Volkswagen Passat Variant 1.6 16V FSI Comfortline (2006)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.6 16V FSI Comfortline (2006)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.6 16V FSI Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 3.5 jaar en 174.000 km was het tijd om mijn Audi in te wisselen. Een A6 kan Bruin niet trekken, en omdat de tekortkoming van de A4 vooral de ruimte was, gekozen voor een Passat.
Nu kom ik op verschillende plekken mensen tegen die beweren dat de nieuwe Passat de zelfde kwaliteit heeft als een Audi. Helaas, net niet. Na 2000 km hoor ik toch al een paar van die stijfheid-kraakjes waar ik bij de Audi of daarvoor, mijn V40, nooit last van heb gehad. Ik zal de dealer vragen of hij er wat aan kan doen, maar veel hoop heb ik niet.
Daarnaast zitten er 4 knoppen op het dashboord geplakt, die bij een Audi mooier geintegreerd zijn: Ik doel hierbij op de knoppen voor het klokje, de servicebeurt en de reset van de Tripteller. Jammer, vooral ook omdat deze knoppen goed in de functie van de boardcompu te verwerken zijn.
Tenslotte de regensensor: Ik heb hem standaard in de rustigste stand staan, en toch maakt hij een onrustige indruk. Voor de grap gedurende de regen in de buurt van andere Passats gereden met regensensor. Het lijkt erop dat deze eenzelfde patroon in regelmaat vertonen. Ik ga nu eens een Peugeot met regensensor opzoeken ;-).

Genoeg gezeurd, het is verder een lekkere bak. Teneerste de ruimte, daar had ik hem voor uitgekozen: fantastisch. Overal kastjes en vakjes waar de troep in kwijt kan. Lekker de ruimte om je heen, ook met de kinderen achterin (ik ben 1.90 m).
Ten tweede de gadgets. Was de audi redelijk basic, ik heb nu de business uitvoering, autohold, tyre-leak indicator en een servo achterklep.
Vooral dat laatste is af te raden met kleine kinderen, niet zozeer het veiligheidsaspect, maar ze raken er niet mee uitgespeeld.

De tyre-leak indicator is wel slim, en ik ben benieuwd of hij ook een te lage bandenspanning detecteert. Hij meet namelijk de afrolomtrek PER WIEL (via het ESP). De omtrek moet eenmalig geset worden, en wanneer er teveel van afgeweken wordt, dan gaat hij piepen. Ik dacht in eerste instantie dat hij zou piepen wanneer 1 wiel teveel van de anderen afwijkt, maar dat is dus niet zo. Hij piept als het wiel afwijkt van de oorspronkelijke afrolomtrek.

De autohold is ook prettig. Alleen is het (ook door anderen reeds gememoreerd) bijzonder irritant dat deze optie steeds weer aangezet moet worden. Hij schakelt zich namelijk weer uit als: Je de gordel losmaakt of een deur opent. Ik zou graag met een volkswagen ingenieur willen afspreken: Autohold schakelt zichzelf in als de deuren dichtzijn en de gordels om. Het zal een kwestie van tijd zijn en ik rol een keer achteruit omdat het systeem zichzelf (zonder waarschuwing!) weer eens uitgezet heeft.

Tenslotte de motor: Ik twijfelde tussen de 1.9 TDI en de 1.6 FSI. Qua kosten maakte het me niet veel uit (extra brandstof toeslag van werkgever versus extra bijtelling). Vandaag nog even in een TDI gereden: Bij hogere snelheden (>140) is de diesel stiller, niet veel, maar wel merkbaar. Bij lagere snelheden maakt het weinig verschil. De benzine duidelijk rapper met wegtrekken, door de 6 bak wel iets meer schakelen op de snelweg. Conclusie: Het is net wat je wilt. Bij veel snelwegverkeer, pak de diesel, ik denk dat ik dat volgende keer ook (weer) doe.

