Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk 4Motion Highline (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 140pk 4Motion Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 206.000 km |
KM-stand laatst | 269.500 km |
Passat
- 235.000 km
2013 heb ik een Privé VW Passat 2.0 Tdi 4Mot Variant met 6-bak van het bouwjaar 2006 aangeschaft bij een bovag bedrijf met 6 maanden garantie.
De reden om voor deze Passat te kiezen:
Was al een tijd op zoek naar een A4 Quattro, maar deze waren erg moeilijk te vinden, vaak met enorme km standen en daarbij werd ook nog eens prijs voor gevraagd, die ik gewoon te hoog vond.
Ben op zich een enorme liefhebber van de 2.5 diesel maar de auto's die werden aangeboden kon bijna niemand zeggen of de nokkenassen al een keer vervangen waren met slepers en vaak geen onderhoudsboekjes.
Dus werd mij ingefluisterd om eens een 4mot van de Passat te proberen. Veel zoeken op het internet, maar ook hier weer de meeste werden aangeboden met DSG, deze wilde ik niet gezien alle problemen met de vroegere DSG bakken. Plotseling ja hoor niet ver weg werd bij een bovagbedrijf een Passat 4Mot aangeboden met schakelbak. Op een zaterdag heengereden werd vriendelijk ontvangen door de eigenaar van de garage en na de proefrit waren we er samen al snel uit.
O ja voor de mensen die zeggen ze hebben geen 4 wiel nodig, ga dan maar eens rijden met storm in een voor/achter wiel aangedreven auto en daarna in een 4 wiel aangedreven auto, dan merk je het verschil maar ook met regen. Ik zeg niet dat iedereen het zou moeten kiezen, want er kleven ook zeker nadelen aan. Voor mij zijn de voordelen belangrijker dan de nadelen.
De eerste twee maanden veel met de auto gereden een keer naar Polen en een keer op de wintersport toch zo'n 4500km daar zouden nog wat privé km bij komen. Een heerlijk auto om te rijden mijn enige kritiek op de auto is dat ik een beetje vermogen mis, de auto weegt toch ruim 1600kg. De ruimte is geweldig, je moet het wel erg bont maken om ruimte te kort te komen. De stoelen zijn goed en de stoelverwarming is lekker in het koude Polen en in Oostenrijk. Het verbruik van de auto lag rond 1:12.5 en 1:13.5, ik wil wel even opmerken dat ik een behoorlijk snelle rijder ben en in Duitsland toch gemiddeld boven de 160 aan het cruisen ben. Auto kan dat trouwens prima aan maar wil je versnellen dan is 170pk toch wel lekkerder.
Al tijdens de koop had de auto een bijgeluid, net alsof er een tweede turbo bezig was. Naar de garage geweest, maar die kon niks vinden. Het geluid werd steeds erger, toen maar weer eens terug naar de garage, had tenslotte nog garantie. Afspraak gemaakt met de garage en werd gebeld door de garage ze hadden de EGR koeler vervangen. Was mij al eerder ingefluisterd door een bevriende monteur. Ik wist tot dat moment niet wat een EGR koeler was en wat de functie van dat ding was. Kom hier later nog op terug. Dat ding schijnt nogal prijzig te zijn rond de € 400,00, maar erger nog het vervangen van dat ding is door de 4 mot een drama (een van de nadelen). Gemaakt en hoera het irritante geluid was weg.
Begin maart een ritje met de familie naar Batavia stad, die outlet stad die zegt dat ze goedkoop zijn tov van de winkels maar niet werkelijk is als je in een winkel ook in de uitverkoop koopt. Maar goed op terugweg koelvloeistof lampje gaat branden.
Koelvloeistof weg. Maandags meteen gebeld naar de garage en kon gelijk langskomen de dop van het koelvloeistof reservoir was kapot en sloot niet meer goed af.
