stuurwiel, rns-300 navigatie werkt prima en redelijke snel. Er had wel iets meer vermogen in de geluidsinstallatie gemogen.
De 3 kinderen hebben ruimte genoeg maar niet zoveel als in de A6. Die was een paar cm breder en de ruimte tussen stoelen en banken was iets groter. De Passat heeft weer wat meer bagageruimte. (De afneembare trekhaak is achter een heel sjiek klepje weggewerkt)
Het is een gewone handbak geworden. Hoewel de DSG voor een automaat het best goed doet vind ik het de meerprijs van Eur. 3.000 niet waaard. Daarvoor heb ik mooie wielen en een open dak genomen.
Dan de 170pk’s van de TDI. Vele malen stiller dan de oude 1.9 TDI en de 2.5TDI En hij blijft maar trekken ook na de 3.000 rpm.
Kortom kost echt een hele hoop centen maar dat krijgen we over een paar jaar wel weer terug. Het is een heerlijke auto en een plaatje om te zien in Arctic Blue.

Na bijna 5.000 km nog niets. Verbruikt zakt langzaam, op dit moment 6.8 tot 7.1

75.000km Nog steeds niets nieuws te melden. Vorige week een lampje vervangen.
Olieverbruik ca. 1 liter per 15.000km

Afgesleept...

Vorige week bij het oprijden van klaverblad Hoevelaken was het ineens over en sluiten. Gelukkig kon ik net de vluchtstrook ophobbelen en grote ergernis bij m'n medeweggebruikers voorkomen. Het VW alarmnummer gebeld en met ca. 20 min. was de ANWB ter plaatste en werd ik direct afgesleept met een voorlopige diagnose: opvoerpomp kapot. Volgens de ANWBér één van de weinige bekende mankementen bij deze auto.
Bij de dealer kreeg ik direct een andere auto mee en kon ik weer verder.
Later bleek een pompverstuiver kapot waardoor ook de opvoerpomp kapot is gegaan. Doordat de verstuiver olie heeft gelekt naar de retourleiding, heeft de motorolie de schade veroorzaakt aan de brandstofpomp en was deze ook defect. Vreemd verhaal denk ik dan.
Totale schade Eur. 1.045,00 na aftrek van E300,00 coulance voor de opvoerpomp. Na precies 1 week de auto weer op kunnen halen.
De betrouwbaarheid heeft een behoorlijk deuk opgelopen.

Banden

Voor de geïnteresseerden: Bij 48.000 de originele conti's vervangen (voorzijde) door Michelin.
Bij 105.000 4 nieuwe banden gemonteerd
Brandstofverbruik 6.7-7.2

Beurtje

De Passat heeft vorige week de 120.000km beurt gehad. Standaard Long-life beurt met wat klein materiaal als filters ect. Voor Eur. 370,00 was het gebeurd en kan ik er hopelijk weer 30.000km tegenaan.

En wéér afgesleept...

Met volle bepakking uit Z-Frankrijk gekomen. Keurig aan de snelheid gehouden. Bij Dijon ((22.45uur) berg-op bijna geen power meer en lampje "check Engine" gaat branden.
Bij parkeerplaats langs de snelweg gestopt en met VW gebeld. Na ca. half uur afgesleept naar verzamelpunt. Wij naar een hotel in de buurt gegaan met een taxi. Volgende ochtend weer bellen en na veel touwtrekken werd de Passat bij een VW dealer naar binnen gereden. (14.15uur) dus al bijna de dag weer om. Garagist rijdt een rondje en zegt niks aan de hand. Toch maar even aan de computer gehangen en blijkt de besturing voor de turbo geblokkeerd. Foutmelding gereset en weer op weg gegaan. De garagist garandeerde dat we geen problemen zouden krijgen. iid zonder verdere incidenten thuis gekomen met 20uur vertraging en weer een paar rekeningen voor VW Nederland.

Roetfilter troubles

Na enkele keren op het noodloopprogramma naar de VW dealer te zijn gereden is er vorige week een nieuw roetfilter geplaatst. De rekening nog niet ontvangen omdat opnieuw het lampje ging branden vanwege het roetfilter.
Helaas, to be continued....

150.000km beurt

Geen enkel probleem meer gehad de laatste maanden! Niet een keer bij de dealer geweest en de auto rijdt als een zonnetje.
Eind april 150k beurt uitgevoerd met nieuwe distributie, waterpomp, remvloeistof vervangen, olie ect.
Eur. 1250,00 in de BTW is Niet misselijk maar alles bij elkaar niet overdreven dacht ik zo. Grootste reguliere beurt tot nu toe.
Remmen en schijven konden nog een poosje mee maar met 20k zijn ze wel aan de beurt evenals een setje voorbanden binnen 10.000km.
Verbruik lijkt iets af te nemen, haal tegenwoordig makkelijk 6.7l/100km op een hele tank terwijl ik veel korte stukjes rijdt.
Over een paar maanden de laatste review, ik heb een Saab 9-5 besteld die hopelijk ook geleverd gaat worden. De Passat komt te koop vanaf september

En nog maar weer eens afgesleept..

Op de terugreis vanuit Italie zeiden we net tegen elkaar:"3.600km achter elkaar zonder een hikje". Helaas 10km verder motor weer dood als een pier en wij rond middernacht op de vluchtstrook geparkeerd, 15km van huis. Weer de mobiliteitsservice van VW gebeld en door de ANWB afgesleept. Volgende dag is de Passat opgehaald door de dealer en binnen 2 dagen gerepareedd. Deze keer was het de verstuiver van de 3e cylinder die onze vakantie een vervelend staartje gaf. Wel volledig onder coulance uitgevoerd en de auto gewassen weer terug.

Verkocht

Toch een klein beetje pijn in m'n hart de Passat de deur uit gedaan. De auto zat lekker en dat enorme koppel van 1.800rpm was wel erg lekker. Ook een gemiddeld verbruik van 6.9-7.1 is best redelijk gezien de vele stadsritten die ik maak.
De zeer matige betrouwbaarheid heben mij uiteindelijk doen besluiten over te stappen. Het wordt een witte Saab 9-5 Aero uit 2008 voorlopig totdat de nieuwe 9-5 hopelijk ooit wordt geleverd. Tot dan en de volgende eigenaar: veel plezierige kilometers gewenst.

3,3