Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline (2007)

autoreview

Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat Bluemotion

Signalement

UitvoeringPassat Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf121.000 km
KM-stand laatst215.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste indruk

  • 126.000 km

Heb zes weken geleden deze auto gekocht omdat ik veel trekkracht nodig heb ivm een vrij forse caravan. Hiervoor red ik een Focus Benzine (zie review).

Dit verslag is niet meer dan een eerste indruk, want ik heb de auto nog maar net en heb er inmiddels nog maar 5000 km mee gereden.

De Passat is een forse auto, beenruimte, breedte binnen en met name de kofferbak zijn top in zijn klasse. Zowel binnen als buiten vind ik hem een mooie verschijning en de gebruikte materialen op het dashbord zijn op enkele uitzonderingen na, hoogwaardig.

Wat mij meteen opviel is het comfortabele, bijna te zachte onderstel. In combinatie met een zeer lichte besturing vind ik het bijna wat zoekerig en zvewend. Daar wen je aan en op lange ritten weet je dat juist te waarderen.

Het brandstofverbuik is ok maar niet spectaculair zuinig. Op lange snelweg afstanden is het gemiddeld verbruik rond de 6,5 liter op 100km en in de stad is dat ruim een liter meer. Hij komt dus ook niet echt in de buurt van de fabrieksopgave. Ik geef voor de kosten dan ook maar drie sterren. Dat heeft ook te maken met de belachelijk hoge MRB in Nederland, daar kan de auto uiteraard niks aan doen.

De pompverstuiver diesel verricht zijn werk met hoorbaar geluid. Met name als ie koud is, is het nagelende dieselgebrom duidelijk aanwezig. Ik heb begrepen dat de opvolger met commonrail duidelijk stiller is. Maar ik moet zeggen dat me dat niet echt stoort. De trekkracht en de souplesse van deze motor zijn super. Je kunt lekker schakellui rijden. Vanaf zo'n 1600 touren is altijd meer dan voldoende kracht beschikbaar. Met de caravan van ruim 1500 kg heeft ie dan ook geen enkele moeite. Je kunt zelfs 100 in z'n zes rijden met de bak aan de haak. Heerlijk.

Wat me meer stoort zijn de krakende geluiden uit de voortrein, een bekend euvel bij dit type auto. Het schijnt aan de draagarmrubbers te liggen, die voor relatief weinig geld vervangen kunnen worden. Het gekraak is met name bij een koude auto over de verkeersdrempels heen te horen.

Verder geeft het stuurhuis een malend geluid van zich. De VW dealer kon het ook horen maar heeft in een sneldiagnose geen problemen kunnen vinden, daarvoor zou het stuurhuis onderzocht moeten worden, iets wat meer tijd gaat kosten. Volgens de dealer zijn geen problemen met het stuurhuis bekend. Aangezien de stuurbekrachtigingspomp geen olie heeft, kan te weinig olie niet de oorzak zijn. Ik ga dit nog binnen de garantieoperiode uit laten zoeken. Als iemand een idee heeft wat dit is, houd ik me aanbevolen.

Verder kan ik over de betrouwbaarheid nog geen zinnig woord zeggen, vandaar even een veilige vier sterren score. Ik hoop niet dat ik dat later naar beneden moet bijstellen.

Update:
inmiddels heb ik de auto bijna vijf jaar in mijn bezit en we zijn net de 2 ton gepasseerd. Dus ik kan nu veel meer zeggen over de betrouwbaarheid. En die is dik in orde. Er is eigenlijk nooit wat mee. De auto krijgt de onderhoudsbeurten zoals ze zijn voorgeschreven, dat wil zeggen elke 30.000 km. Dan ben je wel rond de 400 euro kwijt. Bij 150.000 km is de tandriem vervangen. Samen met een grote beurt, de waterpomp en twee remschijven en blokken voor was ik 1800 euro kwijt. Au!
Er zijn drie dingen gebeurd buiten het reguliere onderhoud om: de achterklep begon te roesten bij de kentekenverlichting. Hoewel de auto toen meer dan zes jaar oud was heeft VW dit helemaal gratis verholpen. Er zit een nieuwe klep op. Hulde aan VW! Ik zie dat andere fabrikanten niet gauw doen. Een ander dingetje was het vastvriezen van de parkeerrem cilinder tijdens de wintersport. Daarbij is de elektrische bediening van de parkeerrem ook kapotgevroren. Kosten 600 euro. Ellendig ding deze elektronische parkeerrem. Geef mij maar een ouderwetse handrem. Het laatste puntje betreft schokkerig rijgedrag rond 1800 touren, met name in de warmloopfase. Oorzaak was de luchtmassameter. Ook die is vervangen voor 300 euro. Verder zit er nog de eerste uitlaat onder (200.000km) en gaan banden 50.000 km mee.