April 2014 ritje naar Arnhem, bijna thuis weer koelvloeistof lampje branden, bijgevuld kon nog net thuis komen. Met de garage gebeld moest maandags maar weer langskomen. Maandags naar de garage maar konden het niet echt vinden wat het nu precies was alles nagekeken. koelvloeistof bijgevuld en rijden maar weer, gek korte afstand geen enkel probleem. Mei op weg naar Polen en ja hoor weer dat verrekte lampje branden, ga het maar afplakken met tape dan zie ik het niet meer. Toch tot in een plaatsje gekomen en de ANWB gebeld (is toch wel geweldig die ANWB hoor) reis vervolgd met een huurauto een Skoda Octavia 1.4, moet zeggen een lekkere auto om te rijden en ook genoeg ruimte, maar wat onrustiger op de weg dan de Passat, maar hij reed wel.
Week daarop kreeg de garage vanuit Duitsland de auto, waterpomp vervangen. Testritje temperatuur vloog ophoog monteur begreep het niet echt toevallig stootte hij met zijn tegen de kachelradiateur ene kant koud en de andere kant heet. Ook weer gemaakt. De Passaratti begon mij nu echt heel erg te irriteren. Het koste tot nu toe wel geen geld maar toch iedere keer stilstaan met je auto is een vervelende bezigheid.
Gelukkig rijden we weer en dachten dat het nu wel opgelost zou zijn, ritje naar Amsterdam, en ja hoor weer ggrgrgrgrrg zal het netjes houden hier. Auto gelijk naar mijn eigen garage gebracht waar ik normaal mijn auto's koop. Deze gingen maar eens een koppakkingentest doen en ja hoor de vloeistof verkleurde, zij constateerde ook dat de versnellingsbak bij optrekken wel erg veel geluid produceerde.
Ik zal het verhaal wat verkorten, zodat de lezer niet in slaap zal vallen het begint een beetje eentonig verhaal te worden. De auto was ondertussen uit de garantie gelopen ook dat weer.
Na nog twee keer stil te hebben gestaan en de versnellingsbak zoveel lawaai produceert, hebben we de auto op onze parkeerplaats neergezet en ben ik offertes gaan opvragen bij revisiebedrijven wat het precies gaat kosten om een koppakking en versnellingsbak te reviseren. Ik schrok van de prijzen bij een revisiebedrijf en mijn eigen garage, ging men ervan uit dat het zo'n € 4.500,00 en bij de VAG Garage ging men van 8.500,00. Idioten zijn het bij VW, alleen maar omdat er daar een VW logo opstaat en mij werd door diverse instanties gegarandeerd dat het bij revisiebedrijven de kwaliteit net zo goed is. Toch was het mij allemaal teveel geld. De dagwaarde van de auto was rond de 5. De auto staat ondertussen 4 maanden stil
Mijn zwager uit Polen bood een oplossing, hij zou de auto naar Polen halen en hem daar gaan repareren.
Transport geregeld en de dag erna was de auto op zijn bestemming in Polen.
Mijn zwager is naar een versnellingsbak op zoek gegaan voor een 4 mot. Die bleek er niet te zijn.
Toen heeft hij hem zelf maar uit elkaar gehaald en zelf onderdelen gaan kopen
De uiteindelijk prijs van de versnellingsbak is € 685,00 geworden in Nederland had een revisiebak mij al € 1.250,00 gekost.
Gelijk zouden koppelingsplaten en drukgroep en vliegwiel.
Toen de motor uitelkaar geschroefd en toen viel hem wat op. De EGR koeler was helemaal niet vernieuwd ze hadden hem dichtgelast en twee slangen verwisseld, dit had men nooit kunnen vaststellen zonder dat de bak en motor eruit getakeld waren. Door dit was de doorstroming van de koelvloeistof onmogelijk.
Hij had een tweedehands EGR koeler gekocht kosten € 125,00.
Cilinderkop werd bekeken, gelukkig deze was nog goed alleen de pakking zat een scheurtje in.
De nokkenassen en klepstoters moesten vervangen worden. Het werd steeds fraaier.
Blower van de Airco moet vervangen worden en de rubbers van Draagarmen voor worden vervangen.
Airco wordt ook gelijk gecheckt.
