Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Highline (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 140pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 80.000 km |
ERVARINGEN
- 80.000 km
In maart deze auto bij de dealer opgehaald. Uitvoering is Highline Business uitvoering met automaat. Carrosseriekleur is zwart. Interieur is ingelegd met Alu panelen. Auto bevalt tot nu toe uitstekend. Hoogwaardige afwerking en chique uitstraling. Je ziet ze wel erg veel rijden in deze kleur, maar dat mag de pret niet drukken. Binnenruimte is erg ruim, zeker vergeleken met mijn vorige auto de Honda Accord Tourer. De sportstoelen zitten perfect, lekker kuipvorming met goede zijdelingse steun. Wel jammer dat de hoofdsteunen niet gekanteld kunnen worden.De DSG automaat schakelt erg snel en soepel. De 140 PK diesel motor is sterk en meer dan afdoende voor deze auto. Enige nadeel (maar dat wist ik op voorhand) is dat de hij wat rumoeriger is, maar goed dat is bekend en Volkwagen is dan ook met een nieuwe (common rail?) diesel in ontwikkeling. De geluidsisolatie is goed, dus in het interieur is het zeker niet storend.
Komt misschien ook dat ik enorm verwend was met de perfecte diesel motor van Honda.
Deze was uitermate stil en soepel en vind ik tot op heden nog steeds de meest fijne diesel in haar klasse. Maar deze mist weer andere aspecten als o.a. imago. Bovendien was ik van het uiterlijk niet erg onder de indruk.
Verder is het verbruik naar mijn mening goed (15km/1 ltr), zeker met mijn rijstijl. Olieverbruik is er amper tot nu toe.
Het navigatiesysteem (RNS 300) in combinatie met de 6 cd wisselaar werkt goed.
De wisselaar is netjes weggewerkt in het dashboardkastje. Audio geluid is redelijk goed (8 speakers), hoewel ik het geluid persoonlijk niet helemaal goed in belans vind. Maar ik weet dat ik daar erg kritisch in ben. Het meerendeel van de mensen zal het perfect vinden.
De automaat heeft ook een S-stand, maar in de praktijk gebruik ik die amper.
Ik heb trouwens met deze auto afgelopen week in Oostenrijk een paar hellingen van 15% moeten nemen, dan merk je meteen hoe sterk en goed de motor i.c.m. de DSG automaat is.
Ging perfect! Verder even geen zaken die mij zo te binnen schieten, maar ik hou jullie op hoogte. Ik rij ca. 100.000 km per jaar, dus meer nieuws zal er nog wel volgen.
Hierbij als beloofd nog verdere update bij een stand nu van 23.800 km, toch iets minder dan ik normaal gereden zou hebben. Eigenlijk valt er niet veel extra’s te melden m.b.t. het voorgaande verhaal. Een goed teken dus.
Auto bevalt nog steeds erg goed. Tot op heden geen enkel probleem of probleempje gehad (zou ook niet mogen natuurlijk...). Olieverbruik nog steeds amper. Geen rammeltjes, kraakjes of wat dan ook.
Krijgt binnenkort zijn eerste beurt.
Enige wat ik nog niet gemeld heb m.b.t. het RNS radiosysteem is, dat als je er een audio cd in doet, wordt de route (gedeeltelijk) opgeslagen in het geheugen. Je kunt dus gedeeltelijk gecombineerd navigeren en de audiospeler benutten.
Na verloop van tijd, wordt weer om de navigatie cd gevraagd voor een update in het geheugen voor het verdere verloop van het traject.
Ik heb ook een 6-cd wisselaar in het dashboardkastje zitten. Deze ondersteunt echter geen MP3 format. MP3 wordt alleen ondersteund door de RNS zelf. Klein nadeeltje.
Foto’s moet ik helaas nog steeds toevoegen, maar eerste even een goede digitale camera aanschaffen.
Verdere updates volgen.
Update km stand 37.500:
Weinig gereden (7 wkn uit de running vanwege gebroken enkel).
Geen bijzonderheden. Auto bevalt nog steeds erg goed.
Problemen geen, ook geen kleine dingetjes.
Perfect tot nu toe.
Verbruik nu 17 km op 1 liter, bij een stevige rijstijl.
Laag olieverbruik.
Laatst verhuizing gedaan met achterbank plat: 15 verhuiskratten passen erin!
Achterbank laat zich makkelijk platliggen en kan in 2 delen gesplitst worden.
Kan verder echt niets meer melden, uitstekende auto tot nu toe.
Update 80.000 km:
Weinig gereden voor mijn doen ivm meer vliegen en niet meer prive-gebruik.
Auto bevalt nog steeds redelijk goed. Wel wat problemen gehad.
1 keer is de turboslang gebroken op de snelweg. Verder vind ik de DGS-bak niet erg vloeiend meer overschakelen, maar moet daarvoor nog naar de garage.
Stoelen bevallen me nog steeds uitstekend, vind alleen dat je als bestuurder nog steeds iets teveel \"op de bok\" zit, zoals dat heet.
Wat ik trouwens nog wel wil melden, is dat er nog steeds geen rammeltjes en kraakjes te horen zijn. Daar laten andere merken nog wel eens steekje liggen. Prima!
PROBLEMEN
- 80.000 km
afgebroken turboslang
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline BlueMotion Navigatie, Climate control, Stoelverwarming, Trekhaak, Cruise control
- 2010
- 416.257 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI Comfortline | Stoelverwarming
- 2008
- 199.253 km

Volkswagen Passat Variant 1.8|161PK|NL AUTO|NAP|Clima|Trekhaak|Xenon
- 2009
- 169.587 km