Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Comfortline (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 170pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De wagen vorige week opgehaald bij de dealer. Had nog niet met deze motor kunnen proefrijden, en keuze ging tussen de Vectra 3,0 tdci en deze Passat met de nieuwe piezomotoren.
Ongelooflijk, dit heeft niets meer te maken met dieselrijden, de Vectra is een trut vergeleken met deze motor. Tevens proefgereden met de 170 pk Toyota en Lexus, maar die hadden een heel kort powerbandje, de Passat begint bij 1500 en loopt zonder inhouden door naar 4500 rpm, waardoor de pk’s ook goed benut worden.
Auto is stil te noemen, en zitcomfort is top.
Inmiddels 3400 km mee gereden, en hij bevalt nog prima, gaat steeds beter rijden. Vorige week eens op de Autobahn geweest, bovenstaande foto was op zijn sloffen, heb regelmatig 235 km’s op de teller gehad.
De auto is op alle vlakken fenomenaal. Het ingebouwde Pioneer AVIC x1BT systeem is een aanrader, nadat je het goed weer te bedienen. Alleen jammer dat de link met Nokia’s 6230 i niet feilloos werkt, dit is aan Nokia, helpdesk van Pioneer is perfect.
Inmiddels 23.500 km gereden, en hij heeft nogal vaak bij de dealer geslapen, het gele motormanagementlampje heeft van 4500 kmm tot 20.000 km gebrand. Er bleken problemen met het gloeisysteem waardoor de melding na een reset weer terug kwamen, onderdelen lieten 6! weken op zich wachten, foei VW. Het naar links trekken is nu eindelijk opgelost door simpelweg de voorwielen van links naar rechts te draaien, middenconsole kraakt dat het een lieve lust is, het kwaliteitsgevoel is niet beter als bij de Renault Laguna. Gelukig is de dealer in Roosendaal, Auto Borchwerf, een van de beste in Nederland, topzaak.
Verder loopt de wagen perfect, de motor en bak gaan wat soepeler lopen, de prestaties zijn nog steeds verbluffend voor deze 2.0 liter dieselmotor.
Inmiddels 40.000 km gereden. Auto voldoet nog steeds als hierboven, heb zelfs het idee dat hij soepeler aan het worden is.
Een blijvend probleem is het naar rechts trekken, hij is nu door een aantal bedrijven uitgelijnd, maar nog geen resultaat, banden wisselen mocht niet baten, vreemd.
Hebben meer Passat rijders hier last van?
Update 08 Augustus 2007
Na het monteren van niewe Continental banden is het scheeftrekken weer begonnen, weer uitlijnen e.t.c. Nu blijkt het dan toch aan de banden te liggen. Eerstvolgende keer gaan we gewoon weer Michelin monteren, die contis zijn gewoon niet goed, heb het al eerder mogen ervaren met de Renault, maar alle Nederlandse VW’s worden op Conti geleverd omdat PON de importeur is.
Het lampje van de uitlaatgassen is weer gaan branden, bleek de kat verstopt, en weer een zender kapot. Dit is wel een erg gevoelig systeem, zelfs als hij alleen Shell V-power krijgt. Brandstofverbruik is nu 1:15, naar de ALpen met motoraanhanger 130+ 1:13 1/2.
Update 26 December 2007
De sensor van het DPF systeem brengt mijn dealer tot wanhoop, de sensor is wederom kapot, was weer gesmolten.
De banden waren versleten, dus in overleg met garage besloten om Michilin Pilot premacy te monteren, dit bleek een vergissing. De auto dreunde al bij 110, en bij hogerer snelheden was het alsof alle lagers kapot waren. De garage heeft toen in overleg toch weer Continental gemonteerd. Nu is het naar rechts trekken weer terug, dus weer 3 keer uit laten lijnen, maar het enige wat een beetje effect heeft is het wisseln van de wielen.
Zijn er meer passat rijders die dit probleem hebben, met montage van de originele fabrieksoptie net 235 17’ wielen, en kan er zich een specialist melden in het uitlijnen van een passat.
Al met al is dit een beetje een smet op de goede reputatie van de VW passat. Voor de rest is het een probleemloze comfortabele auto, met een zeer laag brandstofverbruik i.v.t. de performance.
De bluetooth unir van de Pioneer X1BT is er uit gehaald en vervangen voor een parrot carkit, met de pioneer was niet te werken.
update juli 2008
De wagen heeft inmiddels 105000 gelopen en de problemen met het DRF en verstuivers nemen toe, bij 95000km zijn de verstuivers ultrasoon gereinigd, waarna hij weer liep zoals in het begin, helaas heeft dit maar 7500 km geduurd en zijn we weer terug bij af.
Naar het schijnt is dit probleem bekend bij dit type motor in Duitsland, maar PON komt alleen met bullshit zoals, u moet v-power tanken en niet teveel doortrekken met deze motor. V-power tank ik al vanaf het begin, en een tegenwoordige auto belasten op het Nederlandse wegennet, belachelijk.
Had bij VW niet verwacht dat ze zo een beleid zouden voeren, heb hiervoor een Laguna gereden, die vaak kapot was, maar VW kan niet tippen aan de servive van RENAULT.
Overegens doet mijn dealer Auto Borchwerf in Halsteren een prima job, door hun blijf ik rijden, anders had hij al maanden in de garage gestaan.
Ik zal iedereen een passat aanraden, maar niet met deze 170pk motor.
PROBLEMEN
trekt naar rechts
DPF systeem drukverschilsensor reeds 4 maal vervangen, was gesmolten.
Michelin banden waren een catastrofe, dreunde al bij 110.
DRF en versleten of verkoolde verstuivers (constructieprobleem) Chroominleg bij versnellingspook en aan de buitenkant van de auto komt los (China make).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.