Kortom; gaat dit grapje mij incl. transportkosten € 2.700,00 kosten. Dit staat niet in verhouding wat ik kwijt zou zijn in Nederland zowel bij een Revisiebedrijf als bij een garage van VAG.
De auto komt komende week terug uit Polen en rijdt als nieuw heeft mijn zwager verzekerd.
Zal proberen het review bij te houden.
Ik weet wel dat dit mijn laatste VW is, heb toch sinds het halen van mijn rijbewijs altijd een VW of Audi gereden en met behoorlijk km-standen. Nooit was dat echt een groot probleem.
De kosten van de Passat:
Verbruikt ligt tot nu toe 1:12.5 en 13.5
Vaste Lasten:
Verzekering: WA Plus gebaseerd op km vrij:
€ 75,00
Wegenbelasting
€ 148,00
06-07-2015: even een kleine update over de Passat, de auto is teruggekeerd uit Polen en goed gemaakt zo lijkt het de auto rijdt lekker en op een paar kleine dingetjes na was er niks aan de hand.
Ik moest alleen even bij mijn eigen garage langs om een aantal fouten in de computer eruit laten halen, airbag lampje bleef branden. Garage had de pooltjes van de stekker onder de stoel vernieuwd, waren wat verbogen in Polen door het uitbouwen van de stoel, daardoor ging het Airbaglampje branden.
Wat ook opvalt is de airco, na de bijzondere warme dagen werkt de airco werkelijk subliem, binnen een paar honderd meter is de auto al weer lekker koel. Pomp was vernieuwd en op nieuw nagevuld.
We hebben alweer 3500km gereden en komende week gaan we naar Polen. HELEMAAL NIKS, GEEN STORING. Hoe is het mogelijk. Het verbruik is ook iets gunstiger geworden 1:13,5 tot 1:14.5 rij wel V power diesel. Motor loopt er iets mooier door (ja ik weet het ben een kniesoort).
Ik hoop dat we nu storingsvrij kunnen rijden dit jaar. Ik hou jullie op de hoogte mocht daar behoefte aan zijn. Zal ook foto's van de auto uploaden.
11-12-2015: De heeft er alweer 235000 km opzitten doet het eigenlijk prima, net de winterbanden opgezet, de zomerbanden moeten wel vervangen worden na het winterseizoen, maar dat zien we wel in het voorjaar. Auto is voor een 15000km beurt geweest en valt mee, € 479,00 en de linkervoorlager is vervangen (dit kan gebeuren met deze km.stand) voor de rest is de auto top verbruik ligt nog steeds rond de 1:13,5 a 14,5. Geen last van olie verbruik. Komende maand staat er weer een ritje naar Duitsland en Polen op het programma en in Januari een ritje naar Oostenrijk en in februari ook een ritje naar Oostenrijk en Polen op het programma.
Het voorruit moest ook vervangen worden scheurtje, maar dit is allemaal verzekeringswerk.
Het Airbag lampje blijft wel branden, beetje irritant maar zullen we bij de volgende beurt wel naar laten kijken. Als de garage de foutcode eruit haalt, na een paar minuten gaat het lampje weer branden.
19-11-16: auto is naar de garage geweest klein onderhoudsbeurtje (245000km). Niks aan de hand. auto rijdt super en het verbruik is nog steeds hetzelfde. Auto zal ik volgend jaar gaan vervangen, maar helaas zal het geen VW meer worden (CC is toch wel een prachtige auto) . Weet nog niet wat het gaat worden. Het moet wel een automaat worden en een benzine motor.
Niks aan het handje
- 247.000 km
De auto heeft net een onderhoudsbeurtje gehad, geen problemen sinds vorig jaar gehad. Olie ververst en een paar filters en de winterbanden er maar opgezet. Auto rijdt top verbruik lig rond de 1:13 a 14. Niet veel gereden afgelopen jaar. Dat zal komend jaar wel weer anders worden. Komend jaar zal ik de auto gaan vervangen, geen diesel zal het worden en het moet een automaat worden. Geen VW voorlopig meer.
