Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 105pk Sportline (2007)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 105pk Sportline (2007)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.9 TDI 105pk Sportline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst215.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Begin bij 3

  • 100.288 km

Zie verslag 3

Begin bij 3

  • 100.288 km

Zie verslag 3

5-9-2009, 0-100.888KM

  • 100.288 km

0KM - Ik ben bijzonder tevreden over 1.9TDI motor van VW. Ik was even bang dat hij in verhouding tot de 1.9dCI 16v Commonrail diesel van Renault te mager zou zijn. Maar hij is krachtig genoeg en heeft een hoog koppel bij lage toerentallen. Ondanks de 5-bak, is hij in mijn optiek stil genoeg bij kruissnelheden van ca. 140KMH. Ook is er voldoende souplesse voor tussenspints voor inhaalmanouvres. Van rumoerige koude starts heeft hij geen last, de motor is snel bij de les en loopt rustig. In het interieur is er in elk geval niet veel van te merken. De isolatie is trouwens top. Geen windgeruis langs portieren en spiegels. Alleen de banden hoor je feitelijk en de motor op de achtergrond (120KMH). Mijn Passat is -in verband met afhalen in Wolfsburg- voorzien van Dunlops, dit in tegenstelling tot door Pon afgeleverde VW’s. Deze worden standaard voorzien van veel hardere Conti’s. De volgende set wordt alleen zeker een set Michelin’s.

Alle -naar mijn idee- denkbare accessoires zitten er op. Een echte aanrader is de Autohold functie. Deze kost ongeveer €75, en zorgt er voor dat je bij stoplichten en hellingen niet constant de voet op de rem hoeft te houden. Nadeel is alleen dat je dat deze functie telkens opnieuw moet inschakelen, nadat de auto van het contact is geweest. Ook de boordcomputer plus kost niet de hoofdprijs, maar biedt wel waar voor zijn geld (€ 75,00). Naast de standaard functies (verbruik, actieradius enz) biedt het display tussen de klokken nu ook info over de radio en het navigatiesysteem/tmc. Zo heb je feitelijk 2 displays met de dan meest essentiele info voor je neus.

1.561 KM - Nog steeds dik tevreden. Auto wordt steeds soepeler, Passat en berijder raken steeds beter op elkaar ingespeeld. Het verbruik valt me nog iets tegen (6,7l/100KM), dat moet volgens mij beter kunnen. Ik heb er wel vertrouwen in als de auto 100% is ingereden. De 70 liter tank is trouwens wel gigantisch, ik sta nu wat langer op de tocht bij de BP, laten we maar zeggen.

Nog wel vaak verwarring tussen de clingoteur (richtingaanwijzer) en de tempomat (cruiscontrol). Ik geef soms onbedoeld richting aan, terwijl ik de tempmat wil bedienen en andersom. Dit zal een kwestie van wennen zijn, hoop ik.

De carkit in het businesspakket schijnt ook Bluetooth te hebben en de volgens de handleiding moet het activeren eenvoudig zijn. Helaas lukt me het niet. (Iemand een idee?). Ik heb mijn vraag al voorgelegd aan VW.

2.808 KM - Absoluut geen spijt van mijn keus. Met zo weinig kilometers kun je er nog eigenlijk niets van zeggen, maar hij rijdt steeds fijner. Het probleem met de Bluetooth houder is ook opgehelderd. Het blijkt dat ik nog een Passat Variant heb gekregen van het modeljaar 2007. Alle Passats van het modeljaar 2008 hebben een Bluetooth carkit, iets gewijzigde decor-inleg op het dashboard. Het maakt me eigenlijk niet zo veel uit.

Soms ontbreekt me de logica in de automatische parkeerrem. Normaliter schakelt te Passat zelf de parkeerrem in als je de auto stilzet en het contact afzet/gordel aflegt. Dit doet hij echter niet altijd. Nu schakelt de parkeerrem zichzelf ook niet altijd automatisch uit bij het wegrijden. Het systeem luistert kennelijk nogal gevoelig en zeker als je haast hebt (auto open/instappen/gordelen/starten/rijden) duurt het soms even. Ik let er nu veel op, maar verder is het niet storend oid.

De autohold functie is geweldig. Makkelijk in de parkeergarage met behoorlijk wat helling of gewoon bij het stoplicht (loopt je tenminste niet zo te schommelen op het glooiende wegdek). Wat ik alleen vreemd vind, is dat VW deze functie niet automatisch laat inschakelen bij het starten van de auto en dan de berijder de keus heeft het handmatig uit te zetten. Nu moet ik telkens bij het wegrijden de functie aanzetten.

Verbruik kan ik nog niet veel over zeggen, maar ik zit gemiddeld op 1000KM op 1 tank. Dat maakt een verbuik van bijna 1 op 15. Redelijk netjes zou ik zo zeggen, te meer ik de laatste tijd veel in de stad ben en ik door de regel ca. 140KMH op de snelweg rijd. Doortrekken naar 170/180 wil prima, heb ik gemerkt. (Flink ankeren bij de KODAK brigade ook trouwens.) Qua geluid en toeren is de motor zeer acceptabel.

4.385 KM - We zijn weer 1500 prettige kilometers verder. De auto toont steeds meer souplesse en rijdt eigenlijk steeds fijner. Qua zit ben ik nog wel even zoekende geweest naar de ideale (electrische) afstelling van de fauteuil. De stoelen zijn vrij groot en ik heb geen overdreven groot postuur. Wat me wel opvalt is dat de zitting een paar centimeter langer had mogen zijn, om zo meer steun onder de bovenbenen te bieden. Heeft iemand die ervaring ook?

Afgelopen week een raar bijgeluid geconstateerd met het ontkoppelen/schakelen/koppelen. Het is er niet altijd en het is niet storend, maar toch. Het komt ook niet voortdurend voor. Verbruik is prima, zit nu op ca. 1100 KM op een volle tank. Het valt me wel alleen op dat hij beduidend zuiniger is op het asfalt van de snelweg dan tijdens de stadse ritten.

