Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 175.000 km |
VW Passat Variant 2.0 TDI 140 PK Comfortline DSG (
- 4.150 km
Na een jaar in een Bleu Motion 1.9 TDI te hebben gereden en daarna +/- 5 maanden in een 2.0 TDI ben ik sinds 15 januari in het bezit van de VW Passat Variant 140 PK Comfortline DSG (6) in de kleur metallic grijs. Met als opties het Executive plus- en het Dynamic pakket in combinatie met het R-line pakket (look van de R36)en ik moet zeggen hij ziet er aan de buitenkant zeer gelikt uit. Menig mederijder(s) op de weg kijken met veel genoegen naar deze uitvoering mede door het R logo op de zijkant van de van de auto.
De eerste indrukken nu na 4150 km te hebben gereden zijn zeer positief te noemen maar dat was ik ook over de 1.9 TDI Blue Motion die zeer aangenaam rijd en zeer zuinig in het gebruik was. Een gemiddeld van boven de 1:20 was eeder normaal dan uitzondering. Ook het lage toerental heeft aan het rijcomfort bijgedragen en doet nagenoeg niets onder voor de 2.0 TDI handgeschakeld en nu dus de 2.0 TDI met DSG.
Maar nu even weer terug naar de huidige auto, nogmaals aan de buitenkant een schitterende auto om te zien mede door dat de auto 15mm lager staat op de weg. Hoort weinig 15mm maar als hij naast een gewone uitvoering staat is het verschil goed zichtbaar.
De eerste rij indrukken van deze Passat zijn zeer goed te noemen en de DSG (ik had hem ook in de Octavia zie review:http://www.autoweek.nl/autoreview/16578/Skoda-Octavia-Combi-19-TDI-Business-Edition) werk uitstekend. De flippers aan het stuur, ik noem het leuk speelgoed) maar gebruik ze niet.
Positief:
*Afwerking*
is naar mijn inziens TOP zoals ik gewend ben van VW. Ik zelf heb nog niets kunnen ontdekken aan de auto wat afbreuk doet aan de kwaliteits normen van VW. Ook binnen is alles keurig afgewerkt en sluit alles naadloos aan elkaar.
*Wegligging*
is zeer strak mede door het sportieve onderstel en dat de auto wat lager op de weg ligt. Oneffenheden worden wel doorgegeven maar zijn n iet hinderlijk voelbaar.
*Comfort*
ligt hoog naar mijn inziens, de stoelen voor mijn lengte (1.76mtr) zitten goed en na een rit in Duitsland na 800km stap ik fris en monter uit de auto. Alle bedieningsknoppen zijn logisch geplaatst en makkelijk te "vinden".
*DSG*
in een woord geweldig.
*Verbruik*
Valt mij helemaal niet tegen t.o.v. de Blue Motion. Bij een redelijke pittige rijstijl en bij bebouwde kom, 80km wegen en autosnelwegen ligt het verbruik gemiddeld op 1:17,6.
*Navigatie*
Werkt naar mijn inziens zoals het hoort, vrij snel en makkelijk te bedienen met veel mogelijkheden. De DVD laat ik er in en op de 30 GB harde schijf daar zet ik met regelmaat muziek van mij en de kinderen op. DVD afspelen heb ik nog niet geprobeerd.
Negatief:
Wel dat is de bediening van de verwarming. Hele graden i.p.v. voorheen met een 1/2 graad. En de bediening vind ik iets minder vriendelijk als bij het vorig model.
Wat betreft de gebruikskosten daar kan ik na 4150 km nog weinig over zeggen maar terug kijkend naar de vorige 2 VW's zal dit wel binnen de normale waarden blijven.
Met betrekking tot updates deze zal ik met regelmaat aanvullen zoals ik ook met de Skoda heb gedaan.
Nu 17000 km verder...
- 17.000 km
Vandaag staat de teller op 17000 km en ik ben nog steeds een tevreden eigenaar van deze auto.
Het is merkbaar dat de auto steeds meer "los" komt. Optrekken gaat als een speer met de DSG die ook steeds meer soepeler zijn werk doet. Tussen sprintjes en met name in het bereik van 2100 en 2750 toeren is een genot. Ik heb de overweging genomen om de auto te laten chippen maar voorlopig laat ik het nog even.
Geen rammeltjes en kraakjes te horen in de auto. Hij is gewoon tot op heden perfect.
Met betrekking tot de nieuwe bediening van de verwarming blijf ik de instellingen van de 1/2 graden missen. Soms is 21 graden net even te koud en 22 graden net even te warm. Niet dat ik een zeikerd ben maar in de vorige passats was die mogelijkheid wel aanwezig.
Geen olieverbruik geconstateerd op dit moment iets wat ik wel had bij de Blue Motion (1.9TDI.
Wel we gaan naar de 1e beurt rijden (30.000km) en dan meld ik mij weer. Tot dan.
Bijna 40000 km probleemloos
- 38.500 km