Problemen met starten
- 262.000 km
Weer een update van de Passat, net nieuwe zomer voorbanden op de auto laten zetten, was echt nodig. De auto gaat bij de voor bij de wielkast zowel links als recht roesten, als ik de auto nog langer blijf rijden zal ik er wel wat aan moeten laten doen. De laatste tijd startte de auto erg slecht als hij koud is, als hij warm is heeft hij dit probleem niet meer. De garage kan het niet echt vinden, ik heb de startmotor laten vervangen met de hoop dat het weg zou zijn. Helaas niet, hij start wel beter maar hij blijft vaak slecht starten. Auto is helemaal doorgemeten, maar men kan het niet echt vinden. Mochten er nog mensen zijn met suggesties? Ook begint de auto zo nu en dan te schudden tijdens het stationair lopen. Volgens de garage kan dit wel eens het vliegwiel zijn. Vindt dat vreemd want dat is allemaal vernieuwd bij de revisie van de bak. Auto heeft ook nog steeds dat hij gaat regenereren, dat veroorzaakt achter bij de uitlaat een gigantische rookontwikkeling. De auto rijdt daarna wel een stuk soepeler. Auto verbruikt geen druppel olie en ook geen koelvloeistof verlies. De laatste rekening voor de banden waren € 302,00 en voor de startmotor en nog wat kleine dingetjes € 493,00. Het valt dus allemaal wel mee. Verbruik ligt nog steeds rond 1:12,5 a 1:13,5.
Witte rook bij stationair draaien
- 265.000 km
Sinds kort weer een probleem met de Passat, bij stationair lopen, dan komt er witte rook uit de uitlaat. Ik vermoedt zelf dat de EGR koeler niet goed functioneerd omdat alles is doorgemeten door de garage en alles schijnt goed te zijn. Rijden doet de auto als een speer, motor loopt mooi rond en het starten is tegenwoordig niet echt een probleem. De verstuivers kan het volgens een aantal experts niet zijn, dat merk je direct in het rijden met de auto en kan je ook uitlezen.
De startmotor is wel vervangen. Ik hoop een paar suggesties te krijgen van een paar lezers wat dat roken kan zijn. Die EGR koelers zijn nogal duur en bij mij is het nogal een werkje om hem te vervangen omdat je er niet goed bij kan vanwege de 4 Mot.
Einde Passat
- 269.500 km
Dit is het eindverslag van de Passat. het is voor mij de slechtste ervaring met een VW/Audi produkt geworden. Verre weg is dit de duurste auto geweest in mijn autobestaan. VW stond altijd bekend om hun degelijke produkten, wel wat duurder dan andere merken. De auto's waren altijd van goede kwaliteit
Nu even terug naar de Passat, het roken bleef aanhouden ondanks het via software uitschakelen van de EGR koeler. Het is een tijdje weggeweest maar nu weer volop aanwezig verdacht op pissende verstuiver. Vind het de auto niet meer waard. Inschatting dat de kosten weer rond 7 a 800 euri zou gaan liggen, met de grote beurt en nog een aantal zaken die vervangen moesten worden zoals de accu, twee banden, dit had mij zomaar weer € 2000,00 kosten.
Ik kom tot een slotkosten post van ruim € 10.950,00.incl. afschrijving in 4 jaar tijd op met een km percentage van 65000 km, dit komt neer op 0.17ct per km aan onderhoud en afschrijving, Daar kom nog de verzekering en wegenbelasting bij, hier zou je ook nog eens 0,17ct per km bijkomen zonder de brandstof, daar zou ik dan ook nog zo.n 0,12ct moeten berekenen. De auto zou daarmee op zo'n 0,46ct all-in per km kosten. Veel te hoog het zou naar mijn idee uiteindelijk maar 0,35 ct per km mogen kosten. Kortom deze Passat is een grote ergenis voor mij geweest en daarom zal mijn volgende auto (afscheid van VW/Audi na 30 jaar) geen VW/Audi worden. Ben opzoek naar een mooie BMW 325/330/335 of van het nieuwere type 328. Moet automaat zijn, heeft iemand nog suggesties waar de pijnpunten van deze auto's liggen?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.