Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 105pk Trendline (2006)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 105pk Trendline (2006)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.9 TDI 105pk Trendline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf20.000 km
KM-stand laatst142.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds halverwege 2006 als leaseauto de beschikking gekregen over de Volkswagen Passat Variant. De allerkaalste instapper wel te verstaan (Trendline). Niet mijn eigen keus, maar zelf een auto uitzoeken zou een klasse kleiner inhouden en met 60.000 kilometer per jaar vind ik een grote auto toch wel erg prettig.

Aan ruimte geen gebrek. Vergeleken met mijn vorige auto, de Skoda Octavia (uit 2002), toch weer een slag groter. Vooral de achterpassagiers profiteren hiervan, eindelijk niet meer met de knieën tegen de bestuurder aan zitten. De achterbak is fors en standaard geen reservewiel bijgeleverd dus ook nog een flinke hap ruimte onder de vloer.

De materialen in de auto bestaan in deze Trend versie vooral uit plastic en niet van het mooiste soort. Vanaf de comfortline en sportline worden de materialen aangenamer. Al dat plastic kraakt soms in zijn voegen als je een bocht wat sneller neemt. Verder wordt de bekleding snel vies (lichtgrijs). Voor een auto van 33.000 euro mogen er standaard best betere materialen uitgekozen worden.

De opties op de Trendline zijn beperkt. Geen radio, geen armteun, geen lendesteun, raamslingers achter, maar wel ESP, uitgebreide cruisecontrol, meer airbaigs dan je kunt tellen, overbodige startknop en elektronische handrem. Die laatste is best handig alhoewel het feit dat je niet weg kunt rijden als je de gordel niet aan hebt een beetje irritant en kinderachtig is (zal wel weer meetellen voor de NCAP). O ja, geen zware tas op de stoel naast je zetten dan blijft de auto gezellig piepen dat de niet bestaande medebestuurder geen gordel om heeft. De standaard speakers voorin zijn nog van goede kwaliteit. Achteraf inbouwen van speakers achterin is een duur geintje dus deze zou ik er gelijk bij bestellen.

Een goede zitpositie vinden is nog niet heel makkelijk, ondanks dat het stuur goed verstelbaar is in alle richtingen en de stoelen redelijke zijdelingse steun geven. Vooral de ontbrekende lendesteun, korte zitting (te kort voor mijn lengte: 1.86m) en ontbrekende mindenarmsteun spelen de zitpostie in de Trend parten.

Weggedrag is prima. De auto gaat voor zo’n grote auto goed door de bocht. Het sturen gaat met redelijk wat gevoel, hoewel dat steeds minder wordt naarmate de snelheid hoger wordt, ook zo bedoeld natuurlijk maar mag van mij net iets directer.

De diesel met 105 pk is net aan voldoende om vlot mee te komen. Tot aan 140 km per uur gaat de auto er best behoorlijk vandoor, daarboven wordt de auto wel wat trager. Al met al viel het me mee, de auto is iets vlotter en soepeler dan de 90pk tdi in de Octavia. De motor laat zich echter in de eerste versnelling en boven de 140 km per uur wel flink horen. Met 140 km per uur op de goed instelbare cruisecontrol is het prima toeven in deze auto. Als ik mocht kiezen zou het uiteraard de 2.0 tdi worden.

Verbruik is acceptabel, met niet zo’n rustige rijstijl is 1 op 17 ook nog wel haalbaar. (actieradius is tussen 1100 en 1200 km)

Update maart 2006, 45.000 km:
Langs dealer geweest voor teruggroep-actie (ruitenwisserinstallatie vernieuwd) en set nieuwe voorbanden. Gelijk laten kijken naar krakend geluid als je over drempels rijd. Speelt volgens dealer bij veel Passats, is door Pon in behandeling in Duitsland. Kraakje in afdekzeil en bijrijdersstoel zijn verdwenen en plastic in dashboard blijft wel kraken bij snel genomen bochten, maar dat is natuurlijk niet iets waar een dealer iets kan doen, zit m puur in beweging van carrosserie en de materiaalkeuze. Verder geen bijzonderheden, motor wordt wat soepeler en vlotter naarmate de tijd vordert.

update: 29-11-2007 84.800 km
Nu toch een probleem, koppelingscylinder kapot. Verder nog tevreden, goedkope armsteun via internet besteld en zelf geplaatst, niet optimaal maar beter dan geen..... Als vervangende auto een nieuwe Skoda Octavia combi met dezelfde motor. Merk dat de Passtat duidelijk comfertabeler is afgeveerd, veel minder stug dan de Octvia. Passat stuurt wat directer.

PROBLEMEN

Olieverbruik was in het begin wat aan de hoge kant maar niet om wakker van te liggen.

Wat kraakjes hier in daar (plastic van het dashboard, afdekzijl rammelt soms en rammel van de bijrijderstoel). Kraakjes en rammels zijn niet consequent en nog niet zo storend.

update: 29-11-2007 84.800 km

Koppelingscylinder defect. Koppelingspedaal bleef soms hangen, waardoor schakelen niet makkelijk ging. Vreemd defect, nooit eerder meegemaakt. Natuurlijk is het onderdeel niet voorhanden en in bestelling, maar leaseauto dus gelukkig gelijk vervangende auto.

Nog meer Problemen

  • 142.000 km

Nog een aantal nieuwe mankementen:
130.000 km - elektrische storing, deuren sluiten niet meer en auto start niet meer. ANWB kwam er niet uit maar accu even loskoppelen zorgde blijkbaar voor reset, toen dus weer ok
135.000 km: linkervoorportier opent alleen nog maar aan de binnenkant...
140.000 km: motor viel uit tijdens het rijden. Handig op de middelste baan van een druk kruispunt. ANWB heeft ervoor gezorgd dat de auto naar de dealer kon, vervolgens is de brandstofpomp vervangen.

Dit was de laatste update. Al met al toch wat teleurgesteld in de prijs/kwaliteit van de VW Passat. Ik kan in ieder geval iedereen afraden om de auto in Trend uitvoering te nemen. Ook de 105 pk diesel voldoet niet in deze auto. (te veel lawaai, te traag bij hernemingen) Inmiddels nieuwe auto besteld: Renault Laguna dynamique 175 pk dci. Na wat vergelijken en een proefrit overtuigd, zal mij benieuwen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.