Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI Highline (2011)

autoreview

Volkswagen Passat
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.8 TSI Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst3.290 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Stap terug?

  • 3.290 km

Zo'n drie maanden geleden werd mijn passat 1.8 tfsi bij autohuis Middeldorp in Bergschenhoek afgeleverd. Ik ben al jaren ee tevreden klant bij deze garage en opnieuw stelde de service me niet teleur!
Het leek wel haast of de eigenaar trotser op mijn auto was dan ikzelf.
Daar ik privé al jaren met mijn vrouw in het vorige type passat 2.0 FSI station comfortline had gereden was de overgang op zich niet groot.
De oude privé passat was ook een heerlijk reis auto, maar die vond ik wel wat erg soepel geveerd.
Alleen zakelijk reed ikzelf in een Audi avant 2.0TFSI businessline. Niet privé vanwege de hoge bijtelling. Toen ik vanwege afschrijving besloot de audi weg te doen, ging mij dat wel aan mijn hart, want dit was echt een bijzonder fijne auto! Op papier lijkt de 2.0 tfsi motor in de audi A6 met 170 PK misschien wat aan de magere kant, het tegendeel was in de praktijk het geval. De twee liter was een bijzonder pittige en soepele motor en ik heb in al die jaren geen moment het gevoel gehad dat ik iets te kort kwam. Zelfs chippen naar 211 PK, wat voor zo'n € 400,--kon, heb ik nooit nodig gevonden. En het gemiddeld verbruik van 1:11,5 KM viel me voor deze grote audi absoluut niet tegen.
Opvallend was wel dat de oude passat met de ongeblazen 2 liter FSI motor ongeveer hetzelfde verbruik te zien gaf als de audi met de 2.0 TFSI motor.
Maar genoeg over het verleden.

Om te beginnen wat extra's die ik op de nieuwe passat heb gekozen, te weten een panaramisch schuifdak(een echte aanrader!)
verlaagd onderstel met LM 18"velgen, en het eenvoudige ingebouwde navigatie systeem( werkt echt super!).
Ik koos voor de 1.8TFSI motor met 160 PK daar dit nagenoeg gelijk was aan de audi en ik er motorisch niet echt op achteruit wilde gaan. En als je op de tests van de auto bladen moet afgaan, dan zou je haast denken dat de passat alleen nog maar met een 1.6 diesel te koop is, zelden zo'n eenzijdige berichtgeving geconstateerd. Mijn eerste indruk van de 1.8 TFSI benzine passat is bijzonder positief. De auto is absoluut weer een klasse beter t.o.v. de ook al zo fijne vorige passat. Eigenlijk meer vergelijkbaar met mijn vorige audi. Wat het eerst opvalt is dat de passat ongelofelijk stil is tijdens het rijden, heerlijk!
Het verlaagde onderstel is redelijk stug, maar zeker nog wel comfortabel. De rij dynamiek is hiermee echter wel bijzonder goed.
De motor loopt als een zonnetje en het schakelen gaat als door boter, zelfs beter dan in de audi! Het verbruik verraste me behoorlijk, zonder problemen haal ik gemiddeld 1: 13,5, alleen de eerste duizend kilometer zat het verbruik rond 1:13.
Wat wel opvalt is de lengte van de versnellingen, in zijn 6 maak je bij 120km/u net iets meer dan 2000 toeren en dat zijn toch meer waarden die je bij een diesel verwacht.
Tot zover mijn eerste indruk en om terug te komen op de titel van dit verslag:
Stap terug?
Nee, absoluut niet, eerder een stap voorwaards en dat voor veel minder geld!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.