Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 170.020 km |
ERVARINGEN
- 8.500 km
Na 15 jaar Renault waarbij de laatste 3 jaren een ramp waren kwa pech en zeer slechte inruilprijzen (en de slechtste bij Renault zelf) noodgedwongen op zoek
naar een passend alternatief.
Dan kijk je naar diverse concurenten en bleven er uiteindelijk maar 2 over de Mondeo van Ford en deze Passat.
Gelukkig kwam ik via familie getipt bij Cardon Verwijlen in Echt terrecht die
mij in Januari al wist te vertellen dat er een common rail diesel aan zat te komen, iets wat de andere dealers angstvallig ontkende.
Doordat ik meer kilometers ben gaan afleggen en een diesel voor mij aantrekkelijk werd was dat het struikelblokje voor de Passat (die oude pompverstuiver).
De Laguna werd verkocht (prive in febr.) en toen kon ik bij bovenstaande dealer een Passat TDI gaan bestellen (met common rail)
Die motor is gelijk het grootste pluspunt van deze auto, superstil en heel erg zuinig, gemiddeld nog zuiniger dan Das Auto opgeeft nl. 5,3 - 5,4 per 100 km
hetgeen voor deze krachtige motor en zware (variant) gewoon super is.
Airco, Xenon e.d. en de standaard RCD 300 radio, het is allemaal van grote klasse.
De stoelen zitten goed, het rolgeluid is opvallend (afwezig) waardoor het aangenaam vertoeven is in deze wagen.
Een aanrader voor alle passat bestellers Auto Hold zo relaxt rijden in Limburg bij heuvels even de rem aan tippen en de auto blijft staan tot er voldoende tractie is en hij niet meer achteruit rolt bij optrekken.
Enigste minpuntje (kon ik al van de laguna) de ruitenwissers kunnen op de voorruit niet omhoog gezet worden (ik was deze altijd met de hand).
klein
PROBLEMEN
- 8.500 km
Geen problemen en dat al 8.500 km (zijn er nog renault die dat halen ??)
alleen de koplampen zijn even afgesteld (kosteloos uiteraard bij de dealer).
Duitse degelijkheid
- 28.500 km
Even een korte update, de auto bevalt nog steeds prima, door verandering van werk maakt deze ook iets mee kilometers.
In de praktijk valt op dat het brandstofverbruik erg laag is dat blijft bij 5,2-5,3 gemiddeld maar op lange ritten is het nog lager rij vaak met 3,9-4,2 per 100 km naar het werk.
Comfort is goed, standaard Radio is ook uitstekend te noemen zeker met MP3 erop.
De komende week krijgt hij zijn 1e beurt 30.000 km. jazeker ik lees wel eens in forums dat de Passat niet 30.0000 kan rijden deze wel dus en de teller geeft nu nog steeds aan meer dan 2.000 km tot beurt dus dat gaat ook heel goed.
Zijn er dan geen nadelen aan de Passat Variant ? jazeker een trekhaak is enorm duur € 895,--- heb ik er dan ook niet onder laten zetten.
Problemen: geen nou ja brillenhouder deffect vervangen garantie geen probleem dus.
Trekkracht en geluidproductie van de commonrail motor zijn zeer goed te noemen rij regelmatig mee in eeen TDI van het vorige type maar dat verschil hoor en ruik je.
Kortom samengevat is het een heel goede auto.
gewoon goed
- 41.000 km
even een korte update nadat de wagen net 2 jr. is hij is nog als nieuw, rijd nog als nieuw, tja het is een echte duitse degelijke auto dat blijkt er zijn geen gebreken meer geweest, al was er een update voor dit model dat nadat ik een afspraak had gemaakt toch niet uitgevoerdt is omdat er problemen optraden bij geupdate autos ??? nou problemen vertoont hij absoluut niet, begin wel steeds meer te denken aan chippen naar 180+ PK ben gewend aan de 140 PK
korte update
- 84.500 km
even een korte update vanmorgen naar de dealer geweest ivm gratis airco check, natuurlijk was alles in orde, werden ver overige vloeistoffen nagekeken beetje ruitenwisser vloeistof erbij en klaar.
