Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 53 km |
KM-stand laatst | 200 km |
ERVARINGEN
- 200 km
Na 3,5 plezierige jaren in een Grand Scenic en sinds dit jaar een puur zakelijke lease-rijder te zijn geworden, moest de keuze voor een nieuwe leasebak gemaakt worden. Shortlist: de nieuwe Laguna, nog een keer Scenic of de passat. Als terugval-mogelijk voor familie-gebruik moest het wel een stationwagen worden, ivm een klassieker voor familie-gebruik. Uiteindelijk, zelfs zonder proefrit in de passat en wel met de laguna, is het een passat geworden. De reden: iets goedkoper
in lease (overschrijding) maar als belangrijkste: Adaptieve cruise-control.
Vanwege het vele woonwerk-verkeer en de drukte (Breda-Breukelen) leek het comfort van een automatische afstandshouder me wel iets.
Vandaag de auto gekregen, na ca 4 maanden wachten, maar het was het wachten wel waard. De comfort-lijn biedt eigenlijk alles wat je zou willen en het leven in de auto plezierig maakt. En eerlijk gezegd zit er nog meer op dan ik verwacht had: naast piepers voor het parkeren wordt het ook grafisch op de display weergegeven. Nog wat knoppen waarvoor ik het handboek nog moet lezen. Electrische verstelling rugleuning en lendesteun en een radio inclusief aux, dus de iPod kan
er ook nog op.
En dan het rijden: de DSG bak is een lust, schakelt supersnel en lekker te voorspellen (in tegenstelling tot de oude 4 bak automaat van de Scenic). De wagen is heel stil en heel stabiel op de weg. En dan de Adaptieve Cruise Control: een must als je ontspannen wilt rijden (en de eerste kilometers gespannen: zou hij wel echt afstand houden - wat doet ie in een bocht of als iemand snel voor je invoegt?). Ik denk dat dit ook heeeeeel plezierig gaat rijden in de mist, de rader kijkt er immer doorheen en op je display kun je zien of de weg voor je vrij is, en hoe ver je van de voorganger afbent en wat de remweg is. Kortom, vanmiddag naar huis in de file en langzaam verkeer pakt dit systeem het perfect op. Remt vanzelf totdat je bij 30 km/u komt, dan schakelt het systeem uit en rij je al zo langzaam dat je toch wel op de remt trapt. Maar de rest van de weg hoef je alleen maar te sturen, dus instellen op 130 km/u en het systeem (de drukte) bepaald hoe snel je werkelijk rijdt. Voor 1300 euri\'s het beste wat je kunt kopen als je veel in druk verkeer rijdt.
Volgens mij is hij ook behoorlijk zuinig: 5,4 liter/100 km voor een nieuwe auto is bepaald niet gek.
Nu moet de motor nog loskomen en rij ik hem enigzins rustig in zodat ik nog heel lang kan genieten van deze fraaie wagen.
Nee, niet exclusief zo\'n passat, maar wel perfect als zakenauto waar je vele uren in doorbrengt.
Hele goede afwerking, doordachte details, fraaie audio en display mogelijkheden. Kortom, topwaar die z\'n naam in eerste oogopslag waarmaakt.
Uitvoering: comfort line, standaard blauw, machiato interieur
Opties: Adaptieve Cruise Control, parkeersensoren voor&achter
1e update na ruim 3000 KM:
De Passat is een fantastische wagen, snel, comfortabel en stil. Verbruik is gemiddeld 5,5 l/100km = 1:18 hetgeen geweldig is als je al het filewerk in aanmerking neemt.
De Adaptive Cruise Control is een geweldige uitvinding: afgelopen week moest ik iedere dag ruim 260 km rijden, vroeg op en laat thuis en als je dan moe bent dan rijdt de auto voor jou; gewoon 130 instellen en alleen sturen. De rest wordt geregeld.
Ook in druk verkeer werkt het systeem maar moet je natuurlijk alerter zijn om \'snelle tussenvoegers\' die voor je inpiepen. De radar ziet deze pas als hij middenvoor komt en kan dan soms met wat extra remkracht ingrijpen. Niet altijd even leuk voor de achterliggers maar eigenlijk is je zojuist gevormde voorganger de veroorzaker.
Niets dan lof voor dit systeem, waar best nog verbeteringen op aangebracht kunnen worden (zij-radar voor plotselingen invoegers) en van mij mag het systeem blijven ingrijpen tot ca 10km/u zodat zelfs in de file automatisch gereden wordt. Dat zal vast nog wel komen in een toekomstige wagen.
De verlichting is ook prima en s\'avonds heb je een fraaie rode gloed met mooie blauwe wijzers. De reserve-tank aangever treedt wat vroeg in werking, al bij 900 km terwijl je dan nog minstens een 200 km kan rijden. Enfin, voor de kniesoor.
Een ding is zeker; een sterke snelle wagen die veel waar voor z\'n geld biedt. Ik zou hem haast niet meer weg willen doen... zo heerlijk rijdt deze kar.
PROBLEMEN
- 200 km
Levertijd was het enige minpunt tot nu toe. Liep met bijna 1 maand uit, waarvan 1 week door dealer-klaarmaken e.d.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.