Ik merk dat ik de wisselaar niet of nauwelijks gebruik. Pouw Zwolle heeft een prijsopgaaf (€ 317,00 inc. BTW en inbouw) gedaan voor een Dension Icelink Gateway 100. Hiermee koppel ik mijn Ipod tussen wisselaar en radio. Het MFD display geeft de index van de Ipod aan te geven, echt top! Ik denk dat ik deze maar ná de vakantie laat inbouwen. (Iemand ervaring met de Icelink?)

De dealer heeft aangegeven dat de Passat 1.9TDI wel een litertje olie lust tussen 0 en 10.000KM. Zit nu ongeveer op de helft, maar nog niets aan de hand. Wijs genoeg houd ik het wel in de gaten.

9.125 KM - Mooi weer wat kilometertjes verder. Helaas de hele maand augustus niet kunnen rijden ivm vakantie in het buitenland (Australië). Het is daar Toyota wat de klok slaat. Daarom blij mijn kloeke Passat weer in de Q-park aan te treffen. Altijd spannend om te zien of een auto na een maand nog weer direct opengaat en wil starten. Bij de Passat (zoals verwacht) natuurlijk geen probleem. (Het zullen de mindere herinneringen aan de Renault Mégane wel zijn, denk ik). Auto wordt steeds soepeler en sneller. Het verbruik zit nu rond de 1100 kilometer op een tank, maar als je hem de sporen geeft duikt ’ie naar de 1000. Ook mooi. Qua accelleratie en topsnelheid ben ik ook tevreden. Er zijn enkele Alfa 159 Sportwagon collega’s die meenden de Passat op papier al te hebben verslagen. Naast de veel grotere laadruimte is ook het prestatieve tussen beide auto’s beslecht: De Passat is sneller weg bij het stoplicht. (Collega’s met een spagetti VW denken nu aan tuning om hun eer te redden).

Het geluid bij het koppelen/ontkoppelen doet zich nog steeds voor. Het is nog niet dermate storend dat ik tot actie over ga. Het is goed te lezen (of eigenlijk ook weer niet ... ) dat meerdere berijders het geluid herkennen.

Al eerder heb ik een opmerking gemaakt over mogelijk olieverbruik in de eerste 10.000 kilometer. Of dát moet nog komen, of ik heb er geen last van. Naast het vertrouwen in de electronische aanwijzing van het oliepijl, wijst ook optische inspectie uit dat er nog meer dan voldoende olie in zit. Wellicht zit dit hem erin dat ik de Passat zeer consequent en goed heb ingereden. (Rustig warmrijden is huisregel 1).

Nog steeds ben ik van mening dat dit dé auto voor me is.
(Alleen was die forse bijtelling voor de eerste keer wel schrikken).

11.700 KM – We kunnen stellen dat de Passat op deze kilometerstand inmiddels wel ingereden is. Dat is te merken ook. Auto is lekker vlot, soepel en relatief stil. Nog niet écht de sporen gegeven, al zit de kerstmarkt in Düsseldorf er nu wel snel weer aan te komen.

Naast zakelijk gebruik, bewijst deze Passat zich ook meer en meer in het privé gebruik. Comfortabel met 4 personen op stap is echt een genot, zowel voor mij als de passagiers. Ook een ritje naar de bouwmarkt voor grote MDF platen is geen straf. Tussen de wielkasten is er dik 100 cm ruimte, voldoende dus. Ook de diepte is prima, maar vooral ook bruikbaar. De auto heeft een 100% vlakke laadvloer. Alleen jammer van het laatste randje van 2 centimeter, maar goed.

Wat me wel stoort is een irritante rammel in het dashboard. Het komt ergens achter de opberglaatjes vandaan. Ik hoor het nu vooral in de ochtend, als de auto wat kouder is van de steeds herfstiger wordende nachten. Met de komende 30.000 beurt maar even naar laten kijken. Toch moet dit niet voorkomen, maar dat is mijn beleving. Aan de andere kant, volgens mij is er geen auto die nergens een kraakje, piepje of rammeltje heeft. Toch praat ik het niet goed en moeten ze er wat aan gaan doen.

Dat van de olie moet ik herroepen. Bij 10300 KM was het zover. Een digitaal geel oliekannetje presenteerde zichzelf op de boordcomputer, mij sommerend een halve liter Castrol ‘Longlife’ bij te vullen. Maar goed dat ik deze nog bij de dealer heb losgepeuterd bij de nazorg van de oplevering. Kan zeggen wat je wil, maar men is in elk geval voorspelbaar op dit onderdeel. Wel gek dat dit zo typisch is voor dit type motor (1.9TDI).

Of het aan mij ligt weet ik niet, maar ik heb de VW Passat Variant wel kunnen betrappen op een klein ontwerpfoutje. Wanneer ik bij mijn Mégane de achterklep opende, liep eventueel aanwezig regenwater via de zijkanten naar benedenAltijd even oppassen dus, maar binnen werd het niet nat. Bij de Passat gebeurt dit niet met de achterklep, maar wél bij de achterportieren. Hierbij loopt er water van het dak/goot op de achterbank, een natte bips tot gevolg. Dit is echt wel minder en dus in vervolg goed opletten geblazen.

22.495 - Ik is een aardige tijd geleden sinds mijn laatste update en ik heb er al aardig wat kilometers bij gereden. De Passat is voor mij nog steeds een ideale rij(reis)genoot. De auto is betrouwbaar (wat verwacht je anders?) en comfortabel. Het enige dat me op dit moment parten speelt in het rijplezier is een zeer irritante rammel in de rechterportier. Ik ben er al mee teruggeweest naar de dealer. Hier ben ik -kan niet anders zeggen- zeer snel en goed geholpen. Alleen is de rammel niet weg, dan wel teruggekomen. Kijk, als het een nachtje stevig vriest dan snap ik dat materialen in koude toestand wat protesteren. Maar op dit moment (eind jan) is het buitengewoon zacht te noemen. Jammer van het ongemak want ik kan me er echt aan storen. Maar gouw wat aan doen lijkt me, al moet de hele portier ontmanteld worden.