De auto blijft bijzonder goed, na 4 jr. nog steeds het gevoel dat hij gisteren nieuw op kenteken is gegaan.
Het verbruik is na montage van Michelin banden met stikstof erin nog verder gedaald, zit nu gem. op 4,6 liter per 100.
Een vriend van me beweerde dat het dashbord niet klopt het zou te goed worden voorgespiegeld bij zijn V50, heb div. keren gecontroleerd maar 4,6 is echt wel het verbruik en dan rij ik overwegend autoweg / buiten bebouwde kom.
Jammer dat je voor deze auto wegenbelastig moet betalen, voor mijn werk rij ik wel eens met een Prius (meest domme auto ooit) maar goed die is belasting vrij maar daarmee haal ik amper 1 op 15 dan is de Golf Plus van mijn ouders nog zuiniger die met een 1,2 TSI doorgaans binnnen de bebouwde kom rijden.
Op naar de 100.000 km.
toch niet geheel zonder fouten naar de 100.000 km
- 97.500 km
jammer met zicht op de 100.000 km kwam er dan toch een mankement.
Een paar dagen merkte ik dat de auto niet op het gas reageerde zoals ik verwacht, het was slecht weer, glad dus dan merk je het minder, maar bij uitschakelen motor schudde hij kort...
EGR kapot, tja eigenlijk alleen de smoorklep maar die zit in het EGR ingebouwd, jammer daardoor dure reparatie moet de rekening nog krijgen maar zal rond de € 300,00 zijn.
Verder is er eigenlijk weinig nieuws, de auto blijft gewoon prima presteren, rijdt uiteindelijk nog net zo goed als de 1e dag en ja ziet er ook nog zo uit.
De gebruikte materialen zijn erg hoogwaardig en ook lakwerk is erg goed.
jammer van het mankementje maar we blijven lekker doorrijden.
alles o.k.
- 114.200 km
inmiddels komt de 115.000 km in zicht en zal de auto binnenkort eens een keertje naar de dealer moeten ivm winterbanden montage, verder zijn er geen bijzonderheden behalve het feit dat een paar weken geleden ineens de handremschakelaar het begeven had, die is inmiddels vervangen. Het blijft een gewoon erg goed aanvoelende auto.
niets te melden
- 146.500 km
Ben ik weer een keertje, heb de auto nog steeds in mijn bezit en ondanks de bijna 150.000 niets bijzonders te melden, beurtje gehad geen bijzonderheden.
Na ja de winterbanden die na 6 seizoenen op waren heb ik vervangen voor nieuwe uiteraard weer Michelin in Duitsland gekocht c.a. 50% goedkoper dan bij dealer in NL.
betaalde voor 215-55-16 band 105,00 per stuk !!!
kijk nu uit na reviews van nieuwe model, ben nog niet direct van plan over te stappen maar het begint te kriebelen....
hoppa de 170.000 voorbij
- 170.020 km
De auto blijft gewoon super goed, oke onlangs een gebroken achterveer gehad nou ja gevolg van regelmatig op wintersport gaan veer vertoonde roest op zich niks bijzonders bij deze stand. Op weg naar zomervakantie de auto eens flink de sporen gegeven stukken over 200 km/h gereden, wat valt dan op dat de wegligging fantastisch is en dat voor een bijna 7,5 jr oude auto. De auto lijkt dan ook nog lang niet op en ik blijf lekker door rijden. Bij die hoge snelheden ging het verbruik overigens wel aardig omhoog naar 5,6 ltr gem. per 100 km maar dat is nog altijd prima dat dan nu in het nieuws net deze motor slecht voor de dag komt met mogelijk meer vervuiling maakt voor mij niks uit denk maar zo iedereen die belasting zit te ontduiken met die nep hybride rommel doet dat ook die verbruiken veel meer dan waar ze voor verkocht worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.