Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Highline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 140pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 29.500 km |
Eerste 6 weken Passat
- 4.500 km
Vrijdag 28/11 de Passat opgehaald; 140 TDI Highline met Advance,Executive , Dynamic, electrische kofferklep etc. Interieur Latte Macchiato, kleur WIT!
Was de eerste die ze afleverden bij TB in deze uitvoering. Ziet er geweldig uit en heb al veel positieve reacties gehad.
Auto is erg compleet en ik was toe aan iets degelijks na de ervaring met de Opel Vectra. De Vectra was helemaal compleet en koste genoeg dacht ik maar helaas een erg slechte motor (150 CDTi met filter) nadat de injectoren het begaven bij 129k liet Opel me staan zonder coulance of garantie dus ingeruild.
De Passat is stiller, sneller, completer en vooral degelijker.
Alles is mooi en goed afgewerkt, geniet weer als ik instap(zonder sleutel natuurlijk)
Volgende week laten tunen naar 170 pk zodat hij nog zuiniger kan presteren.
Nu reeds ritjes van ruim 1 op 19,4 maar denk dat 1 op 21 er wel inzit.
De Opel gaf 1 op 19 aan maar boordcomputer deugde niet en met 54 liter te verrijden nog steeds van tank naar tank. Nu 70 liter en naar verwachting 1250-1300 km voordat er getankt moet worden!
Het lange wachten is de moeite waard geweest, tussendoor een Golf variant 105 tdi gehuurd en deze was al verrassend gezien het een basis uitvoering was; goede stoelen en zuinig. Nu alles nog een stapje hoger en beter zoals je begrijpt.
Na eerste 1000km auto laten tunen bij Zibtuning. Hier nog drukker dan bij de huisarts! maar de moeite waard.
Auto rijdt soepeler en heeft nog meer trekkracht. Al een tank met 1 op 21 gehaald!
Het "kraken" waar veel Passat rijders over klagen niet gehoord, wel wat beweging in het dashboord bij slecht wegdak. Denk dat gezien het sportonderstel dit wel logisch is. Beter dan bij veel drempels aan de grond met de neus zoals met de Vectra vaak het geval is.
Ook langere ritten erg comfortabel en de rust in de auto op de snelweg is erg prettig. Gezeur in diverse tests met de passat over de cruisecontrol mbt sprong van 10 km is een kwestie van een paar dagen wennen. Als je het snapt en gebruikt is het erg prettig, overigens gaat met de hendel de snelheid omhoog naar het volgende tiental en niet 10 km zoals gezegd wordt. De hendel naar voor en 1 km versnelling. Moest wel wennen dat er twee hendels links aan het stuur zijn dus er heeft weleens iemand onbedoeld groot licht gekregen als ik de cruise wilde inschakelen, sorry.
Ook het kessy systeem werkt prettig, ook hie even wennen want je moet ontkoppelen voor je kunt starten, doe je het te snel dan moet je nogmaals en ik ben gewend meteen de koppeling in te trappen dus wel eens twee keer de "sleutel "erin en eruit.
Verder geen problemen en nog steeds veel positieve racties op de auto als geheel.
Volgende keer wat foto\'s want ook de voor en achter bumper, alsmede de skirts moeten nog wit worden.Dit na de sneeuw/pekel.
WIT IS MOOI, MAAR JE ZIET ALLES!
- 7.500 km
Na bijna 3 maanden rijden kan ik echt zeggen dat de Passat een fijne auto is.
Degelijk gebouwd, snel, ruim genoeg en hij ziet er ondanks alle nieuwe modellen nog up to date uit.
Lees je de test in Autoweek met de niwue Opel; De Passat bgint op leeftijd te komen; de gebruikte materialen in het interieur etc....
De nieuweling wint de test niet eens; de Renault (wie wil die nu echt rijden als hij/zij mocht kiezen?) wint gezien zijn uitrusting.Nu Volkswagen snapt dat je met pakketten veel mensen blij kunt maken wordt het uitrustingsissue wel erg klein.
Alle gekheid op een stokje; de motor loopt als een zonnetje; doortrekken in de 6 de versnelling blijft een lachertje. Een automaat is fijn maar overbodig in de praktijk.
Het verbruik zou na ca 10000 km beter moeten worden, zou leuk zijn, nu gemiddeld over de 7500 km 1 op 19,2! Beste resultaat 1 op 22,4!