Update 6000 km: Ik ben zeer onder de indruk van het verbruik. Nu de drukte op de weg toeneemt en de temperatuur daalt (airco uit) haal ik met gemak 6.1 per 100 km (1:15!), en dat met euro 95.
Ik heb even ook euro 98 gereden, maar dat maakte niet veel uit. De top met 95 was 203 km/h, met 98 heb ik het niet kunnen

Update: 60000 km: Ik snap even niet wat er met mijn vorige update is gebeurd. Hierin had ik niets te melden, behalve dan dat ik benieuwd ben naar de 1,4 TSI motor. Op het ogenblik wordt er lacherig op mijn werk gedaan over mijn kleine 1,6 FSI, maar het kan blijkbaar toch nog kleiner.
De tweede onderhoudsbeurt is uitgevoerd, niets bijzonders. Wel begaf twee weken later (63000 km) de bobine het. Gevolg: haperingen en niet goed stationair draaien. Wel op eigen kracht de dag doorgekomen en de volgende dag gelijk naar de garage. Daar is het euvel gerepareerd. Gevolgschade: 1 bougie (alles garantie aldus de garage, maar een leasebak, dus ik zie sowieso geen rekeningen).

Verder: De regensensor, daar ben ik inmiddels aan gewend en ik accepteer zijn keuzes. Ik het het gevoel dat hij wat rustiger is geworden (inleer proces?). De kaakjes zijn er nog wel, maar ik zit alweer halverwege aan mijn kilometers en laat het maar zo. Ik weet dus niet hoe volkswagen dit oppakt.
Verder, mijn hele rijgedrag is nu ingesteld op de FSI. Onlangs tweemaal een Passat met een kleine TDI als vervangende auto en ik weet het bijna zeker: volgende keer weer een diesel! Dat trekt toch echt veel beter en schakelt beter. De kids klagen wel over meer lawaai, maar als de motor warm is, hoor ik het verschil niet.
Tenslotte steek ik nogmaals de autohold een veer in zijn kont. De vervangende auto’s hadden het niet, en tegenwoordig schakel ik hem in zonder na te denken, dus ik miste het meteen.

update 85000 km:
Ineens werd de lease applicatie voor mij open gezet. Snap niet helemaal waarom, want ik mag nog eventjes. Toch rondgekeken:
Conclusie Volkswagen Passat 1.4 TSI is de enige met een A-label. Dit schilt in BPM en bijtelling. Met het bespaarde geld gekozen voor de DSG-bak. Servo kofferbak maar laten vallen. Ik denk dat ik die ga missen.

PROBLEMEN

1. Navigatiesysteem springt steeds weer van Nederlands op de taal van de boordcompu. Dit kan verholpen worden door een synchronisatie te verwijderen, jammer dat men dat niet voor de oplevering heeft gedaan. Snel opgelost door dealer, na de eerste beurt weer terug. Binnenkort dus weer even naar de dealer.
2. Lendesteun kan alleen naar boven en beneden. Knop voor voor-achter is reeds defect. Opgelost.
3. Kraken (nu zowel bij hetdashboard alsook bij de linker portieren). Status 02-02-2007, ik was bang dat eea erger zou worden, echter: Vanzelf opgelost. De auto is nu mooi stil.
4. Audiokwaliteit laat te wensen over. Status 02-02-2007: Is niets aan te doen. Ik had onlangs een A4 met een min-of-meer vergelijkbaar systeem, dat klonk wel goed, zodat mijn conclusie is dat het aan de luidsprekers ligt.
Status 01-11-2007: Een collega met een Passat heeft uitgevonden dat het aan de CD-wisselaar ligt. Die geeft het geluid te donker aan de versterker. Deze versterker doet het overigens ook maar matig. Aan de luidsprekers ligt het niet. Bij een tijdelijkeauto met goedkoop sony systeem is het geluid OK. Twijfel sterk of zo’n af-fabriek navigatiesysteem wel goed is. Voor de audio-liefhebber, rij niet alleen proef, maar kijk of je met het nav-systeem kunt leven.

Update 02-02-2007:
5. Bij 25000 km begon ineens het airbag lampje te branden. Is bij de eerste servicebeurt opgelost.
6. Ook een mooi probeem: Ik had twee sleutels in een andere tijdszone. Al naar gelang er een sleutel gebruikt werd, sprong de klok een uur terug, of weer vooruit. Dit was echt waar en ongelooflijk! Maar wonder boven wonder: De dealer (Pouw Deventer) heeft het gefikst. Mogelijk doet zich daarom nu weer probleem 1 voor, maar ik heb wel bewondering.

Update 01-11-2007:
7. Bobine defect, kon wel op eigen kracht garage bereiken. Betrouwbaarheid laat ik nog even op ’goed’ staan, maar nu moet ik geen problemen meer krijgen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.