In afwachting van mijn Ipod aansluiting (Dension IceLink GateWay 100) ook maar eens MP3-tjes in de RNS300 afgespeeld. Dit werkt echt geweldig en als je je MP3’s ook nog eens op een goede bitrate hebt zitten, is het geluid fenomenaal. Jammer dat er dan van actief navigeren niets overblijft. Vandaar de IceLink.

Op 18 december en ca. 18.000 kilometer verder kreeg ik mijn 2e olie melding. Ff bijvullen dus. Toekomstige berijders zou ik echter wél willen adviseren alvast de olie (2 flacons) door de dealer in de kofferbak te laten leggen. Bij de meeste tankstations hebben ze géén Castol Longlife. Zodra je een andere olie gebruikt is je hele beurtenplan (om de 30.000KM) eraan en zit je om de 15.000KM bij de garage een ochtend door de showroom te slenteren. De vreemde waterstroom van het dak, de achterzitting op, heb ik nog niet meer meegemaakt. Het was zeker iets eenmaligs.

30.130 - Service indicator vertelt me telkens bij het wegrijden dat het tijd is voor een beurt. Het enige waar ik me tot dusver enorm aan kan storen zijn de rammels die uit diverse hoeken van het dashboard lijken te komen. (Ventilatierooster onder de voorruit; uitstoomopening bij het raam rechts, schuiflades in middenconsole; binnen in de rechterportier). Het zal ten dele te maken hebben met de koude periode van de winter, maar dan nog. Ik heb geen auto gereden die dit zo sterk had als deze Passat. Ik geef het in elk geval mee als aandachtspunt bij de beurt. Waar ze ook even naar moeten kijken zijn de (soms) op hol geslagen parkeersensoren. Terwijl er helemaal niets voor of achter me is, piepen ze alsof ze ervoor betaald worden! Tot slot kraakt de voorvering bij het nemen van een drempel (met gepaste snelheid..) Navraag bij collega-Passat rijders leert dat zij dit ook herkennen en dat dit ook bij VW bekend is. Een aanpassing op de veren (rubber?) moet het euvel verhelpen.

Het lijkt een beetje een klaagzang, maar dat is het niet. Alleen als ik er goed over nadenk, dan kunnen dit soort dingen echt niet voor een auto van dik 40 mille.

Ik ben overigens blij dat ik mijn auto toen kocht. Wanneer je op dit moment een Passat wenst, dan is de Sportline niet meer te krijgen en heb je alleen de keus uit Trendline en Comfortline in al dan niet een Bluemotion uitvoering.

37.269 KM - Sinds mijn laatste update is er weinig nieuws. Bij ruim 30.000 KM heeft de Passat Variant een beurt gehad. Bij Pouw Zwolle leveren ze goed werk af. Al mijn punten zijn structureel aangepakt en netjes teruggekoppeld. Geen fouten in de computer; de diagnose ontdekte netjes welke parkeersensor kapot was (kijk, da’s pas techniek!). Ook de krakende vering is verholpen. Wat ook is verholpen is de scheve nummerplaat. In Wolfsburg -waar ik de Passat heb afgehaald- was de aflevering top, alleen hadden ze de nummerplaat scheef gemonteerd. Bij Pouw hebben ze er een houder om geplaatst, waardoor hij nu recht is. Alleen zitten er nu 2 loze gaten in van de parkers waarmee de plaat oorspronkelijk is vastgezet. Dit wordt nog als restpunt opgelost (Plaat vervangen).

Sinds 1 maart hebben we een nieuwe passagier in de Passat. Voor de kleine meid hebben we een Maxicosi Cabriofix gekocht. Ben ik even blij met mijn 35% getinte ramen vanaf de B-stijl. Ik moet zeggen, dat scheelt echt. Bovendien hoef ik dan niet van naar de Halfords voor van die ’schattige’ zonneschermpjes. Nee, het is prima zo en een aanrader. Bovendien staat het nog mooi ook, al is dit natuurlijk een kwestie van smaak.

Afgelopen week stond ik wel even raar te kijken. Bij het instappen en het willen starten deed de auto deed hij helemaal niets meer. Het leek wel of het compleet gedaan was met de boordspanning. Alles was uit, zelfs de klok, kilometerstand, alles. Na een paar tellen kon ik de auto op slot doen en weer van het slot af en toen leek het of er een reset kwam. Dagtellen en klok op 0,00, persoonlijke instellingen (follow-me-home enz) wel behouden. Vreemd, maar als je ooit een franse auto hebt gereden ben je wel wat gewend. De VW Passat herstelde zichzelf en dat geeft op zich wel weer het vertrouwen, zeg maar.

Verder rijdt de auto nog steeds fantastisch. Hij is comfortabel, snel, soepel en kan veel vervoeren. Qua verbruik doet hij het heel netjes. Ik hou me niet echt aan de maximum snelheid (zo’n 140KMH) en een stoplichtje op zijn tijd is ook niet mis. Dan nog zit ik gemiddeld op 1:16,5. In een week van alleen maar snelweg zelfs hoger (1:20).

In een reactie op deze review kwam het geklapper van de bijrijders gordel naar voren. Deze heb ik ook ontdekt. Deze klappert inderdaad opmerkelijk.

