Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk Comfortline (1998)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk Comfortline (1998)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.9 TDI 110pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf124.000 km
KM-stand laatst293.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruim 8 jaar trouwe dienst

  • 293.000 km

Na 8 trouwe jaren dienst hebben we afscheid genomen van onze vertrouwde Passat.
Met een kapotte airco, versleten schokbrekers, een draagarmpje dat vervangen moet worden en versleten banden, zit een nieuwe APK er niet meer in voor een acceptabele prijs.
Na veel wikken en wegen is de keus voor de nieuwe gevallen op ..... (we houden het nog even spannend).

Deze Passat heb ik in 2002 gekocht met 124000 km op de teller. Hij was toen 4 jaar oud. De Comfortline is vrij compleet. De keus was op de Passat gevallen vanwege:
1. De ruimte. Er is geen enkele concurrent die de beenruimte voor de achter passagiers evenaart. Ook de laadbak kan alle bagage voor een gezin met 3 kinderen bevatten.
2. De ruime aankleding. Dit is een van de eerste auto's die vrijwel standaard met climate control is uitgerust en dat stond toch wel hoog op het wensenlijstje.
3. De degelijke Volkswagen kwaliteit. Ik heb verschillende automerken gereden (Opel, Ford, Mitsubishi, Nissan). Maar elke keer dacht ik toch met weemoed terug aan mijn Volkswagen Jetta die ik vanaf mijn 19e een jaar of 3 heb gereden. De Nissan Sunny deed het overigens ook niet onaardig, daar heb ik het toch 6 jaar mee volgehouden zonder noemenswaardige problemen.
4. En natuurlijk de 1.9 TDI 110 pk dieselmotor. Super, wat een power. Dit is de eerste auto waarmee ik bergopwaarts op de autobahn nog kan acceleren (nou ja, iets sneller kan gaan rijden) als je 130 rijdt, ipv steeds verder terug te vallen. Tsja en Diesel ben ik toch wel helemaal aan verknocht.

Goed wat hebben we in die 8 jaar beleefd. Heel veel, maar toch ook weer heel weinig. Al met al heeft hij me 1 keer echt laten staan. Dat was op een zondag midden in de polder bij Lelystad. Een V-snaar gebroken, behalve de dynamo drijft deze ook de stuurbekrachtiging aan. Dankzij de Volkswagen mobiliteitsgarantie konden we een uur later onze weg weer vervolgen in een leenauto.

In al die jaren niet veel bijzonder onderhoud gehad. Jaarlijks garagebezoek tussen de 600 en de 1000 euro. Dat is inclusief eens een keer banden vervangen etc. Opvallend is wel dat er altijd wel een of ander draagarmpje, afdekhoed o.i.d. vervangen moet worden, waardoor er altijd wel wat extra kosten zijn dan alleen de beurt.

Toen ik hem net had was hij een stuk vermogen "kwijt". Dit bleek een luchtmassameter te zijn. Duur ding (€ 270,-) maar was nog garantie. Na vervanging zonder problemen naar zijn topsnelheid van ruim 190. Verder werkte de lichtverklikker niet, dit bleek een defect portierslot te zijn. Ook een duur geintje (€ 70) want je moet het complete ding vervangen.

Enige opmerkelijke wat ik verder had, was bij circa 2 ton. Toen was ik wederom een stukje vermogen kwijt. Garage heeft zich sufgezocht en na de luchtmassameter en wat andere zaken ten einde raad de turbo maar vervangen, maar dit bleek niet de oorzaak. Grondig onderzoek wees uit dat ergens een luchtslang valse lucht zoog, toen was het probleem snel verholpen. Top service van Volkswagen overigens, ze hebben me alleen de normale kosten van de slang in rekening gebracht en niet alle onderzoek etc. Ze hebben zelfs de nieuwe turbo kosteloos laten zitten, met de mededeling: "Als we de oude weer terugzetten, sta je hier waarschijnlijk over enkele weken weer".

Na 12 jaar zit nog steeds de originele uitlaat er onder. Ik heb er wel een keer lichtmetalen velgen ondergezet voor het mooi, en een nieuwe radio met bluetooth enzo.

Het enige wat ik ontbreken vond, was de cruise control. Deze heb ik echter nadien laten plaatsen. De auto is er namelijk wel op voorbereid, ze hoeven alleen de richtingaanwijzer te vervangen (en je moet dan nog even 180 euro schuiven). En natuurlijk de luidsprekers achterin. Echt irritant dat ze niet even die paar euros besteden aan wat bedrading naar de achterportieren. Ben ik weer een dag mee aan het klooien om er wat speakers in te krijgen.

In januari is hij nog met gemak door de keuring gekomen. Wel met de aankondiging dat er volgend jaar een draagarm vervangen moest worden. In februari is de airco vast gelopen, is een vrij duur grapje (enkele duizenden euros) als je dit wilt laten reviseren. Dit is voor mij de doorslag geweest om zo zachtjes aan eens om te kijken naar wat anders. Ook de schokbrekers zijn namelijk niet al te best meer en de achtertrein staat niet meer helemaal recht na een zwaar ongeluk enkele jaren geleden.

Wel jammer overigens, het motortje loopt nog als een zonnetje en ook de carrosserie is nog geheel roestvrij (afgezien van een deuk in het achterportier, veroorzaakt door een paaltje van rechts). Ook 0,0 roest aan de bodemplaat, echt top. Wat dat betreft zou hij nog jaren mee kunnen, maar de kosten om hem weer volledig goed en keuringsklaar te maken zijn vele malen hoger dan de dagwaarde.

Vandaar dat ik mijn spaarcentjes liever investeer in een wat jongere auto. Na 8,5 jaar trouwe dienst heeft deze Passat zijn investering wel opgebracht.

Tsja en dan nu een andere, wat moet het worden. Een wat hoger auto lonkt wel, maar een Sharan is wel erg groot en een Touran toch wel een klasse minder. Na wat proefritjes in een Ford S-Max (leuke auto, wel wat hitsig) heeft 1 belangrijk nadeel deze auto toch af laten vallen. Het is namelijk een Ford en daar heb ik teveel slechte ervaringen mee. En ja vooroordelen zijn bepalend.

Wat dan, het wensenlijstje bevat:
1. Minimaal hetzelfde comfort en uitrustingsniveau.
2. Minstens dezelfde kwaliteit.
3. Bij voorkeur groter en zeker niet kleiner.
4. Als het even kan een automaat, maar dan wel een goeie (niet zo'n ouderwetse 3 of 4 traps).
5. Diesel, hoe meer vermogen hoe beter.

En waar kom je dan op uit:
Jawel ..... een nieuw model .... Passat.
Het is geworden een Volkswagen Passat 2.0 TDI Comfortline met DSG. En ja er bleek toch nog verbetering mogelijk te zijn tov mijn oude auto, zie hiervoor mijn review over de nieuw Passat.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.