Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Sportline (2007)

autoreview

Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat Bluemotion

Signalement

UitvoeringPassat Variant 2.0 TDI 140pk Sportline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst100.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen VW Passat Variant Sportline 2.0 Tdi

  • 100.000 km

Mijn auto gaat tussen vandaag en 2 weken terug naar de lease maatschappij en wordt dan vervangen door een 3 serie Touring. Dit is mijn relaas na 180000km met de Passat.

Alles op een rij zettende moet ik zeggen dat de huidige Passat een auto is die zijn pretenties niet waarmaakt. De prijsstelling was destijds zodanig dat ook een A4 en een 3 serie zonder meer in het budget zaten, maar thuis vonden wij deze auto direct mooi en vooral ruim en dus was de keuze snel gemaakt. Echter, de vele goede testberichten en duurtests, ook in Autoweek, kunnen wij helaas echt niet bevestigen. Bij deze ons relaas:

Een van de grootste blunders in het ontwerp is naar onze mening het ontbreken van dakgootjes. Hierdoor plenst het hemelwater werkelijk naar binnen, ook als het maar weinig regent. Dit gebeurt met name bij opengaande achterdeuren.
Daarbij komt dat onze lichtgrijs beklede sportstoelen en achterbank na een regenbui dan ook gelijk enorme watervlekken vertonen. Deze plekken zijn, nadat ze opgedroogd zijn, vrijwel niet meer te verwijderen op een normale huis, tuin en keuken manier. Alleen een vakman met speciale reinigingsapparatuur kan de zaak goed schoonkrijgen.
Het valt ons sowieso op dat de bekleding erg besmettelijk is. Onze Ford Mondeo Ghia Station uit 2001 had dezelfde kleurstelling als de Passat, maar die bekleding kon je gewoon met een schone vochtige doek reinigen zonder grote kringen te krijgen achteraf. En zo hoort het ook. In ons gezin hebben we zeker geen smetvrees, maar een auto moet bij ons gewoon netjes zijn en dan wil je geen vlekken, die niet normaal te verwijderen zijn.
VW zou hier dus echt voor een ander materiaal moeten kiezen.

Verder moet ik, net als vele anderen, ook vaststellen dat deze aut kraakt en rammelt dat het een lieve lust is. Direct na de aflevering, tijdens de eerste rit, waren er duidelijke bijgeluidjes in de middenconsole en het dashboard waarneembaar. Momenteel hoor je ze vooral na warme en koude wisselingen, dus met name 's morgens en 's avonds. In de loop van de tijd werd het kraken zo erg dat een dealer in Oost-Nederland het noodzakelijk vond er echt iets aan te doen. Helaas wel nadat een zustervestiging mij een half jaar eerder nog had toegevoegd dat ze me liever niet meer terugzagen, want zij vonden dat ze er toch niets meer aan konden doen, zo zeiden ze. Ze gaven me trouwens wel gelijk. Ook zij vonden het raken niet meer normaal. Op een gegeven moment is er zelfs een nieuw dashboard gemonteerd. Jammer genoeg bleek daarna een en ander toch maar tijdelijk opgelost. Een paar weken later kraakte en rammelde alles weer als vanouds.
Daarnaast stelden we vast dat ook de deurrubbers na verloop van tijd flink gingen kraken. Dit probleeem werd wel direct erkend en als je 1 x per maand bij de dealer langs zou gaan om de rubbers in te laten smeren, dan had je er veel minder last van, aldus de delaer Oost-Nederland.
Om het rammelen en het kraken te vermijde, raden wij VW ook hier dringend aan een ander materiaal te gebruiken. Zelfs de Franse concurrentie weet inmiddels hoe het veel beter kan. Tevens zouden wij het waarderen als de VW dealers gewoon eens toe zouden geven dat een Passat interieur kan kraken. Volgens de verschillende dealers ben je altijd de enige als je erover begint, maar wij weten inmiddels beter.

Voor de rest is de EGR klepregeling regelmatig gek aan het doen en deze is dan ook reeds een aantal keren vervangen. Als het bewuste lampje brand, moet je volgens de handleiding de VW servicedienst bellen alvorens verder te rijden. Deze dienst vertelt je dan eerst dat je helemaal niet verder mag, en later mag dat dan weer wel. In ons geval besefte men dan klaarblijkelijk dat je ook niet in een koude polder kan overnachten als je toch niet direct geholpen kunt worden door een nabije dealer. Maar dat heeft ons wel 2x een uur wachten gekost, dit antwoord. Bovendien moet je dag dag erop direct naar een dealer die dan het lampje uitschakeld en een afspraak met je maakt voor over 2 of 3 weken.
Volgens ons kan ook dat beter geregeld worden.

En dan was er ook nog een tijdlang dat gebrom bij de achteras waarvan 3 dealers vonden dat dat bij een auto met meer dan 100000km voor kon komen, zelfs hoorde. Hun diagnose apparatuur stelde namelijk niets vast en dan bestaat het probleem helaas ook niet.
Na lang zeuren heeft men toch de brandstofpomp vervangen en toen was het gelukkig direct over.
Wederom een puntje dat verbeterd kan worden.

Het laatste punt van deze lange waslijst aan klachten betreft
de electrische systemen in de auto. Om de haverklamp gaan de ruitenwissers wissen, valt de airco uit, is de telefoon niet te verstaan en nog veel meer.

Wat we wel op prijs stellen zijn de enorme ruimte voor 4 personen met bagage en ook het verbruik is gewoon goed voor een auto van deze grootte. Daarbij komt dat een Sportline lekker rijdt en niet zo bonkig en zoekerig is als een A4 of zo zoekerig en zweverig als de normale Passat uitvoeringen. Met 4 personen naar Frankrijk, inclusief dakkoffer, levert geen enkel probleem op. Dat doet ie gewoon graag en goed.

Afsluitend wil ik stellen dat wij deze auto wel zijn gaan waarderen, maar toch niet altijd gelukkig zijn met bovenstaande waslijst aan klachten.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.