Deze week volgegooid (67 liter) en de boordcomputer gaf voor het eerst 1400 km bereik aan. Na 150 km te rijden op deze tank (snelweg, stad etc) geeft de computer aan dat ik over 1480 km zou moeten tanken!
Verder geen klachten, alles functioneert goed al blijft de Kessy wennen. Ik stap in en druk de koppeling in en dat is te snel voor het systeem.
Andere irritatie blijft het feit dat de electrische klep niet met de afstandsbediening dicht kan. Is pietluttig ik weet het, maar als je kiest voor luxe en gemak moet het wel af zijn is mijn mening.
De kleur; wit blijft mooi. De auto zie je meteen en ik krijg nog steeds positieve reacties.
Wat wel duidelijk is; wasserettes maken je auto niet schoon. Ze zorgen dat het grote geheel er leuk uit ziet maar daar blijft het bij!
Ook zie je nu goed hoeveel rotzooi je auto teenkomt onderweg. Advies is en blijft was je auto regelmatig met de hand en poets deze minimaal 1 maal per jaar grondig.
Ik heb enkele foto's toegevoegd, de skirts etc zijn nog niet wit. Ben voor een prijsopgaaf weggeweest; kost rustig ca 1350 euro!
Voor nog geen 1900 euri monteert de VW dealer een spoilerset gespoten en wel.
Ik overweeg dit te doen, ligt een beetje aan welke velgen ik neem voor mijn zomerbanden. Twijfel tussen twee modellen de nieuwe Lugano en de RS6 in 18 inch.
Overal kom je rijders tegen die klagen over de "kraakjes"in het interieur. Ik gaf al aan dat ik het sporadisch hoor; als het wegdek slecht is en je rijdt langzaam dan hoor je het wel.
Verder niets bijzonders.
Eerste onderhoud in zicht
- 29.500 km
Al weer bijna 30.000km op de teller.
Auto blijft lekker rijden, alles functioneert, geen klachten.
Even op en neer geweest naar Munchen vorige week; ruim 1700 km op een dag, geen probleem. gemiddeld 126 km/uur en 1 op 15,6 dus niet klagen.
De service interval komt wel precies op 30000 km uit! Beetje vreemd want hij zou toch flexibel moeten reageren op hoe en mee omgegaan wordt. Bij mijn BMW reed ik ruim 4ooo km verder dan standaard en bij mijn Opel idem; ik denk dat dit geen dynamisch systeem is; gewoon 30k en naar de garage.
We zullen zien al is er geen olieverbruik of wat dan ook. Een beurtje zal geen kwaad doen.
Normaliter verbruikt hij 1 op 19,5 tot 20,5, met de 18 inch wielen is het iets meer dan op de 17 inchen . Deze komen er met een paar weken weer onder met winterbanden dus we zullen zien.
Wat me wel begint te storen zijn kleine gebruiksonvriendelijkheden. Ik weet we zijn verwend maar toch.
Als je de achterklep (automatisch) opent van binnenuit en dan het contact afzet stopt de klep!
Als de motor loopt en je stapt uit kun je de achterklep niet openen! Moet van binnenuit of op afstand met de sleutel!
De navi start naar mijn mening te langzaam op, ook als je de bestemming reeds geactiveerd had, een paar minuten uit de auto bent en dan weer inschakeld moet ik hem zelf weer activeren, dit icm het langzame opstarten; een beetje ergerlijk.
Afwerking nog steeds top, geen kraakjes, de lichte bekleding geeft geen problemen, alles blijft klasse.
Nog steeds iedere kilometer met plezier, top op de teller nu 232 geklokt dus geen beperkingen. De cruisecontrol lijkt niet verder te gaan dan 220 daarboven geeft hij een rare reactie als je hem inschakeld en hij gaat terug naar 220 dus dat zal wel de grens zijn. ( ja mensen op een rustige A9/A3 kun je dit nog overzichtelijk rijden, en voor de groenen onder ons; je bent een stuk sneller op je bestemming en dit compenseert de extra Co2 uitstoot weer!)
We gaan de winter in en met de winterbanden gelukkig genoeg veiligheid en tractie (zou verplicht moeten worden) wordt een drukke tijd op de weg dus extra muziek programeren op de harde schijf en genieten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat 1.6 Businessline | Navigatie | Trekhaak | LMV
- 2008
- 335.125 km

Volkswagen Passat 1.8 Turbo Arctic 2005 trekhaak! cruise control! clima! uniek! goed rijdend!
- 2005
- 293.254 km

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline automaat! keurig onderhouden! goed rijdend! youngtimer!
- 2006
- 267.020 km