Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion Techn. Highl. (2011)

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion Techn. Highl. (2011)

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI BlueMotion Techn. Highl.
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011

Passat Variant TSI DSG Highline......

De tijd voor een nieuwe leaseauto was aangebroken. Ivm gezinsuitbreiding het liefst een wagon icm een automaat en maximaal 20% bijtelling om het toch nog betaalbaar te houden.

Begin juni mijn nieuwe (demowagen VW met 8000km) leaseauto opgehaald. Een Volkswagen Passat Variant 1.4tsi DSG Highline Bluemotion………. Ik twijfelde tussen de nieuwe Peugeot 508 en de passat alleen heb ik ivm de trage automaat van de 508 toch voor de Passat gekozen. De passat kon ook direct geleverd worden dus is mijn keuze daarop gevallen.

*Uitrusting*
De Highline is al standaard vrij rijkelijk uitgerust. Als extra’s zijn de onderstaande nog toegevoegd.
- Metallic/Pareleffect lak: Mocca Antraciet (prachtige kleur!)
- Telefoonvoorbereiding 'Premium'
- Sport Pakket II, leder interieur, sportonderstel en 18” kansas velgen
- Executive pakket, RNS315, Alarm etc.

*Comfort*
Als je de auto binnen stapt wordt je verwelkomt door de heerlijke lederen stoelen welke genoeg steun bieden maar naar mijn idee toch wel voor verbetering vatbaar zijn. Na een rit van ongeveer 2uur merk je het toch wel enigszins in je rug. De auto ligt echt als een blok op de weg. Helt niet of nauwelijks over in bochten. Ik denk dat dit ook voornamelijk te maken heeft met de sportpakket. De besturing is stevig en je voelt duidelijk wat er onder je gebeurd ( vooral binnen de stad in sommige gevallen ook teveel). Kleine oneffenheden worden goed weggewerkt alleen de wat grotere worden wel vrij hard doorgelaten. Op de snelweg heb je tot een snelheid van ongeveer 130km per uur rust, hierna merk je toch wel dat de auto last heeft van windgeruis. Wat betreft ruimte zit je wel erg goed, ik ben zelf 1.85m, zit vrij ver naar achteren en onlangs dat kan ik royaal achter mezelf plaatsnemen. De bagageruimte is ook zeer royaal te noemen.

*Prestaties*
De auto is voorzien van de 1.4tsi motor met 122pk. Vooral in combinatie met de DSG is dit een prima motor. Voor degenen die twijfelen kan ik zeggen dat een dusdanige configuratie absoluut niet ondergemotoriseerd is. De auto komt verrassend goed van zijn plek en trekt tot 170km per uur zeer goed door. Boven wil de 170 wil hij ook wel maar dan merk je dat de motor het wat zwaarder heeft. De DSG schakelt heel soepel. In de ‘D’ stand kom je bijna nooit vermogen tekort. Als je ‘snel’ weg wilt kan je hem in de ‘S’ zetten alleen vind ik die stand een beetje te agressief, hij schakelt naar mijn gevoel te traag op en houd hem te lang in een lage versnellen. (is waarschijnlijk ook de bedoeling van de sportstand maar toch). Als ik ‘snel’ weg wil gebruik ik dus toch liever de flippers, op die manier heb je toch een beetje extra controle.

*Betrouwbaarheid*
Over de betrouwbaarheid kan ik natuurlijk nog niet erg veel vertellen. Ik heb er pas 5000km mee gereden en de auto heeft pas 13000km gelopen. Wel ben ik al langs de dealer moeten gaan omdat de auto spontaan op de snelweg begon te stotteren/inouden icm met een knipperende “check engine” lichtje. Na een dealerbezoekje zijn er nieuwe bougies ingekomen en is er een busje cleaner in de brandstoftank gegooid. Volgens de dealer is dit een veel voorkomend probleem en moeten er wel vaker bougies en bobines verwisseld worden bij de TSI blokken? Maar zelf al na 12000km? Misschien had ik toch maar voor een japanner moeten kiezen :-) Tot dusver geen erge problemen dus en ik hoop dat het ook zo zal blijven.

Pluspunten
- Prestaties
- DSG
- Wegligging
- Ruimte
- Comfort
- Afwerking

Minpunten
- Stoelen bij lange afstanden (kan persoonlijk zijn)
- Windgeruis boven de 130km per uur
- Onderstel binnen de bebouwde kom soms te heftig
- Betrouwbaarheid?

Update

Inmiddels heeft de passat 52000 op de teller. Na een lange autovakantie van 10000km binnen 4weken door europa begon de passat weer aangekomen in Nederland behoorlijk in te houden en vandaag blijkt dat de klep in de turbo het niet meer naar zijn zin heeft en hierdoor de turbo vervangen moet worden.

Tijdens mijn vakantie heb ik eigenlijk nooit het gevoelg gehad dat ik echt veel kracht tekort kwam. Volgeladen auto met 3 personen was geen probleem in berggebieden met flinke hellingen en inhalen op een helling is ook goed te doen, wel moet ik zeggen dat hij wel vaker zijn "s" stond. Verbruik is echt iets persoonlijk denk ik maar bij mij lukte +/- 800km op een volle tank wel aardig makkelijk.

Los van de turboprobleem ben ik ook nog eens 2x bij de dealer geweest ivm problemen met de dsg (vastlopen in een versnelling). De km stand was toen tussen de 30 en 40.000.

Al met al is het een fijne auto maar op gebied van betrouwbaarheid laat hij toch wat steken vallen. Ik kan nu al zeggen dat mijn volgende auto geen auto wordt met een compacte turbo blok, ik ben daar klaar mee.

RNS Gestolen

Helaas moet ik mededelen dat ook ik slachtoffer ben geworden van de RNS bende. Rond 6uur 's ochtends ingebroken in de gemeenschappelijke garage en vervolgens heel netjes mijn RNS gedemonteerd. Heb inmiddels weer een nieuwe maar deze is wel ingebouwd in de bekende navilock bankkluis. In het begin is het wel even wennen maar na een tijdje merk je nieteens dat je metalen tepels hebt op dash en heel vaak blijft hij ook gewoon dicht, het is anders een hele gedoe om voor korte ritjes die ding eraf te halen.

3,5