Al eerder in deze review maakte ik melding van mijn bestelling voor een Dension Icelink 100. Na enkele malen tevergeefs vragen bij de dealer, waarof het kleinnood bleef heb ik het opgegeven. Kennelijk is het een moeilijk product of hebben ze er geen goede ervaringen mee. Ik heb het opgegeven. (Wel jammer, want lekker wat nummers aan boord, die je vanaf je stuur kunt browsen en in je MFD kan zien wat er speelt, is natuurlijk wel super).

Tot slot heb ik bij de dealer een nieuwe navigatie CD Benelux V6 (2008) aangeschaft. Persoonlijk vind ik het navigatiesysteem prima functioneren, het ziet er netjes uit en je hebt geen gedoe met losse kastjes en snoeren. Een groot nadeel is de beperkte dekking (Benelux), trage fix en snelle veroudering van de kaarten (1 kaart per jaar) die ook nog eens niet te kopieren zijn. Mijn volgende systeem zal ik zorgvuldig uitzoeken, maar het staat vast dat het in elk geval Europa (DVD) dekking zal moeten hebben. Het nieuwe RNS510 systeem van VW dat ze nu voeren lijkt me prima.

39.750 KM - De totale uitval van de auto heeft nog 2x plaatsgevonden en toen was ik het zat. Bij de garage hadden ze het euvel snel gevonden: Losse accupool, sprakeloos natuurlijk. De auto had nog niet zo lang geleden de 30.000KM beurt gehad, maar goed. Verder heeft de garage netjes een nieuwe (vervanging, geen dupicaat met een 2-tje) op de achterklep gezet. In Autostadt hebben ze kennelijk met 'een scheef oog' iets te letterlijk genomen. De plaat zat ook scheef. Verder had ik lelijke krassen op de bumper. Naar de autospuiter vond ik op dit moment net iets te ver gaan. Ik moet zeggen, dit hebben ze voor het oog netjes behandeld (lakstift). 22 juni was de auto 1 jaar. Doen ze leuk bij VW, je krijgt als bereider een verjaardagskaart. Kom er maar eens op! Het sprak mij in elk geval enorm aan. Binnenkort staat de vakantie voor de deur. Volgens mij komt de praktische ruimte van deze auto goed van pas. Op Ebay al even een landen CD van de vakantiebestemming gekocht. € 35 voor een kaart van 2006 moet voor vakantiedoeleinden wel voldoen, lijkt me. Verder even geen nieuws.

50.700 KM - Leuk wat weer kilometertjes verder, onder andere versleten met vakantie. Het moet gezegd: De Passat Variant is een goede reisgezel. Heerlijk cruisen op de Autobahn, lekker wendbaar op de landweggetjes (Denemarken). Met de bergruimte zit het wel snor, al daagt al die bergruimte je gewoon uit om nóg meer mee te nemen. Zoals gezegd, had ik mezelf via Ebay voorzien van de Navigatiekaart van Denemarken voor de RNS300. Het was er een van 2006, maar toch. Qua wegennet was alles prima gedekt, maar toch begin ik me (ook in Nederland) op de een of andere manier wel steeds vaker te ergeren aan de onlogica waarmee de RNS300 (Blaupunkt) soms haar route bepaald. Ook het inladen van een nieuwe CD met een andere kaart neemt in mijn beleving veel te veel tij. Het helpt overigens ook niet echt dat de chauffeur alleen maar pijlen voorgeschoteld krijgt in plaats van een full map. Dit wordt toch wel een serieuze overweging voor in mijn volgende auto.

Waar ik me in positieve zin over verbaas is de verlichting. Nog geen één keer heb ik te maken gehad met kapotte kaarsjes, terwijl ik op de weg toch zeer veel auto's (wo Passats) zie met kapotte verlichting. Ik rijd zelf ALTIJD met verlichting aan, ook overdag.

Dan het olieverbruik. Ik ben de tel eigenlijk een beetje kwijt geraakt, maar juist op het moment dat het NIET uitkomt, geeft de MFD het (inmiddels bekende) gele oliekannetje aan. Al met al is het verbruik niet echt schokkend (2 à 2,5 liter op 50.000KM is redelijk), maar toch. Ik ben dit totaal niet gewend (Fiat Punto; Peugeot 206 1.9D; BMW 320tds Compact; Renault Mégane; BMW 118d (partner)). De dealer gaf op voorhand wel aan dat de 1.9TDI van VAG wel wat olie gebruikt. Ik heb begrepen dat deze motor in zijn nadagen is en binnenkort wordt vervangen door de 2.0TDI Commonrail 90PK; 110PK; 140PK; 170PK). Hopelijk is het dan wat beter gesteld met het olieverbruik.

Verder heb ik echt niets te klagen en voorziet deze Passat Variant met nog steeds van de nodige rijplezier. Het moet alleen wel gezegd, stiekum kijk ik al weer uit naar het moment dat ik een nieuwe leaseauto mag uitzoeken. Er is genoeg moois om uit te kiezen.

58.000 KM - Nog 2.000 KM voor de 2e beurt van deze fantastische Passat Variant. Dat komt eigenlijk mooi uit zo, voordat het weer gaat winteren. Met dat winteren zal zich alleen wel weer een bekend fenomeen van de auto aandienen: kraakjes, rammeltjes. Ik moet zeggen dat ik dat met voorgaande auto's lang niet zo (erg) had als met deze VW Passat. Het went overigens wel, want voor de rest maakt deze auto veel goed, erg veel. Hij is betrouwbaar, blijft er goed uitzien en na een poetsbeurt van buiten en binnen ziet hij weer als nieuw uit! Na 58.000 KM ben ik er wel achter dat een CD wisselaar niet aan mij besteed is. 6 CD'tjes is voor mij niet voldoende en zou liever mijn IPOD willen aansluiten. De Dension Icelink viel al eerder af (zie eerder in de review), maar nu heb ik wat anders op het oog: De XCarLink (google maar eens). Kost aanzienlijk minder dan de Dension, schijnt het ook nog goed te doen. Nog maar even verder onderzoek naar doen en dan de knoop doorhakken. Dan hebben we eindelijk meer muziekkeus aan boord. Mocht er een volgende Passat komen (duurt nog wel even), dan zal hier zeker een RNS 510 (30GB HDD) en IPOD interface op komen. Ben benieuwd hoe de Passat er aan toe is na 60.000 KM als het om het onderhoud gaat. Ik merk in elk geval wel dat de remblokken hun langste tijd hebben gehad. Verder geen bijzonderheden. Tot de volgende keer.

