Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Highline (2007)

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Highline (2007)

UitvoeringPassat Variant 2.0 TDI 170pk Highline
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007

Garantie op verstuiver bij 193000km, 4 jaar oud.

Maandag twee weken geleden reed ik, in de late namiddag, voor mijn werk/vakantie in Italië op de snelweg met een normale kruissnelheid van 140km. Plotseling branden allerlei lichtjes op het dashboard, en had geen vermogen meer.
Tussen alle vrachtwagens door op de rechter baan gemanoeuvreerd om te ontdekken dat de vluchtstrook smaller is dan de auto. Gevaarlijke situatie. Versnelling is vrij gezet en laten uitrijden. Gelukkig binnen 500m een afrit waar ik de auto bijna tegen de rechter vangrail stil zette. Snel uitstappen en over de vangrail stappen. Dan sta je daar midden in een weiland langs de snelweg met een telefoon in je hand. Wie ga ik nu eerst eens bellen? De hulpdienst, maar wat is het nummer in Italië. Serviceboekje gepakt en Volkswagenservice maar gaan bellen. Het mobiliteitsplan werd in werking gezet. Wat is dat? Dat je in heel Europa wordt geholpen zolang regelmatig je beurten bij de VW laat uitvoeren. Wat een geluk, 3 weken geleden nog voor een beurt bij de VW dealer geweest.

Door takeldienst naar de dichts bijzijnde VW garage gebracht, deze was nog open tot 19.00h, alleen alle monteurs zijn naar huis. Takeldienst 150euro betaald. Huur auto was niet mogelijk ook niet in de wijde omgeving. Een vakantie vriend heeft mij op gehaald en naar onze camping, 100km, gebracht.
Volgende dag (dinsdag) was de diagnose: verstuiver nr 4 defect. Onderdelen bestellen, inbouwen en vrijdag weer ophalen. Kosten: NIETS, HET IS GARANTIE.

Vrijdag tijdens het ophalen werd mij verteld dat het vaker voorkomt dat verstuivers defect gaan en dat er sinds kort een garantie regeling voor is.
Dit is wel een geweldige service van VW.
Mijn auto, Passat variant, 170pk DSG, 2007 met 193.000km op de teller is natuurlijk volledig buiten de fabrieksgarantie.

De garage heeft zelfs geprobeerd om alle verstuivers te vervangen, maar kreeg geen garantie goedkeuring van VW Italia. De man van de garage vond het vreemd en heeft het nogmaals aangevraagd omdat een andere auto wel 4 nieuwe verstuivers kreeg, met ook maar één defecte verstuiver. Nagenoeg zelfde bouwjaar alleen in een Golf. Maar dit was een Italiaanse auto, ipv NL.