Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 20.000 km |
KM-stand laatst | 185.000 km |
ERVARINGEN
- 130.000 km
Sinds een half jaar hebben we onze golf geupgrade naar een passat. Ik heb gezocht naar een dsg aangezien dan het wagen gewicht boven de 1500kg komt en we dan ook een paardentrailer achter de auto kunnen hangen.
De eerste indruk van de passat (1510kg/140pk) is supersnel vergeleken met de golf (1290kg/110pk) het scheelt maar 30 pk maar even niet opletten en je rijdt 160. Het is een mooie ruime wagen, 5 sterren veiligheid. Het was de grootste station met 5 sterren die binnenbudget viel.
De dsg bak valt op sommige punten tegen. Hij schakelt wel razendsnel en soepel maar
- Bij lage snelheden schakelt deze te snel terug en dat maakt de auto onrustig.
- Bij het wegrijden lijkt het alsof de dsg even moet nadenken en als je ’even ergens voor moet’ dan duurt het even voordat de auto in beweging komt.
- De dsg bak schakelt iets te snel terug daardoor ’bromt’ de motor soms.
- De S stand gaat nergens over met een diesel veel toeren en erg onrustig.
Dus ja de bak is comfortabel maar nog niet perfect misschien is de nieuw 7dsg beter.
Ook verbruikt de passat aanzienlijk meer dan de golf de auto is zo een 15% zwaarder maar gebruikt 20% meer diesel dus van vooruitgang van techniek is niets te merken. Misschien is de dsgbak ook een reden voor het hogere verbruik.
Inmiddels 160000km motor loopt minder regelmatig statonair, kleppen van de airco klepperen.
De motor blijkt de "probleem" motor te zijn 2.0tdi 16V BKD. Ik denk na enkele horror verhalen van internet maar dat ik de oliepomp laat vervangen en dan maar zien waar die me nog brengt. Voortaan weer een auto die langer op de markt is.
PROBLEMEN
- 130.000 km
Draagarmen voor vervangen binnen garantie.
Stotteren de motor houdt in als deze koud is 3 maal naar de dealer geweest, storing wordt niet gevonden.
Dashboard kraakt en airco maakt lawaai schijnt vaker voor te komen en is niets aan te doen
Het olieverbruik is vrij hoog 1 liter op 10000km
Tijdens wintersport (veel korter ritjes) storingen, vw dealer erbij geweest (mobiliteits garantie is dan wel weer erg goed) dramatische diagnose maar gelukkig in garage (lekker warm) verdwenen alle storingen 1 voor 1.
Stotteren van de motor wordt wat erger oorzaak is niet te vinden.Dealer neemt geen actie.
Electronische handrem had problemen is vervangen kosten 900 euro.
Kleppen van de ventilatie tikken luid door het interieur erg storend dealert meldt dat er niets aan te doen is.
Al met al teveel problemen vind ik voor een auto van 5 jaar oud en 130k kilometer.
Verkocht
- 185.000 km
Inmiddels wat problemen verder en een ervaring wijzer het woord gemodificeerd onderdeel is regelmatig gevallen. Met andere woorden BKP Passat blijkt vol kinderziektes te zitten (zie internet ook audi A4 B7).
Een deel is onder garantie hersteld (verstuivers, nieuwe achterdeur) een deel zelf betaald (brandstof-en tandempomp, elektronische handrem).
Aangezien de 200000 km eraan kwam met de beruchte oliepomp, turbo, stuurhuis, massavliegwiel ingeruild. Verder met een Exeo technologie uit 2004.
Op tijd ingeruild
- 185.000 km
Ik heb de historie van de passat eens opgezocht. Na ons nog een eigenaar die hem binnen een jaar heeft ingeruild en de auto is geexporteerd. Waarschijnlijk zijn we behoed voor 5000 euro kosten door deze op tijd in te ruilen. De wijze les is alleen auto's te kopen welke bewezen betrouwbaar zijn.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.