62.000 KM - Afgelopen vrijdag heeft de Passat zijn 2e beurt (60.000KM) gehad. Ik moet zeggen: netjes verzorgd door Pouw Zwolle. Punctueel, auto netjes gewassen en uitgezogen. Verder rijdt de auto weer als nieuw! Wat een verschil kan dat maken zeg. Voorafgaand aan de beurt had ik aangegeven dat de auto (wederom) kraakt bij de voorvering bij het nemen van een drempel. Dit is netjes verholpen door nieuwe voorste draagarmrubbers te monteren. Fluisterstil is hij nu. Recent naar Engeland geweest. Met 4 volwassenen en een baby + voldoende bagageruimte is dit wederom een prima reiswagen bebleken. Ik heb me alleen blauw geergerd aan het RNS300 navigatiesysteem. Vooruitlopend op de reis heb ik via Markplaats.nl een NaviCD gekocht voor UK&Ireland (v3). Al met al werkt dit toch niet echt lekker. Straten zijn niet duidelijk, TMC werkt niet echt goed in het buitenland, het syteem rekent traag. Nee, het is makkelijker en overzichtelijker als je de plattegrond ziet. Telkens het gewissel van CD is ook geen feest (Zeker niet als het ook nog eens 5 minuten duurt voordat de CD geladen is). Gelukkig hadden we nog een TomTom bij ons. Nee, voor mij geen pijltjes navigatie meer. Voor allerdaagse Nederland-tripjes werkt dit in principe prima. Voor buitenlandse auto vakanties niet. Tot de volgende keer.

72.221 KM - Inmiddels weer 10.000KM verder. Begint bijna een gewoonte te worden, maar ik moet zeggen dat ik de Passat nog niet zat ben. Hij is nu 1½ jaar oud, maar rijdt nog als een nieuwe auto. Vorige week begaf er voor het eerst in 18 maanden een koplampje. Meteen allebei maar laten wisselen. De strenge winter van 2008/2009 heeft me ook nog een aardige wetenschap over de Passat gebracht: Hij warmt redelijk snel op. Ook niet onbelangrijk als je vaak 'smorgens al weer op tijd in de auto zit.

84.017 KM - Al weer ruim 12.000 Kilometer verder en eigenlijk gaat alles lekker zijn gangetje. Binnenkort een weekje naar Italie en bij de reis er naar toe zal hij zich wel weer bevestigen als goede keus: laadruimte en comfort. Nog wel even naar de garage geweest ivm controle. Door de lange onderhoudsintervallen kunnen remmen/blokken tussen wal en het schip raken. Hier is dus absoluut geen sprake van! Met bijna 90.000 op de teller zijn de blokken pas op de helft! Daarbij moet gezegd worden dat ik de remmen absoluut niet spaar, petje af dus. Met het wisselen van de winterbanden naar de zomerbanden vond KwikFit het verstandig nieuwe voorbanden te monteren. Daar zijn ze weer: Michelin. Niet dat de orginele Dunlop Sports zo slecht waren, maar Michelin is en blijft de beste band.

Even de balans opmaken na bijna 90.000KM. * De Passat heeft me nog nooit noemenswaardig laten staan (op losse accupool na) * 1.9 TDI 105PK biedt voldoende vermogen voor deze auto * Het RNS 300 systeem werkt prima, maar ook niet meer dan dat * 99,9999% rammelvrij * om de 10.000 KM een half litertje olie * comfort & sportiviteit kunnen prima samen *

96.908KM - We zijn er bijna, de magische 'ton' oftwel 100.000KM. Voor mijn doen in ruim 2 jaar toch een fors aantal. Begrijp me niet verkeerd, veel rijden is voor mij absoluut geen doel op zich. Als het dan toch moet, dan maar in een prettige auto. En dat is deze Passat Variant zeker. Na 100.000 KM rijdt hij nog steeds als nieuw, betrouwbaarheid en degelijkheid vieren hoogtij. En da's maar goed ook, mijn werkgever heeft besloten dat de leasecontracten worden verlengd van 4 naar 5 jaar en dat er geen 180.000 mee gereden moet worden maar 240.000. Als het moet, kan 'ie 2x in de rubriek 'klokje rond'.

Het lijken natuurlijk veel kilometers, 240.000, maar op basis van de huidige ervaringen, zie ik deze met vertrouwen tegemoet.

Op 4 september 2009 is het zover: De magische 100.000KM gepasseerd.

15-5-2010, 100.288-137.650KM

  • 137.650 km

Na een lange tijd maar weer eens de moeite genomen om 'My Review' bij te werken. We zin inmiddels ruim wat kilometers verder.

Tot dusver kan ik stellen dat de Passat zich prima houdt. Al heb ik sinds de vorige keer wel te maken gehad met een gescheurde waterslang, waardoor ik koelvloeistof verloor tot en met het kritieke niveau.

De oorzaak was een kabelboompje dat keurig de afgelopen jaren/kilometers innig met de slang aan het knuffelen is geweest, met een scheur/schuurplek tot gevolg. Best irritant. Dit zijn zaken die eigenlijk niet voor mogen komen bij een auto van nog geen 3 jaar oud, en dat zei de monteur ook.

Verder, behoudens zijn onverzadigbare lust in long-life olie (0,5 liter per 9000KM) zijn er geen bijzonderheden geweest.