Wel de teller nadert de 40000 km en op een probleem na wat inmiddels is verholpen door het plaatsen van een nieuwe deurpaneel ben ik nog steeds uitermate tevreden over de auto.
Bij 30000 km heeft hij een beurt gehad en er waren geen problemen te melden gewoon een reguliere beurt dus.
Daarna op vakantie met de caravan beladen +/- 1200 kg. op weg naar onze bestemming, en wederom naar volle tevredenheid. De DSG werkt uitstekend en ook door de bergen is het een genot om met een DSG te rijden. Heerlijk ontspannen met de caravan er achter. Bij een snelheid van gemiddeld tussen de 90 en 100 km/h rijdt de auto in de zesde versnelling.
Olie verbruik is tot op heden nog niet aan de orde geweest. Het verbruik ligt gemiddeld tussen de 1 op 17 tot 1 op 18 bij een pittige rijstijl.
Top snelheid op de duitse autosnelweg op de teller 225 km. Zal in werkelijkheid wel net boven de 200 zijn. Maar persoonlijk gaat mij dit te hard, cruisecontrol op 185 voldoet mij beter.
De auto laten voorzien van een chip laat ik niet meer doen ik ben dik tevreden met de 140Pk.
Dus ondanks dat er soms een hoop negatieve berichten zijn te lezen over de VAG ik ben een tevreden rijder en heb geen problemen tot dusver met de auto.
Binnenkort volgt er weer een update, tot dan.
70000 km verder
- 70.000 km
We zijn de 70000 km gepasseerd en helaas het wordt voor sommige mensen vervelend maar de auto is nog steeds probleemloos. Hij heeft zijn reguliere beurten gehad waarbij niets bijzonders te melden was. Met betrekking tot het verbruik van de auto deze heb ik laatst bijgehouden. Tank vol gegooid en ritten gereden op de cruise control met snelheden van 85km/h, 105km/h en 125km/h en nog wat stadsritjes en het gemiddelde verbruik lag bij 1 op 20!!. Zeer nette waarden dus.
Binnenkort worden de winterbanden vervangen door de zomerbanden.
Dus kortom een probleemloze reisgezelschap.
Tot de volgende keer.
De laatste kilometers
- 175.000 km
Het is al weer een behoorlijke tijd terug dat ik een update heb geplaatst waarvoor mijn excuus.
De teller staat inmiddels op 175.000 km en het gaat om de laatsten. Als alles goed gaat wordt de auto eind februari vervangen door een andere. Later meer hierover.
De afgelopen 100.000 km (laatste update stand 70.000) zijn nagenoeg probleemloos verlopen. Bij een stand van 120.000 is de auto naar de garage geweest voor zijn beurt en naast de uit te voeren onderhoudspunten zijn de remschijven voor vervangen. Vroeg? Ik weet het niet maar het was noodzakelijk.
Probleem / Storing.
Bij een stand van ongeveer 130.000 viel de auto op een gegeven moment in de veilige modus wat in houdt dat de auto bij een bepaald toerental / snelheid begrenst wordt. Harder dan 80 niet mogelijk en zeer traag bij het optrekken. Gelukkig in mijn woonplaats en vlak bij de dealer. Probleem een defekte EGR klep. Vervangen en weer op de weg. Daarna zijn er wat meldingen geweest met betrekking tot de elektronische handrem. Software en module aanpassing en rijden maar weer.
Stand: 150.000
De auto is heen geweest voor een 150.000km beurt en hier zijn geen bijzonderheden te vermelden.
Stand nu: 175.000
Het gaat om de laaste kilometers. Eind februari komt er een nieuwe. En nu mijn mening over de VW Passat 2.0 TDI / DSG.
Een kilometervreter die nog verscheidende kilometers verder an. Ik vind de passat een probleemloze auto, ok afgezien van de EGR klep, maar dat kan bij ieder diesel auto gebeuren. Nee het was starten, en rijden maar. Geen problemen met gekraak in het interieur wat men wel eens hoord. Ik ben uitermate tevreden over VW en deze passat wat inmiddels mijn tweede was.
De nieuwe auto? Tja ik doe een stapje terug omdat VW in 2013 geen passat heeft in diesel met 20% bijtelling. Misschien dat hij er nog wel komt maar op het moment dat ik een andere auto moest uitzoeken was hij nog niet voorhanden. Ik heb nu een VW golf variant 1.6 TDI Highline met executive plus pakket en advance pakket met elekrisch dak.
Ik hou u op de hoogte van de nieuwe auto.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volkswagen Passat Variant 2.0 FSI Highline 4Motion - 2006 – 324.887 km - Klokje Rond

VW Passat 2.0 TDI 4Motion (2008 / 478.291 km) - Klokje Rond

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion

Cadillac BLS Wagon - Volkswagen Passat Variant

Volkswagen Passat 1.6 TDI Bluemotion T. Comfortline (2011)
