Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Verslag
- 160.000 km
Het betreft een lease auto waarvan de gereden kilometers voor 90% in Duitsland zijn gemaakt. Dit is inmiddels mijn 3e Passat.
Motor: prima motor. bij accelereren veel lawaai. Vermogen zou er meer lineair mogen zijn. Vanaf 1900 slaat de turbo aan en dan krijg je een push. Top ligt bij ca. 220km/h op de teller. Zit vrij rap op de 180km/u daarboven versnelt hij langzamer. Boven de 190 wordt hij wat zweverig.
Comfort: De auto is stil. Windruis is aanzienlijk minder dan het vorige model. (alhoewel de Avensis stiller is) Motor is eenmaal op cruise snelheid stil. Bij acceleren duidelijk hoorbaar.
De stoelen zijn voor mij (1,85m) goed. Na ritten van 6-12 uur nergens last van. Beenruimte achterin prima. Ook voor volwassenen.
Regensensoren werken prima. Airco werkt prima.
Wegligging: comfortabel, niet sportief, nijgt tot onderstuur in bochten, in 1 en 2e versnelling doorslippen bij vol uitacceleren in scherpe bochten. Remmen mochten wat sterker zijn.
Verbruik:
Aangezien ik 90% van mijn kilometers op de Duitse snelwegen maak in Duitsland maak is het verbruik hoger dan in NL. Gemiddeld zit ik op ca. 8 tot 8.5L/100km. Ik rij door en probeer eigenlijk altijd boven de 180km/h te blijven. In Nederland is het goed mogelijk om rond de 6.5L/100km uit te komen.
Olieverbruik van ca. 1L op 10.000km.
Problemen:
Vanaf 0 km tot op heden: bij sterk inveren van de voorkant kraken de ophangrubbers. Vooral bij koud weer.
Vanaf 0 km tot op heden: ramen achter willen wel eens niet open gaan. Het motortje lijkt wat te zwak.
Bij 120dkm lekkende oliekoeler met als gevolg dat er olie in het koelsysteem komt. Reparatie van 1 dag. Kosten ca. 700 Euro (in Duitsland)
Bij 130dkm: electrische verstelling lendesteun kapot.
Bij 155dkm een defecte pompverstuiver. Kosten ca. 1100 Euro (opnieuw in Duitsland)
Conclusie:
Ondanks 2 significante defecten prima auto. Veel comfort, weinig sportief.
2e pompverstuiver kapot
- 180.000 km
Bij 180.000 de 2e pompverstuiver defect. Niet leuk. Alweer 3 uur langs de weg gestaan.
De auto is door de lease maatschappij direct uit de lease gehaald. Inmiddels is een Insignia Sportstourer 160pk besteld.
Al met al tevreden geweest met de Passat. Zakelijk in ieder geval want het kost je alleen bijtelling.
Prive zou het een ander verhaal zijn. 2 pompverstuivers defect had een particulier al snel tussen de 2000 en 3000 Euro gekost.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.