In maart (2010) is de Passat mee geweest naar Oostenrijk voor een skievakantie. Bepakt met 4 volwassenen, skies en de nodige weekendtassen heeft hij zich maar weer goed bewezen een trouwe reisgenoot te zijn. Ook op de Duitse snelweg is het prima cruisen (gemiddeld 170) en dat tegen een redelijk verbruik. Alleen (weer) jammer van die 5e versnelling. Het 6e verzetje zou -denk ik- wat meer rust in het interieur brengen.

Ondanks zijn hoge koppel bij lage toeren, merkte ik wel dat 'ie (koud) bij het wegrijden 's morgens op de helling duidelijk last heeft van een ochtendhumeur. Extra gas geven is het devies, anders stoppen de wielen met draaien. Als je het eenmaal weet, is er niets meer aan de hand. Laten we maar zeggen dat je je Passat zo weer van een andere kant leert kennen, toch?

Als een auto zo 'goed' is (er zijn natuurlijk altijd betere) dan weet je weer waarop je gaat letten bij een volgende. Op dit moment zijn er wel een aantal items waar ik in het bijzonder op zou letten bij de volgende auto. 1) Motor, hoeft geen powerbeest te zijn, gewoon voor 80 van de werkzaamheden voldoende 2) Ruimte, Passat Variant is de norm 3) Audio/Navigatie, de kaart MOET europadekking (detail) hebben en bij voorkeur een full map. Tevens zou het wel fijn zijn als de kaarten gewoon via internet te krijgen zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. 4) Verder de standaard zaken als PDC, Dimmende binnenspiegel, Climatronic, Getint glas achter, Lichtmetaal enz.

Kortom, ik heb de foto's van de nieuwe Passat (B8?) op autoweek gezien en ik moet zeggen: Ik heb er wel zin in. Laat maar komen, al is het wel zo dat mijn werkgever -net als velen- het leasecontract heeft verlengd naar 60 maanden of 240.000KM. Dit moet de Passat natuurlijk op zijn sloffen kunnen halen en daar teken ik voor. Maar een nieuwe auto geeft altijd een lekker gevoel. Tot zover.

12-6-2010 137.650 - 140.500KM

  • 140.500 km

140500KM - In de aanloop naar de 3e verjaardag van de Passat, alvast een APK laten uitvoeren. Aangezien de remmen aanhoorden als een grindpad (met name achter) was het in deze combinatie noodzakelijk om de stoppers te onderhouden. Resultaat: Nieuwe remblokken vóór, nieuwe remblokken én nieuwe remschijven achter. Verder natuurlijk glansrijk door de APK, al wordt dan het remmen verhaal wél weer vermeld op het keuringsrapport. Klein puntje. Daar waar je vroeger de auto na een onderhoudsbeurt (en dat is een reparatie aan de remmen toch, lijkt me) je auto netjes gewassen en gezogen terugkreeg, zo kreeg ik hem nu in afgeleverde staat retour. Het zal door de krisis komen, denk ik. Maar als ik bij Esso voor € 2,40 de auto in elk geval af kan laten spoelen met zeep en borstel, dan vraag ik me af wat dan de kosten zijn. Maar goed.

24-09-2010, 140.500KM - 154.800KM

  • 154.850 km

Het begint inmiddels saai te worden. We zijn 3 maanden en 15.000KM verder. De Passat is inmiddels voor zijn 150.000KM beurt geweest, wat inhoud dat de distributieriem moet worden vervangen. Normaliter wordt ook de waterpomp meegenomen, alleen omdat dit voor leasemaatschappijen méérkosten zijn, slaan ze dit meestal over. Zo ook in mijn geval. Aan de andere kant: als het het nog doet, waarom zou je het dan vervangen?

Na anderhalve ton waren de matjes (vooral bestuurderszijde) behoorlijk door, waardoor dit meteen een bepaalde indruk aan het interieur geeft. En dat is jammer, want als ik de auto weer eens netjes schoonmaak, stofzuig en het dashboard clean, dan is 'ie echt weer als nieuw! Dit bewijst gewoon weer voor mij dat het een goed stuk techniek met dito kwaliteit is.

Netjes, Pouw Zwolle gaf als advies om de banden te vervangen. Ze waren 'gecupt' aldus Pouw. Ik had dit moeten merken met het rijden. Helaas, niets van gemerkt. Ik zal het met de volgende ronde van het rubber (Winterbanden) meenenem.

Verder eigenlijk geen opmerkelijkheden.
De auto doet gewoon wat 'ie moet doen en dat is probleemloos rijden, zowel zakelijk als privé, en als het nodig is voldoende bagage meenemen.

29-11-2010, 154.800KM - 164.400KM

  • 164.400 km

Hierbij even een ongeplande update. Afgelopen weekend (start) problemen met de accu gehad (slechts 2 graden vorst???) en de drukcylinders van de koppeling.

Het koppelelingspedaal bleef 'onderin' hangen en koppelen was met moeite alleen mogelijk met het pedaal helemaal ingetrapt. Het probleem was niet constant. Op gegeven moment was de druk weer terug en ging het goed. 1x was het knijp bij een rotonde, waar ik hem met geen mogelijkheid in de 1 kreeg om verder te gaan.

Vanmorgen direct de Passat aangeboden aan Pouw Zwolle. De diagnose van de defecte accu was nog niet direct gesteld. Dit was namelijk al de 2e accu. De diagnose van de koppeling was wel snel duidelijk. Dit moet gerepareerd worden.

Netjes een vervangende auto (kosten leasemaatschappij, maar toch) en ik kon weer op weg. Ik heb een VW Golf 1.6TDI meegekregen.
Deze motor is de vervanger voor de good-old 1.9TDI. Is een fijn machientje en doet voor H-T-K (Huis, Tuin Keuken) verkeer niet verlangen naar meer verlangen.

