Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Highline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 140pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Hierbij mijn review over de Volkwagen Passat, leverdatum 04-08.
(fotos exterieur bij 50 km)
Voor deze Passat heb ik een aantal jaren met tevredenheid een Seat Alhambra gereden. Gezien dit model nu echt wel achterhaald is, heb ik mezelf de vraag gesteld wat mijn vereisten zijn. Deze had ik al snel opgesomd:
-Budget (auto van de zaak)
-Diesel
-Automaat (mijn grote gemis in de Alhambra t.o.v. mijn vorige auto)
-Ruimte (ik ben nu nogal wat ruimte gewend)
-Recente techniek
Gezien een eerdere rijervaring met een DSG-automaat van Volkswagen, was het voor mij zo klaar als een klontje; ’Het wordt absoluut een DSG!’.
Gezien ik de keuze voor een DSG-automaat al gemaakt had, was het merk al bepaald.... ik ga kiezen bij de VAG.
Zelf binnen VAG is de keuze al beperker gemaakt.
Audi heeft geen DSG (deze gebruikt CVT (continue variabele transmissie) het, scooter principe).
De voertuigkeuze beperkte zicht tot de volgende merken:
-Volswagen
-Seat
-Skoda (Octavia of Suberb)
Gezien mijn wens van ruimte, en daarbij mijn geweldige herinneringen aan mijn vorige Passat (Variant Highline V6 TDI motion-aut), was mijn focus al snel bepaald.
De Tiguan had een best of both worlds geweest, maar heeft (nog) geen DSG.
De dealer had voor mij de geweldige boodschap, de prijsverlagingen voor (o.a.) de Passat per februari 2008.
Binnen het gestelde budget kon ik een Variant Highline kiezen, dit met de recent beschikbare 103KW Common Rail(CR) diesel.
Hierdoor heeft de VW Passat de volgende uitvoering (in een notendop):
1)Highline uitvoering waaronder:
-chrome accenten aan de buitenzijde
-half leren bekleding
-volautomatische airco
-sportstoelen voor
-stuurbediening radio (met flippers voor de DSG!)
-coming- & leaving home verlichting
-licht- en regensensor
2)Executive pakket:
-radio met navigatie
-telefoonvoorbereiding
-PDC (park distance control)
3)Dynamic pakket
-lichtmetalen velgen 17inch
-sportonderstel (15mm verlaagd)
-getinte ramen
Dit alles heeft mij overtuigd, en heb de Passat als zodanig dan ook besteld.
Mijn rijervaringen zijn:
Onderstaand een opsomming van mijn ervaringen met de Passat-2008:
REVIEW 1) nieuw t/m 1000 km:
Ontvangst bij de dealer, mijn eerste rijeraringen:
Het is echt een ongelooflijke complete wagen, dat is in ieder geval maar duidelijk!
Met alle functionaliteiten, de afwerking etc. Echt verbluffend.
Met de eerste (rij)ervaringen kan ik het volgende benadrukken:
-De uitvoering: Het is een discrete, en verzorgde auto; hier kan je mee voorkomen.
Hij tonnt niet als stoere bak, maar heeft onderhouds wel alle (rij)eigenschappen.
Het interieur is gelijk aan elke Passat, daar geen openbaring.
De Highline utivoering is wel een goede extra, het half-leer interieur maakt hem erg luxe. De functies (boodcomputer etc.) is erg volledig maar ach, dit zal elke vergelijkbare auto ook wel op orde hebben.
-Motorisch (en bak): De 103KW (140pk) Common Rail (CR) diesel is echt een nieuwe generatie. Grote verschillen zijn het rijgedrag (minder aggresief), motorgeluid, en verbruik. Ikzelf kan wel genieten van een tamme diesel, dus precies goed. Qua verbruik kan ik nu al 1:18 melden, volgens de wet doet ie 1:20.
-Rijeigenschappen: De Passat rijdt strak. Ik heb al eerder gelezen dat de wegligging erg goed is. Hiernaast heeft deze Passat een sportonderstel, dus dat draagt alleen maar bij. De Passat wordt naar gelang de snelheid stijver, dit voelt erg stabiel aan!
Samengevat een lekker rijdende auto, met een fantastische (DSG)automaat.
Al met al een perfecte kar! Wetende dat ik hier weer >250.000 km mee vooruit moet, is dit ook wel een prettige bijkomstigheid.
REVIEW 2) t/m 8000 km:
Wat een geniale wagen, echt super!!!
Het overtreft zelfs mijn eerdere goeie ervaringen, die DSG-versnellingsbak, echt superieur.
De automaat met dubbele koppeling schakeld zo comfortabel en snel, dat je elke schakeling weer een smile hebt.
De combinatie tussen automatenstand, de handmatige up-down stand of de schakelflippers op het stuur, maken het tot een schakelgenot!
da's nog eens wat anders als verplicht poken...
Wat ook verbazingwekkend is, is het koppel van de Common Rail diesel.
Wanneer je bij b.v. 140 km/u even 10km bij wilt zetten, is gaat dit werkelijk met de kleinste moeite.
Met de cruise (je kan deze ook met stappen van 10km doen), valt het versnellen niet eens op!
De Highline toont erg gaaf, en de gekozen is gelukkig niet vuil-gevoelig.
Ik krijg veel complimenten over de Passat, daar is geen BMW (ofzo) voor nodig.
Ik ga er vele fijne kilometers mee rijden...
REVIEW 3) ------- km:
In een later stadium zal ik een aantal update’s doen, hou de review in de gaten!
PROBLEMEN
t/m 1000 KM: geen! (natuurlijk)
t/m 8000 KM: ook geen! (weer natuurlijk)
t/m ----- KM:
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.