Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 105pk Businessline (2007)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 105pk Businessline (2007)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.9 TDI 105pk Businessline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst173.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne Passat station

  • 63.251 km

Sinds 14 november 2007 rijd ik in deze fantastische VW Passat. Het is één van de actiemodellen die PON in 207 had bedacht om de aantallen wat omhoog te krijgen, de 60 editie Comfortline in business uitvoering. De auto is o.a. voorzien van parkeersensoren voor en achter (erg fijn als je in Amsterdam woont), licht - en regensensor, 17 inch licht metalenvelgen en chromen dakrailing. de auto is tevens voorzien van Radio-navigatiesysteem RNS 300. Over dit systeem ben ik niet echt tevreden, het systeem is traag, slechts voorzien van een monochromm scherm met pijltjes aanduiding. Het jammerlijke van dit systeem is dat de gesproken aanwijzingen doorgaan tijdens telefoongesprekken. De radio wordt dan wel onderdrukt, de aanwijzingen niet. Dit zal ongetwijfeld gewijzigd kunnen worden. Ik heb er echter voor gekozen om mijn oud vertrouwde TomTom te laten inbouwen. TomTom blijft een fantastisch navigatiesysteem. Verder heb ik een aansluiting laten maken voor mijn Ipod. Dit zorgt er wel voor dat 's-avonds een kermis op mijn dashboard heb, mijn TomTom, mijn telefoon en mijn Ipod. Gelukkig is alles te dimmen.

Ervaringen

De auto is inmiddels ruim 15 maanden oud en ik heb er ruim 63.000 kilometer mee gereden. Naast mijn werk (accountmanager midden Nederland) heb ik een fiks aantal Europese ritten gemaakt. Maart 2008 naar Geneve voor de autoshow. Probleemloze ritten. In mei 2008 naar Berlijn voor het voetbal toernooi van mijn zoon en in Juli 2008 op vakantie naar Portugal. Vooral tijdens de vakantie naar Portugal heeft de auto bewezen dat het een zeer comfortable auto is. Met 2 volwassenen en 2 kinderen en een volle bak met bagage probleemloos 6.000 kilometer gestuurd.

Chiptuning

Al snel vond ik de 105 pk wel erg mager, als ik het gaspedaal op de snelweg indrukte gebeurde er echt helemaal niets. Bij de lokale VW dealer heb ik de auto voor 995 euro laten chiptunen naar 136 pk en 320 nm koppel. Dit heeft de auto tot een echt hele fijne auto gemaakt. Nu zit er echt altijd versnelling in de auto hoe hard je ook rijdt. Helaas is de topsnelheid niet hoger geworden, dit omdat de bakverhoudingen hetzelfde zijn gebleven. Op mijn TomTom blijf ik steken op 191 echte kilometers. De chiptuning heeft gelukig niet gezorgd voor meer motor lawaai of een hoger verbruik, ik zit nu gemiddeld op 1:16,8 kilometer, iets onzuiniger dat de fabriekopgave van 1:17,24.

Onderhoud

Vorige week voor de 3e keer onderhoud gehad. De laatste keer gekozen voor Heron Amsterdam. Toen ik aankwam was ik bang een verkeerde keuze te hebben gemaakt. Het maakte een wat shabby indruk op me. Afspraken werden echter prima nagekomen. Op het afgesproken tijdstip was de auto weer klaar. Ze hadden helaas een verkeerde achterruit wisser gemonteerd. Ik kon de volgende ochtend meteen weer terecht alwaar een juiste ruitenwisser werd gemonteerd. Omdat ik een vraag had hoe ik het beste de olie kon peilen (met de oliepeilstok moet je bijna haviksogen hebben!!) liep meteen een monteur mee naar de auto om tips te geven hoe ik het beste de olie kon peilen. Om het ongemakt goed te maken voor de ruitenwisser kreeg ik een liter motorolie mee, mooi gebaar.

update

  • 89.562 km

Vandaag zijn we weer een half jaar verder met deze fijne auto. Bijna 90.000 km mee gereden. Auto toont zich betrouwbaar, start altijd direct, geen misslag gehoord. Slechts een keer moeite met starten nadat de auto bij 5 graden in Andorra een nacht had buiten gestaan. Dit jaar met de auto o.a. naar Italie en Zuid Frankrijk geweest. Hoge bergen o.a. Mont Blanc Pas en Andorra en hoge temperaturen, 38 graden plus, geen probleem voor de airco, hij hieldd het hoofd keurig koel. Auto heeft nergens piepjes of kraakjes, zoals je wel eens leest op deze pagina's. Als echte leaserijder gaat mijn gedachten wel eens naar een volgende auto. Wordt dat weer een Passat? VW is als enige in staat om deze op de 20% fiscale bijteling te krijgen (1.4 TSI met DSG). Aan de andere kant is een VW Golf 1.4 160 pk met DSG bak een fijn altertnatief, ook 20%! Voorlopig ben ik zeer tevreden over deze auto en ga zeker nog vele zorgeloze comfortable kilometers maken!

Hoe kan dat nou, hij wordt steeds zuiniger

  • 125.002 km

Update 22 maart

Sinds enige maanden tank ik af en toe Shell V-power. Ik geloofde er nooit, allemaal marketing praat. Het vreemde is dat mijn auto steeds zuiniger wordt. Als ik heb getankt wordt de actieradius steeds groter en groter. Vanavond stond er zelfs opeens 1340 kilometer als actieradius, ongelofelijk. Hiermee rijd ik in een keer naar de Middelandse Zee! Ik weet ook wel dat dit een theoretische waarde is. Ik ga nu toch eens echt proberen om 1100 echte kilometers op een tank te halen!

Helaas moet ik afscheid nemen van mijn fijne Passa

  • 173.000 km

Het einde gaat naderen, binnenkort dien ik mijn Passat weer in te leveren. Vandaag bij 173.020 km mijn tankje weer volgegooid. Tussen maart 2010 en vandaag een ongelofelijke 50.000 km gereden, op jaarbasis betekent dat ruim 60.000 km. Sinds maart 2010 naast mijn woon werk verkeer weer een aantal Europese reizen gemaakt. Maart 2010 Autosalon Geneve bezocht. In mei 2010 naar de Italiaanse Riviera met een uitstapje naar naar Turijn. In de zomervakantie naar Rome geweest met het gezin. In het najaar Autosalon Paris gedaan. In de drie jaar en ruim 170.000 km slechts een probleem gehad, In Italië defecte uitlaatgas sensor gehad. Naar de lokale dealer geweest. Zij diende het onderdeel te bestellen. Deze was er in 1 dag (Hulde voor de VW organisatie!) en alles werd zoals afgesproken gerepareerd.

Ik kijk terug op ontzettend veel rijplezier, de auto heeft mij nooit in de steek gelaten, startte altijd in 1 keer, bij ijzige temperaturen (tot -/- 15 graden), bij extreme hitte (> 40 graden)hij deed het altijd, snelle opwarming bij koude en goede koeling bij hitte.

De auto was comfortabel, stil, (relatief gezien!), snel en zuinig.
Ik ben zeer tevreden.


In de afgelopen periode nagedacht en gekeken welke mijn nieuwe auto kon worden. Helaas is bij mijn werkgever de leaseregeling bevroren en kan een nieuwe Passat helaas niet. Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt, ik weet echter zeker dat ik deze auto zal missen!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.