Wordt vervolgt

10-12-2010, 164.000KM - 169.200KM

  • 169.200 km

Hierbij even een tussentijdse noot. Ik las wat reacties terug over de betrouwbaarheid van de Passat. Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik een euvel gehad met de accupool (los) en nu recent met de koppeling. De auto heeft me nooit letterlijk laten staan, maar ben het wel met de reagerenden eens dat mijn perceptie over betrouwbaar moet worden bijgesteld.

De auto is nog steeds goed, immers ik ben nooit écht gestrand, maar toch. Dit soort zaken horen eigenlijk niet voor te komen.

Dan toch even terug naar de defecte koppeling.
Deze is prima gerepareerd en hij schakelt weer als nieuw.

Ten aanzien van het slechte starten. Dit zit hem in mijn ongeduld. Natuurlijk moet je bij -6 graden gewoon ff geduld nemen om toch voor te gloeien. Bij normaal gebruik is het hup sleutel er in, en doorduwen. Als je dit dus na een nachtje vorst doet, dan gloeit hij niet voor, met een sjacherijnig startende Passat als gevolg.

De volgende update zal waarschijnlijk zijn met 180.000KM (volgende beurt). Rond maart 2011 dus waarschijnlijk. De beste wensen en een goed en mobiel 2011.

03-02-2010, 169.200KM - 174.200KM

  • 174.200 km

. Afgelopen week met de Passat Variant richting de Oostenrijkse sneeuw gereden. Zwolle-Saalbach is ongeveer 960KM, dit is dus een lekker dagtochtje. Los van het feit dat deze Passat Variant zich wederom heeft bewezen als heus pakezel, reis je ook prima wat kilometers weg. Of het nu komt doordat hij in Duitsland wordt gemaakt, dat weet ik niet, maar moeiteloos draait hij zijn kilometers op de Duitse Autobahn.

In de reacties op mijn review is wel eens een opmerking gemaakt over het beperkte vermogen (105PK). Bij 200 op de teller (185 echte kilometers) is de koek inderdaad wel op, maar met gewoon 180 op de cruise icm de strakke wegligging door het sportonderstel (Immers Sportline) is het gewoon prima cruisen. Neem hierbij een gemiddeld verbruik van 1:15, dan kun je uitrekenen dat je aan één tankje gasolie ruim voldoende hebt. Wat je wel gewoon mist is de 6-bak. Een beetje minder toeren zou wat meer rust in de cabine brengen.

Wat me eveneens opviel, is dat de RNS300 (Pijltjes) zich ook redelijk kon redden. Benelux zit er in detail op, Europa op hoofdwegen. Als mijn TomTom het zou hebben begeven, had ik op de RNS 300 ook best aan kunnen komen. Desalniettemin is pijltjesnavi+beperkte dekking niet meer zo anno 2011.

Nog 5000KM en dan is het weer tijd voor de 180KM beurt. Voor mij min of meer magisch, omdat alle voorgaande leaseauto's er dan allemaal al uit moesten. Dit leasecontract is verlengd tot 240.000KM. Deze Passat Variant zal dus nog een dikke 60.000KM mee moeten. Dat zie ik hem natuurlijk gewoon doen.

KM stand 186200KM

  • 182.200 km

Afgelopen vrijdag de 180.000 kilometer beurt gehad.

Geen bijzonderheden te melden eigenlijk. Auto moest alleen worden uitgelijnd. Heb onderweg ergens een stoepje geraakt kennelijk.

Overigens is het einde van het leasecontract in zicht. De leasemaatschappij laat online zien wat de status is van je auto, contract, verbruik enz. Het contracteinde staat nu op oktober 2011. Het is dus eigenlijk wel tijd om vast te gaan kijken wat er na de Passat op de oprit komt te staan.

24april, ik vond het niet echt nodig om na zo'n relatief korte tijd een nieuw 'hoofdstuk' te schrijven. Dus daarom maar een aanvulling op de laatste.
22 juni is de deadline voor de APK. Hij is dan 4 jaar oud. Via de leasemaatschappij kun je een afspraak voor onderhoud in laten plannen, waarna ze de auto waar dan ook komen ophalen en naar een door hun gekozen werkplaats of APk station brengen. In mijn geval is day Seat Jan Kok te Zwolle, dit is een Bosch Car Service werkplaats. Ik ben benieuwd of dit gaat bevallen. Aan de andere kqnt, het is maar een APk. Hij heeft net een beurt gehad, dus veel zullen ze wel niet vinden. (Niet te hard roepen!!,).

Het begin van het einde...

  • 193.000 km

Gisteren de langverwachte mail gekregen: "Uit onze administratie blijkt dat uw VW Passat met kenteken xx-xx-xx" richting het einde van zijn contract loopt...." We mogen dus wat nieuws uitzoeken!!!

Op dit moment staat de auto op zo'n 193.000KM. Met de levertijden van auto's van tegenwoordig moet hier nog wel 200.000 van te maken zijn.

Tja. Dan de shortlist. Wat zou het kunnen worden? Het lijstje is eigenlijk niet erg lang. Audi A4 Avant 2.0 TDI ProLine Business / S-edition; Volvo V70 Limited Edition; Mercedes-Benz C-klasse 180CDI Estate Business Class 125! Verder zou ik het eigenlijk niet weten. Voor nog weer 4 jaar een Passat Variant te nemen, zie ik niet zitten. Immers deze auto kennen we nu wel en wezenlijk anders is deze ná de facelift niet geworden.

Ik zal jullie niet verder meer vermoeien met mijn bespiegelingen over het keuzeproces. In deze review staat de Passat centraal. Vanzelfsprekend start ik een nieuwe review zodra de nieuwe auto gekozen en afgeleverd is.

