Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk BMT Highline (2012)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk BMT Highline (2012)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 2.0 TDI 170pk BMT Highline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf1.311 km
KM-stand laatst88.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe gezinsauto

  • 1.400 km

In verband met gezinsuitbreiding waren we aan een nieuwe auto toe. Hoewel ik volkomen tevreden was met mijn Prius (bomvol + belastingvrij), passen we met z'n allen er niet meer in als het om vakantie gaat. Geen trekhaak, glazen dak (solar roof), waar geen dakkoffer op gemonteerd mag worden (kan wel, ja).

Omdat ik al wat verwend was (voor Prius was er Landrover Discovery 3, daarvoor Lexus IS300), zocht ik naar een jonge auto met weinig km, diesel (ik rijd vrij veel en Prius is vanaf 2014 toch niet meer belastingvrij) en liefst met veel hulpelectronica. Dingen als achteruitrijcamera, adaptive cruise control enz zijn dankzij Prius heel gewoon geworden, maar tegelijk dingen, waar ik niet meer zonder wil rijden.
Ford S-Max en Galaxy proefgereden (was een van de weinigen 7-zitter met veel electronica), rijdt leuk, maar de verschrikkelijke afwerking van binnen, trage navigatie/touchscreen enz. Geen Ford dus. Uitgekomen op bloedmooie unieke licht-blauwe Volvo D70 D5 (Polestar getuned enz), maar kwam met verkopers er niet uit wat prijs betreft. Dus uit principe ging ik verder zoeken, en kwam deze VW Passat tegen. Hiervoor nog nooit een VW gehad, wel 3 BMW's in het verleden gehad.
Niet alleen was VW mooi, bijna nieuw, maar had (bijna) alle mogelijke snufjes aan boord, en meer. T.o.v. Volvo had VW DSG (Volvo - gewoon oude 5traps automaat), meer hulpelectronica, die beter werkte (tot mijn verbazing, want van Volvo verwacht je anders) enz. Na een proefrit was ik verkocht.

Week later ben ik een blije mens. Navilock laten installeren, zodat de mooie navigatie niet gejat wordt. Auto rijdt geweldig, motor + bak kunnen zowel heel rustig en komfortabel (denk aan Prius) als bloedsnel en behendig rijden. Ik dacht dit gevoel niet te missen met Prius, maar achteraf is het toch stuk leuker rijden met VW.
DSG is geweldig, wel moet ik even wennen aan het in z'n vrij schakelen bij het rollen. Het is optioneel en uit te schakelen, maar het rijdt leuk: als je gas loslaat, schakelt automaat vanzelf in neutraal en rolt de auto zonder weerstand. Aan ene kant bespaar je diesel en rijdt het stiller, aan andere kant, als je (op de snelweg) gas geeft, heeft de motor een beetje tijd nodig om van neutraal op de toeren te komen, dus reageert het met vertraging op de gaspedaal. En remt de auto dus niet met de motor, je moet dus beter je snelheid calculeren en niet te snel op je voorligger af komen, in het begin moest ik constant bijremmen. Eerst irriteerde dat, maar toen ik dit "uitrollen" had uitgeschakeld, miste ik de rust :) AutoStop is geweldig, op de stoplichten kun je de rem loslaten en zodra je wilt - gewoon gas geven en wegrijden. Autostop werkt ook met BlueMotion/Start-Stop van de motor: Als je op de stoplicht stop, slaat motor automatisch af. Je kunt de rem ingedrukt houden, dan blijft motor uit tot je rem los laat. Of je kunt de rem eerder loslaten en als AutoStop aan staat, start de motor en blijft de auto op zijn plaats tot je gas geeft.
Verder is LaneAssist geweldig, help enorm met bij het sturen (houdt de auto bijna van zichzelf in de rijstrook), draagt veel bij "uitgerust op je bestemming aankomen".

Leuke opties:
* Sign assist (verkeersboorden herkenning)
* Side assist (blind spot indicatoren + lichten in de zijspiegels)
* Front assist (remassistent, remt zelf als de bestuurder niet oplet)
* Lane assist (houdt de rijstrook in de gaten, als je zonder richtingsaanwijzers tegen de rand van de rijstrook komt, corrigeert de auto door zelf terug naar het midden van de rijstrook te sturen, houdt daar de auto gedurende max 15. seconden)
Adaptieve criuse control, ook in de file, filerijden is nu geweldig)
* Vermoeidheidsassistend - als je over de weg begint te slingeren, gaat in de auto een alarm af om je erop te attenderen, zodat je een koffiepauze neemt.
* Xenon, meedraaiend. Vond ik zo goed werken op Disco3, hier werkt het ook geweldig
* DynamicLight assist - past grootlicht automatisch aan voor/tegenliggers
* Interieurverlichting - LED. Is wel mooi (verlichting van de voeten kun je bijstellen in de boordcomputer), vooral in de deuren. Maar ik hou van zo weinig mogelijk licht, vooral als je 's nachts rijdt. En hier weer een minpunt: RNS510 display valt niet helemaal uit te zetten zonder het systeem totaal uit te schakelen. Als je muziek draait en optie "Display it" kiest, blijft het LCD-scherm verlicht en is er een balk met huidige selectie aan de onderkant.
* Coming/leaving home verlichting ook welkom, ook rondom de auto wordt alles heel goed verlicht.

