Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 105pk Comfortline (2007)

autoreview

Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat Bluemotion

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.9 TDI 105pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst65.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 65.000 km

Mijn eerste lease auto. Getwijfeld tussen een Passat 1.9 tdi, V50 1.6D en een Avensis 2.0D (136 pk) executive of 2.2 (150 pk) Luna. Het moest een stationwagen worden met een diesel motor. Uiteindelijk gekozen voor de Passat, vanwege de ruimte (vond V50 te klein) en uitstraling/comfort. De Avensis vond ik ook een goede wagen, in vergelijking met de Passat had ik met de Avensis een snellere (en stillere, namelijk common rail) motor gekregen met een versnelling extra. Toch niet gedaan omdat ik de VW Passat mooier vond binnen (materialen) én buiten (vormgeving).

Ik twijfelde erg over het vermogen van de 1.9 tdi en het geluid van de motor maar het valt niet tegen. Natuurlijk is het geen erg snelle auto maar hij is op de Nederlandse wegen voldoende vlot om comfortabel en veilig mee te kunnen rijden. Mocht het budget het de volgende keer toelaten, dan zou ik echter toch opteren voor een hoger vermogen met common rail en een zesde versnelling of DSG.

De Passat bevalt dus goed, geen spijt van de keuze. Hij is heerlijk ruim en oogt (vind ik) mooi van binnen en buiten. De Passat is zwart metallic van buiten en licht beige van binnen. De electronische handrem bevalt ook prima en daardoor extra opbergruimte op de plek van de conventionele handrem -goed bedacht van het VW concern.

Rijeigenschappen zijn goed, comfortabel, niet supersportief maar het is ook zeker geen dweil op de weg. Bochten zijn prima te nemen op snelheid, veel beter dan met mijn vorige Passat uit 1999, een hele vooruitgang wat dat betreft! En na een vakantierit van 1200 kilometer kom je uitgerust aan, mede dankzij de prima comfortline stoelen die alleen wel iets meer zijdelingse steun zouden mogen geven. Maar again, het is geen sportieveling.

Geen minpuntjes? Bijna niet maar wel een paar:

-Ik vind de standaard VW stereo tegen vallen. Het geluid met CD is redelijk, het geluid (en ontvangst) van de radio is matig en helaas geen mp3 aansluiting.

-De linker buitenspiegel geeft een fluitend geluid wat bij een snelheid tussen de 60-90 km/u hinderlijk hoorbaar is (daarna niet meer waar te nemen met ramen dicht omdat het motorgeluid dit overstemt). Ga ik binnenkort mee terug naar de dealer (ben benieuwd of meer Passat rijders dit herkennen?)

***UPDATE 20/01/08***
De teller staat op 27.000. Geen problemen gehad, wel inmiddels twee keer een halve liter olie bijgevuld. Niet abnormaal volgens mij.

De auto kraakt als ik (normaal) over drampels rijdt, vreemd. Het dashboard geeft af en toe rammeltjes, irritant. De remmen piepen af en toe.

Binnenkort een servicebeurt dan zal de garage dit hopelijk kunnen vervangen. Verder ben ik toch wel tevreden over de auto.

***UPDATE 27/11/08***
Inmiddels staat de teller op 65.000 km. Service beurt bij 30.000 km en 60.000 km gehad. Geen problemen gehad tot nu toe. Echter, het is een lease auto en dan hoor je als berijder niet automatisch als er problemen zijn. Ik vraag het altijd specifiek na bij de garage en kreeg daarom te horen dat bij 60k beurt wel wat olielekkage bij de turbo was ontdekt(...) Nog niets ernstigs maar we houden het in de gaten.

Het kraken van de vering bij drempels heeft de dealer verholpen bij de 30k beurt. De remmen piepen ook niet meer. Wat vervelend blijft, is het windgeruis (soms een fluitend geluid). Ook zijn er kraakjes in het interieur te horen. Het dahboardkastje en de rechterdeur resoneren (hard plastic). Dat vind ik persoonlijk nog het grootste minpunt van de wagen. Verder geen problemen. Mijn conclusie is dat de Passat een heel goede auto is met een goede uitstraling.

PROBLEMEN

  • 65.000 km

Geen, behalve een fluitend geluid door de linker buitenspiegel.

***UPDATE 20/01/08***

De auto kraakt als ik (normaal) over drampels rijdt, vreemd. Het dashboard geeft af en toe rammeltjes, irritant. De remmen piepen af en toe.

***UPDATE 27/11/2008***

Een paar rammeltjes en kraakjes in het interieur, verder vrij veel windgeruis.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.