Ik geef de betrouwbaarheid al met al vijf sterren.

toch wat problemen

  • 206.000 km

vlak voor de vakantie een vakantiecheck bij VW laten doen, krijg je voor twee tientjes ook nog een leuke koelbox. Tot mijn schrik werd ik in de werkplaats geroepen met de mededeling dat ze me met deze auto geen meter meer laten rijden. de achterbanden waren aan de binnenkant volledig afgeslepen, het karkas was al te zien. Heel vreemd als je bedenkt dat ze pas 10 maanden en 15.000 km onder de auto zitten. De auto kreeg dus nieuwe banden en een complete uitlijning. uit het rapport bleek wel waarom ze waren afgeslepen. totaal uit balans. Bij de vorige bandenwissel 10 maanden terug bij de Kwikfit hebben ze mij niet aangeraden om de auto te laten uitlijnen. Jammer, want dan had ik mij deze investering nu kunnen besparen.

Vervolgens 4500 zorgeloze vakantiekilometers erbij gereden. Twee dagen na de vakantie, thuis bij het achteruit inparkeren, een harde dreun vanuit de voortrein en hij liet zich niet meer bewegen. Je kon niet meer inkoppelen en geen versnelling greep meer. Gelukkig bleek het niet de koppeling of, nog erger, de bak te zijn. Er was links de aandrijfasstang uitgeslagen. Nooit eerder van gehoord dat zoiets kan gebeuren. Sleepwagen naar VW Wittebrug waar ze mij weer op weg hielpen. De as stang was niet eens kapot, enkel de hoes moest vervangen worden. Dat hebben ze voor 50% voor hun rekening genomen omdat ik de hoes ruim twee jaar geleden (net uit de garantie) heb laten vervangen. Keurige dealer, Wittebrug Den Haag! Voor 90,- euro weer op weg. Helaas drie maanden later weer voor ongepland onderhoud naar de dealer. Een achterveer was gebroken. Moet je meteen de hele as doen. En dat is een dure grap. Vervolgens drie maanden later weer pech, deze keer was het de accu die de geest gaf. Toegegeven, het was nog de eerste en negen jaar oud. Maar het begint wel vervelend te woorden.

Afscheid

  • 215.000 km

Tijd om afscheid te nemen. Onze caravan is verkocht, we gaan minder km rijden en dan is deze diesel niet meer nodig. Ook vanuit het milieuaspect vind ik een diesel, en al helemaal eentje zonder roetfilter niet meer verantwoord. In 2019 wordt de MRB voor diesels zonder roetfilter nog eens verhoogd. En wie garandeert dat je met dit type auto straks nog de binnensteden in mag? Ik heb hem dus verkocht.

De auto is al met al goed bevallen en het rijd heerlijk met zoveel koppel. Maar ik heb er toch behoorlijk wat aan onderhoudskosten aan gehad. Over zes jaar gebruiksduur (van 4 naar bijna 10 jaar leeftijd en van 125.000 km naar 215.000 km) heb ik in totaal 6.500 euro aan onderhouds- en reparatiekosten gehad. In totaal heeft de auto me drie keer in de steek gelaten, een keer geblokeerde parkeerrem, een keer kapotte accu en en keer uitgeslagen aandrijfas. Ik vind dat te veel. Ik heb dus helaas de betrouwbaarheid naar drie sterren moeten bijstellen. Daarnaast ging regelmatig de motor bij snel optrekken in de noodloop. Motor uitzetten en weer aanzetten en het probleem was weer weg. Er is meermaals naar de oorzaak gezocht, in en rond de EGR, maar is nooit gevonden. Diesels hebben daar wel vaker last van. Ze kunnen op dat moment de grote hoeveelheid uitlaatgassen niet kwijt en dan slaat de EGR op hol. Dit kwam met name voor als er veel korte stukjes gereden werd en dan na een lange tijd de auto weer eens op de snelweg hard ging optrekken. Er kwam dan ook een enorme hoeveelheid roet uit de uitlaat (zwarte rookwolk). Wat er qua onderhoudskosten ontzettend inhakt is het vervangen van de distributieriem, inclusief de waterpomp. Ik begrijp niet waarom fabrikanten niet standaard een onderhoudsvrije ketting plaatsen.

Zou ik opnieuw een VW kopen? Nee. Ik heb, gezien mijn persoonlijke ervaringen, maar ook wat betreft het dieselschandaal het vertrouwen verloren. Ik ga over op een Toyota Prius Plus Hybride (zie mijn nieuwste review).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.