Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Highline (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 140pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 107.456 km |
KM-stand laatst | 148.500 km |
Engine Fault in Belgie...
- 107.901 km
Auto afgelopen vrijdag (19 juni) gekocht bij de dealer. Goede prijs, rijke uitrusting en voorkeurselectie garantie gaven de doorslag. Ik kreeg er zelfs nog een set winterbanden bij. Diezelfde vrijdag naar Belgie gereden. Reed fantastisch: lekker veel koppel, stil en prima stoelen. Tijdens dat weekend de auto meerdere malen in de Ardennen gebruikt zonder problemen.
Maar toen.... op Zondagavond weer terug naar huis. Op de E19 vlak voor de grens van Nederland, viel opeens de motor uit. Ik kon de auto ternauwernood aan de kant zetten. Starten deed hij niet meer. Op het informatie scherm was alleen: "Engine Fault" te lezen. Verder geen tekst of uitleg. Daar sta je dan met je nieuwe auto aan de kant van de weg. Na bellen met de mobiliteitsgarantie die mij doorverwees naar een nummer in Belgie, heb ik toch maar na een tijdje geprobeerd weer te starten. Tot mijn opluchting startte de motor. Ben meteen naar huis gereden en ondertussen vertwijfeld gezocht naar wat de oorzaak zou kunnen zijn: had ik de sleutel misschien uit het slot getrokken? Zou er een contact los zijn geschoten? Een defecte sensor? Geen idee. In ieder geval probleemloos naar huis gereden en ik dacht dat het euvel voorbij was.
De volgende dag weer proberen te starten: geen sjoege... Dealer gebeld en daar staat de auto nu. Even wachten op de uitslag. Tot die tijd scoort betrouwbaarheid even slecht...
Storing gevonden
- 107.954 km
Inmiddels gebeld door garage M. de Koning in Krimpen a/d IJssel waar mijn Passat door de mobiliteitsservice is gebracht. Het bleek dat de brandstof pomp kapot was. Nadat deze gerepareerd was, startte de auto nog steeds niet. Nader onderzoek leverde op dat de Pompverstuiver ook kapot was. Hoe is het mogelijk!!?? Gelukkig wordt alles onder voorkeursselectie garantie kosteloos verholpen, maar dit is toch wel vreemd. Nog een dagje wachten want de pompverstuiver hebben ze niet op voorraad.
En weer een storing...
- 109.450 km
Inmiddels is gebleken dat de stoelverwarming en de telefoonvoorbereiding niet werkte. Met deze klacht ben ik naar de Waal Groep gegaan waar ze het mankement niet onmiddelijk wisten te herstellen. Ik ben opnieuw naar mijn plaatselijke dealer (Hogenboom in Rotterdam) gegaan. Deze hebben de zekeringen geplaatst voor de stoelverwarming waarna het weer werkte. Dat zouden ze toch bij de Waal Groep moeten hebben gezien. Voor de telefoonvoorbereiding is de UHV unit vervangen. Dat was dus ook niet bij de aflevering bij de Waal Groep nagekeken. Hoogenboom heeft tijdens de werkzaamheden ook geconstateerd dat nu een balansgewicht op de automaat "klapperde". Dit moet nog vervangen worden. Al met al een zeer slecht aflevering van de Waal Groep en een pluim voor Auto Hogenboom. Alles is weer onder voorkeursselectie garantie vervangen.
Geen pluim voor de Passat dus:
- Brandstofpomp vervangen
- Pompverstuiver
- Stoelverwarming defect
- Mobiele telefoon unit defect
- Balansgewicht (heet dat zo?) klappert
So far so good
- 148.500 km
Inmiddels 40.000 kilometer verder sinds mijn laatste review. Na de in mijn vorige reviews beschreven storingen, zijn daarna:
1) alle rubbers in de vering vervangen. De rubbers piepten dat het een lieve lust was als ik over een bultje heen reed. Reparatie onder garantie.
2) is opnieuwd mijn carkit er mee opgehouden. DIt is verholpen door het stekkertje dat naar de NOKIA kast toegaat schoon te maken.
3) de geleiders van mijn linkerraam schoongemaakt. Dit omdat mijn raam open ging ipv dicht: als het raam half open staat en je wilden het dichdoen, ging het raam dus verder open. Dit zou te maken hebben gehad met vuil in de geleiders. Na het schoonmaken was het verholpen. Ik ben nu zo'n 4 weken verder en het gaat af en toe al weer mis.
En ik zal nog wel een reparatie over het hoofd hebben gezien.
Al met dus aardig wat reparaties waarvan de meesten gelukig onder garantie zijn vervangen. De A-selectie garantie is onlangs verlopen, maar na een jaar zijn alle ziektes er wel uit (even afkloppen).
Ben ik tevreden over de Passat? Ach, je kan er een hoop in stouwen als je op vakantie gaat, maar verder vind ik 'm niet spannend. Dat past ook niet bij het model, weet ik, maar toch. De volgende wordt geen Volkswagen meer: door de onbetrouwbaarheid, de matige stoelen, de matige kwaliteit van het materiaal (bij sommige knopjes is de zwarte bekleding er van af, het leer van de stoel is versleten, het dashboard vertoont hier en daar kieren) en de saaiheid van het onderstel.
Ik vond van al mijn auto's de BMW 320d de fijnste auto die ik heb gereden (periode 1998 - 2001). Mijn volgende auto wordt dus weer een BMW.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.