Tot nu toe is de enige minpunt: verbruik. Ik geef toe, ik rijd behoorlijk door (was ook het geval met Prius), maar 8, liter op 100km is voor moderne diesel iets te veel, naar mijn mening.
Misschien heeft het ermee te maken dat de motor nog moet inlopen (nog geen 2000km op de teller). Tijd zal het leren.

Update: Km stand heb ik verkeerd geschat, inmiddels al op 2500km, vandaag 2de keer getankt: 7,9l/100km gemiddeld. Laten we hopen dat dit nog naar beneden gaat. :)

Extra opmerkingen

  • 2.700 km

Even wat diengen opnoemen, die me positief of negatief opvielen:
* Lange opstarttijd RNS510. Was gewend in de Prius te springen (keyless entry + keyless start + navigatie en alles werkte gelijk. Passat vraagt om meer veel opstarttijd en geduld :)
* Erg stil in de auto. De motor (hoewel het een 4 cilinder is) heeft zeer mooi geluid.
* Lage(re) resolutie achteruitrijcamera (t.o.v.Prius weer), verbaast me eigenlijk
* Vrij onrustige adaptieve CC. Remt oncomfortabel sterk af, de ruimte tot de voorligger is vrij groot. De opties (Remmen: Komfort/Normaal/Sportief en de minimale afstand tot de voorligger: Erg kort, kort tot lang - schijnen helemaal (!) geen invloed te hebben op het gedrag van de auto). Dit alles overigens ook i.v.m. Prius, waar het stuk comfortabeler rijdt met ACC.
* Automatisch inparkeren gaat vrij vlot en intuitief, in tegenstelling tot de Prius, waar ik dit nooit gebruikte.
* De logica van de handrem/parkeerrem, wanneer het wel automatisch eraf gaat, en wanneer ik het met de hand moet doen, heb ik nog niet ontdekt. De ene keer gaat het automatisch, de andere blijft de auto op de parkeerrem steken.

Even update

  • 70.000 km

Oktober 2015: 2 jaar later, inmiddels rond 70dkm op de teller, auto rijdt nog altijd perfect, de enige mankement: kortsluiting in parkeersensor links voor, waardoor ALLE parkersensoren en camera (!!!) niet meer werkten.
Eerst heeft een medewerker van VW dealer (A-Point Almere) voorgesteld om de hele auto met bedrading uit elkaar te halen op mijn kosten (om zogenaamd de kortsluiting te vinden). 2-3.000 euro ongeveer, van coulance (auto net uit garantie, haperende PDC heb ik eerder gemeld, maar men vond niets). Ik vond het niets, paar maanden later voor een beurt teruggekomen en toen werd er door een andere medewerker diagnose gestart, parkeersensor besteld, vervangen en alles werkt weer... voor 50-60 euro.

Afgelopen winter naar Zwitserland geweest, hoog in de bergen - auto doet het stukken slechter op gladde/besneeuwde wegen dan mijn vorige Toyota Prius (ook op goede dure Conti winterbanden), dit vond ik jammer. Voor de rest - geweldig.

De enige probleem, wat langzaam in de toekomst begint te verschijnen: welke andere auto kan ik kopen om weer zoveel luxe en hulp met allerlei assistance te krijgen? BMW, Audi, Mercedes - kosten veel meer in soortgelijke uitvoeringen.
Geen idee. Nu nog even doorrijden.

Ben even aan het denken over RaceChip met ResponseControl. :)

So far - so good.

  • 88.000 km

Tot nu toe (afkloppen) alles OK. 1 parkeersensor met kortsluiting, na paar (moeilijke) gesprekken met A-Point Almere (de ene zegt het onder coulance te repareren, de andere belooft rekening van 700-900 euro "want we weten niet, hoe lang we naar de kortsluiting moeten zoeken", de 3de zegt "wij weten zeker dat het dat bepaalde sensor is, we vervangen 'm en alles is opgelost". Sensor vervangen, alles OK weer.
A-Point Almere - dikke min. :( (accepteren ook geen credit cards, btw).
Raar iets: met 1 PDC sensor eruit - werkt niets van PDC, voor of achter. En zelfs achteruitrijcamera springt niet aan.

Voor de rest - nog steeds voortreffelijk.
Weet niet, wat hierna moet nemen, wat met huidige snufjes meegaat. Tesla? Muah...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.