Tot slot. Vorige week vrijdag is de Passat naar de APK keuring geweest. Zoals ik al had verwacht is er helemaal NIETS mee aan de hand. Via de leasemaatschappij kunnen een afspraak maken dat de auto gehaald- en teruggebracht wordt. Het onderhoud, of APK, gebeurd dan bij een Bosch Car Service punt. Wellicht had het keuringsstation het idee hier nog wat aan te verdienen, maar halen, brengen, vervangende auto en een diesel APK voor ongeveer € 60, dat kan volgens mij niet echt uit.

De laatste loodjes

  • 196.000 km

Het is zover. 2 weken geleden ontving ik dus bericht dat het contract van de VW Passat eindig is.

Los van de goede ervaringen met zowel Pouw Zwolle als de Passat Variant zelf, heb ik besloten voor een andere auto te gaan. Als lease rijder heb je immers deze luxe, dus waarom niet.

In mijn vorige, eigenlijk nog best wel recente review somde ik de short list op. De Audi A4 Avant is afgevallen omdat deze qua prijs tegenviel (in het totale vergelijk van de short list). Bovendien is er voor 2012 een facelift aangekondigd, die ik niet ga mee maken. Het leek mij dus niet verstandig deze auto te nemen. Ook de lange lange levertijd van de A4 overtuigde niet (7 maand+). Dan de Volvo V70 D3 Limited Edition. Dit was best nog wel een afweging. Met zijn zeer geringe optielijst, is deze auto gewoon retecompleet. Noem wat je wil hebben, en het zit erop. Inclusief een bak ruimte, die Passat Variant waardig is. Alleen komt deze auto gewoon erg duur uit (wederom in het vergelijk).

Om een lang verhaal kort te maken, blijf ik duits rijden, maar is het een Mercedes Benz C180CDI Estate Automaat Business Class125! geworden. Ik heb altijd al een Mercedes willen rijden (en dan geen kale bak, omdat het nèt kan). Nu kan het. Té gek.

Omdat deze review nog over de Passat gaat, zal ik jullie niet te veel lastig vallen met de details. Zodra de Benz er is, start ik een nieuwe review. Wel is opmerkelijk dat ik voor netto €90 meer per maand, in vergelijking met de Passat Variant, deze fantastische Mercedes mét automaat, kan rijden.
Geweldig.

Verder met de Passat

  • 206.000 km

Zoals in eerder reviews al gemeld, binnenkort is het leasecontract afgelopen. Naar verwachting zal medio november mijn nieuwe auto er zijn (Mercedes C180CDI Estate Automaat).

Als ik het gebruik van de auto even kort bereken, dan komt 'ie tegn die tijd uit op 215000 KM. Dit is 5000 over de service interval. Ik verwacht hierbij niet dat de leasemaatschappij deze beurt nog laat uitvoeren. Zeker met de longlife beurten, merk je aan het einde van de 30.000 interval dat de auto wel een beurt nodig heeft. Maar goed, we zien wel.

In elk geval al wel een winterbanden wissel ingepland voor begin september. Wil ik hier nog wat aan hebben met deze auto, kan ik ze er maar beter vroeg op zetten, toch?

Niets dan lof over de verdere ervaring met de Passat. Hij rijdt nog steeds als de brandweer en maakt nog steeds een solide indruk. Stuurt en remt strak en glijdt zonder missers over kilometers asfalt.

Binnenkort nog even een fotootje van de 200.000 KM kilometer stand.
(in navolging van de 100.000KM foto.

Wordt vervolgt.

Ps. De leasemaatschappij moet 12000 euro voor de auto hebben.

Einddatum bekend

  • 209.300 km

Afgelopen week contact gehad met Wensink Zwolle inzake de aflevering van de Mercedes Ben C180CDI Estate Business Class125! AUT7.

Omdat de auto af-fabriek op zomerbanden staat, kan hij niet op basis van een fabriekslevering worden geleverd in Sindelfingen (bij Stuttgard).

Om een lang verhaal kort te maken, op of rond 3 november is de auto in Zwolle en Wensink heeft maar een paar dagen nodig om hem rijklaar te maken. Het ziet er dus naar uit dat ik rond 10 november (of zoveel eerder als kan) de wissel heb gemaakt van VW naar MB.

Deze wissel sluit deze review af en maakt plaats voor een nieuwe.
Ten aanzien van de Passat zijn er eigenlijk geen bijzonderheden te vermelden. Hij is nog steeds te koop. Arval moet er 12 mille voor hebben. Hij is met 210.000KM aan een grote beurt toe, die niet meer mag worden uitgevoerd door de leasemaatschappij ivm de resterende contractduur (verlopen in oktober). Volgende week maandag zal ik de auto nog op winterbanden zetten, waar nog maar 1 seizoen mee gereden is. Verder is er een vreemd geluid in de stuurinrichting te vernemen. Dit doet zich met name voor als de auto stil staat en ik met draaiende motor het stuur rond draai. Het klinkt als bonken. Misschien was het geluid er altijd al wel, immers met stilstaande auto sturen is nooit goed voor stuurinrichting en banden, maar toch. Een aandachtspuntje.

Einddatum bekend (part II) - HET EINDE

  • 215.000 km

Bericht gehad van Wensink Zwolle. De Mercedes zal 28 oktober a.s. worden afgeleverd. De Passat kan hier worden achtergelaten. Dit betekent dat ik na ruim 4,5 jaar sturen in de Passat toe ben aan zijn laatste -pak-um-beet- 1500 kilometer.

Opgeteld heb ik niet veel problemen gehad met de auto. Louter een losse accu pool (is dat nu een mankement?) en een lekke waterslang (echte enige euvel, maar heeft me nooit doen stranden) is natuurlijk helemaal niet verkeerd na bijna 5 jaar en/of 215000KM.

Dit is mijn laatste review voor wat betreft deze Passat. Mijn volgende review zal over de eerste ervaringen met mijn nieuwe Mercedes C180CDI Estate 7GTronic BusinessClass125! gaan.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.