Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Highline (2006)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Highline (2006)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 2.0 TDI 140pk Highline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 199.000 km

Sinds twee maanden rij ik nu in de nieuwe Passat. Net als de vorige keer heb ik weer gekozen voor de Variant uitvoering. Niet alleen is deze veel ruimer, maar vooral de vormen vind ik mooier.
De uitvoering is deze keer een Highline met business pakket geworden. Aangevuld met een MFD2 DVD navigatie systeem en een open dak. Kleur: mocca brown, met latte macciato interieur, gecombineerd met de aluminium strips is het echt een plaatje.

De auto rijdt heerlijk. Reed de vorige Passat al perfect, deze doet er nog een schepje bovenop. Hij is heerlijk stil, ook bij snelheden boven de 200 is het nog steeds mogelijk normaal met elkaar te communiceren. Hij ligt prima op de weg, al is het geen bochtensmijter.

Verbruik is ook met hoge snelheden nog steeds zeer acceptabel en tot nu toe zit ik zo rond de 6,1 l/100 km.

7/10: Even wat aanvullingen over de ’erlebnis’ factor van de auto. Ik schreef al dat hij heerlijk rijdt. Maar waar zitten dan de verschillen met de vorige auto? De nieuwe Passat is nog meer afgestemd op de rijder. Dit merk je al als je plaats neemt achter het stuur. Het instrumenten paneel kijkt je vrolijk toe en nodigt je uit de sleutel in te drukken en de motor te starten. Na het starten is en blijft het wel even een diesel, maar niet overdreven. De hele geluidsisolatie is enkele niveaus hoger als met het vorige model. In veel Japanners, maar ook enkele Franzosen (neem de 406 of 607) is er een overdaad aan knopjes, schakelaartjes en andere zaken voorhanden. Bij de Passat zijn alleen de echt noodzakelijk knoppen in zicht. De bediening van radio en airco is misschien iets te ver weg, maar zelf ben ik bijna 1.96m en heb daar wat minder last van. Stoel is perfect te positioneren en het stuur te verstellen.
Rijden is erg comfortabel, het standaard onderstel is goed afgeveerd en neemt veel oneffenheden in de weg goed weg.
Lange stukken achter elkaar rijden is geen probleem. Voordeel van de sportstoelen is dat je automatisch rechter blijft zitten. De comfortline stoelen nodigen wat sneller uit tot onderuitzakken. Ook de zijdelingse steun is met de sportstoelen heerlijk.

7.11: weer een maand verder en alweer ruim 21000 km op de teller gezet. Het schiet zo weer op naar de eerste LongLife beurt... Ben benieuwd hoe weinig ze nu moeten doen aan de auto.
De auto blijft nog steeds heerlijk rijden. Brandstof verbruik is nog altijd wel iets meer als in mijn andere Passat. Maar goed hier moet ik misschien nog iets meer geduld (en een rustigere rechtervoet)voor hebben.

1.12: inmiddels alweer 26.000 zorgeloze kilometers afgelegd. Een paar kleine punten vallen wel op:
- lichte slijtage aan de zijwangen van de voorstoelen...
Maar goed daar gaan we wel even naar kijken bij de eerst volgende beurt.

8-9: de auto is nu een jaar en een 2 maanden in mijn bezit. De grens van 70.000 km is ruim gepasseerd. Afgelopen vakantie weer perfecte kilometers gemaakt en dat alles tot op heden zonder problemen. Alleen standaard beurten en geen bijzonderheden. Wel zijn er diverse zaken onder garantie verholpen. Zo zijn de rubbers van de voorveren vervangen (eindelijk kraakvrij over drempels) is er op de voorstoel een nieuwe bekleding gekomen door overmatige slijtage op de wang, en nog wat kleine zaken. Olie verbruik blijf ik aan de hoge kant vinden, maar zal ik toch mee moeten leren leven.
De navigatie bevalt echt perfect, is misschien niet de modernste meer, maar doet het altijd. Wel kriebelt het om te kijken naar de nieuwe RNS510. Voorlopig maar voorkomen dat ik hem live zie dus om de portomonnee te beschermen.

20.10: het schiet alweer op richting de 80.000 kilometer. Nog even en dan gaan de winterbanden er weer onder. Ik geniet nog elke dag van deze auto. Het is en blijft een heerlijke reiswagen. Lange afstanden, hoge snelheden; het is geen probleem. Ook met de auto volgeladen met bagage en vier volwassenen is de auto koersvast en trekt hij vlot door naar snelheden 200 en plus.

15.01.2010: En zelfs nu de 200.000 km grens bijna is bereikt heb ik nog geen enkele spijt van de aanschaf van deze auto. Ja de gedachte naar een nieuwe auto komen weer op, maar ja, waarom iets anders als deze nog steeds zo probleemloos mee gaat. Laatst een LongLife beurt en was daar (in mijn ogen) slechts euro 400,00 voor kwijt. En de volgende beurt is pas weer richting de 230.000. Recent nog heerlijk stuk Duitse Autobahn mogen rijden. Even ruim 1000 km en uitstappen of er niets is geweest! Heerlijk gewoon.

Heb begrepen dat in het derde kwartaal een facelift Passat moet gaan komen. Wellicht tegen die tijd maar weer eens gaan shoppen. Maar vooralsnog nu nog heerlijk genieten van deze auto.

PROBLEMEN

Tot nu toe nog niets gehad, alleen dan voor mijn gevoel wat hoog olie verbruik.

1.12: volgens de dealer het olie verbruik binnen de marge en zal minder zijn na de eerste beurt. Tot nu toe toch al een 3 liter olie bijgevuld en dat heb ik met mijn andere Passat echt helemaal nog niet gehad. Maar goed.
Vandaag gaan ook mijn winterbanden eronder. Gaan over mijn standaard Highline velgen. Zonde om a. stalen velgen te nemen, of b. onder nieuwe LM velgen. Mi moeten goede velgen gewoon tegen pekel en zout kunnen met het juiste onderhoud.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.