Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 105pk Comfortline (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.9 TDI 105pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In september 2007 was het contract van mijn vorige leaseauto, een Corolla Verso verlopen. Op zoek naar een nieuwe leaseauto! Wat gaat het worden? Wil ik weer een midi MPV, of wil ik terug naar een naar een station uitvoering. In een eerste vergelijk kwamen daar de Passat, Mondeo, de Avensis, de V50, 318 Touring en toch nog even een Touran uit naar voren. Het bedrijf waar ik voor werk heeft een zogenaamde ABC regeling, hoe schoner de auto, hoe lager de verplichte bijdrage voor privé gebruik van de auto. Verder is een af fabriek roetfilter (bij diesel) verplicht. Helaas vielen de Touran en de Avensis al af. Om een BMW leuk aan te kleden kwam ik op dik € 40.000 uit. Wel een zeer mooie auto! Toen bleven de Mondeo en de Passat over, allebei een “B” label! Het vreemde was wel dat een Passat met roetfilter een “C”label kreeg! De Ford viel daarna ook af, alhoewel de 2.0 TDCI goed en comfortabel reed was hij in de Titanium uitvoering wel heel erg bling bling. In de Ghia uitvoering zal plastic hout, brrrr!
KEUZE
Hiermee was dus de Passat als enige over. Toen kwam het grote vraagstuk, welke uitvoering? Dat het een station zou moeten worden (bij VW Variant geheten) stond meteen al vast. De Trendline was wel heel erg kaal. Vooral die zwarte platic omlijsting van de ramen maakt ‘m wel erg basic. Toen kwam de jaren 60 actie voorbij. Kennlijk liep Pon erg achter in de aantallen race met Opel en Peugeot. Er kwamen ongelofelijke aanbiedingen voorbij. De Business uitvoering op de Comforline bracht nog meer mooie extra’s; parkeersensoren (handig in mijn parkeergarage), navigatie en blue tooth carkit. Het mooiste was dat de fiscale waarde ook lager was dan modellen zonder ’jaar 60’ uitvoering. Deze Passat 1.9 TDI kwam uit op een fiscale waarde van € 34.500. Daarnaast was het nog mogelijk om voor € 495 een mooie set 17” MAK Hornet er bij te nemen. Eigenwijs als ik ben laat ik er nog een houder voor mijn TomTom (ik ben erg verslingerd aan dit fijne apparaat) en een Ipod houder te laten inbouwen bij een inbouwbedrijf in Wijchen. Dit moet ik nog laten doen. De gekozen kleur is united grey met een zwarte bekleding. Om het geheel af te maken zitten er ook nog eens alu dakrelingen op.
AFLEVERING
Op 14 november was het zover, omdat de verkoper een vriend van mij is wordt de auto bij mij thuis afgeleverd. Het was een mooi zonnige dag en daar kwam de auto aan, blinkend en wel. Wow! Na overhandiging van allerlei documenten en sleutels was de auto van mij! Ik kon de neiging niet onderdrukken om meteen met mijn familie (het was woensdagmiddag) een stuk te gaan rijden. Het was wel duidelijk dat ik toch eerst het instructieboek moest gaan lezen om de werking van diverse knoppen en functies te leren kennen. Al lezend en mijn eerste kilometers te hebben gereden kwam ik snel tot de conclusie dat ik zeer tevreden was over mijn keuze.
1e RIJERVARINGEN
Na 4 ½ week en 5500 km verder kan ik niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben over de auto. Het is een comfortabele en stille auto. Bij 130 km/u op de cruise control (radio uit) hoor je bijna niets, Bijna geen windruis en bijna geen bandengeluid. Nog geen olieverbruik (ik heb begrepen dat een auto in de inrijperiode meer olie verbruikt dan normaal) en een brandstofverbruik van 1:15 (dat moet beter kunnen!) ben ik redelijk tevreden. In de komende periode maar eens proberen om zuiniger te gaan rijden. In de afgelopen periode heb ik diverse relaties bezocht om documentatie over ons nieuwe bedrijf te brengen. Daarnaast ook flesjes wijn meegenomen voor kerst / nieuwjaar. In de kofferruimte was daar ruimte genoeg over, afdekzeil erover en niemand die het zag.
CHIPTUNING
Ik ben in enorme twijfel over chiptuning ja of nee. Moet ik dat via officiële weg doen en dus eerst toestemming vragen bij de leasemaatschappij. Wie heeft hier ervaring mee? Wat zijn de kosten voor de aanschaf en de gevolgen voor je leasetarief? Gaat je comfort hiermee niet achteruit, wat gebeurd er met je brandstof – en olieverbruik? Via welke kanaal is dat uitgevoerd, via de dealer of andere uitvoerder? De prestaties van de auto zijn net aan. Accelaratie is onder de maat, snelheid is verder prima. Tijdens mijn eerste rit in Duitsland heb ik tot 180 kilometer doorgetrokken. Omdat de auto nog niet was ingereden (er stond pas 2.000 km op de teller) heb ik nog niet de topsnelheid geprobeerd te halen. Ben benieuwd naar reacties.
BLUE TOOTH
Omdat ik de blue tooth niet aan de praat kreeg en de datum niet kreeg versteld even naar de VW Audi dealer in Naarden (auto Avenu) gereden. Ondanks de drukte (paar dagen voor kerst) liep er toch iemand even maar buiten om naar deze zaken te kijken. Prima service! Via de boordcomputer werd de datum snel versteld. Helaas kwam de verkoper via het chassis nummer er achter dat mijn auto een 2007 voorraad auto was en dat hier geen blue tooth op zit! Dat is lekker, in alle brochures stond dat in de business uitvoering een blue tooth car kit is gemonteerd. Daar gaan we over reclameren bij de leverende dealer!
Verder niets dan lof over het rijden met deze fijne auto. Ik zal over een tijd nog eens mijn ervaringen delen.
1e update zondag 10 februari 2008
Na ruim 11.00 km kan ik nog steeds zeggen dat ik zeer tevreden ben. Eigenwijs als ik ben heb ik toch een steun laten inbouwen voor mijn uitstekende TomTom, ik kan daar niet buiten. Dit ondanks het standaard aanwezige monochrone sta.nav systeem van de VW de RNS 300. Ik vind deze traag en niet gebruikvriendelijk. Met de TomTom kan ik in heek Europa navigeren, kan gratis updates instaleren en kan in de voorbereiding van mijn volgende dag vast thuis alle adressen ingeven. De monteur is ook bezig geweest om een aansluiting te maken voor mijn Ipod. deze is helaas mislukt, verkeerde docking station.
CHIPTUNEN
Ik heb besloten de auto te laten chiptunen. Ondanks het loskomen van de motor blijven de prestaties mij tegenvallen. Ik heb een aanbieding gekregen via de officiele VW dealer. Ik ga hier morgen opdracht voorgeven! Ben zo benieuwd wat het effect gaat worden. Wat gebeurd er met het comfort en prestaties? Ik laat het jullie weten!
PROBLEMEN
Geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat 1.8 Turbo Arctic 2005 trekhaak! cruise control! clima! uniek! goed rijdend!
- 2005
- 293.254 km

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline automaat! keurig onderhouden! goed rijdend! youngtimer!
- 2006
- 267.020 km

Volkswagen Passat Variant 2.0 FSI Airco Trekhaak Nieuwe apk
- 2006
- 335.826 km