Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Highline (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
De eerste meters
- 600 km
Sinds 10 dagen rijd ik nu rond met een nieuwe Passat. Bij het bestellen heb ik de toch al complete wagen nog wat op laten leuken:
Black oak Brown metallic lak
Leren sportstoelen (truffel nappa)
Warmte- en geluidwerende voorruit
Dynaudio
Ambiente verlichting
Easy open (zie filmpje)
Panorama dak
Advance pakket
Executive pakket
Sportpakket (1,5 cm verlaagd onderstel)
In deze review zal ik mijn eerste bevindingen delen. Bij meer kilometers volgt een update.
Over de kleur krijg ik complimenten. Ik weet het, smaken verschillen, maar het is geen zwart, wel mooi donker. Met de nappabruin leren stoelen is het een mooie combinatie. Die sportstoelen zitten trouwens als gegoten. De wangen zijn zwart, net als het dashboard. De andere bruinkeuzes voor de stoelen zijn met een bruin dashboard en dat vind ik dan weer niet mooi. Foto's volgen.
Het sportonderstel is behoorlijk stijf. Prima voor het bochtenwerk, de wagen geeft geen krimp, maar het had comfortabeler gemogen. Die 1,5 cm lager zijn natuurlijk optisch wel de moeite waard. Zeker in combinatie met de 18inch velgen. Daar rij ik nu niet mee, dat zijn 16inch met winterbanden. Het comfort zal denk ik niet beter worden met de zomervelgen, maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
Wat in eerder reviews ook was opgevallen. De wagen is STIL. Je hoort alleen rijgeluiden, zoals banden en aandrijving. De motor niet. Het is goed dat er een signaal gaat als je met draaiende motor uitstapt, anders zou je m vergeten uit te zetten. De geluidwerende voorruit doet er nog een schepje bovenop, windgeruis wordt daarmee geëlimineerd.
Daardoor hoor je de perfecte muziekinstallatie. Wat een verwennerij! 600 watt en je hoort elk instrument. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Absolute aanrader.
NB: daar denk ik inmiddels anders over, zie mijn review na 35.000km
Dat geldt ook voor het panoramadak. Het geeft een waanzinnig ruimtelijk gevoel in de toch al niet zo kleine auto.
De ambiente verlichting is leuk, maar niet de moeite waard. Het geeft een zacht licht aan de binnenkant van de portieren, voor en achter. Ik had er meer van verwacht.
NB: en dit leer je na verloop van tijd meer waarderen. Het is kennlijk even wennen.
De twee pakketten maken de boel wel af, met bi xenon verlichting met meedraaiende koplampen. Daarnaast floept er een breedstraler aan, zoals je tegenwoordig bij wel meer auto’s ziet. Beetje dubbelop, maar je mist geen bocht.
De RNS 315 voldoet prima en schijnt minder diefstalgevoelig te zijn. Ik hoop het. De bediening is duidelijk en de weergave is goed genoeg. De navigatie is up to date, maar een TomTom is al snel beter. Ik heb er niet voor gekozen, omdat zo’n geïntegreerd systeem makkelijker is. Je kan m trouwens met van alles voeren: USB stick, MP3 speler, CDtje en SD kaart. Ook mijn HTC vond ie direct. Contactgegevens zijn foutloos gesynchroniseerd.
Tot slot de motor. Met 600km kan ik er nog niet veel van zeggen, behalve dat ie stil is, maar dat wist je al. Ondanks dat het maar een 1.4 is, is ie krachtig genoeg. Ik heb nog geen moment gehad dat ie te kort kwam. Sterker nog, bij het wegrijden slippen de voorwielen door als je te snel gas geeft! De 20% bijtelling maakt trouwens ook veel goed. Het brandstofverbruik is hoger dan ik had verwacht (1 op 13), maar dat lees ik af van de boordcomputer. Bij de eerste tankbeurt weet ik meer. Ook dat lees je in mijn volgende review.
Al met al heb ik geen spijt dat ik van mijn A4 naar een Passat ben overgestapt. Veel meer auto voor een aantrekkelijke prijs. Qua uitstraling doet deze uitvoering van de Passat nauwelijks voor een A4 onder. Ik vond het het prijsverschil in ieder geval niet waard.
tevreden
- 35.000 km
Inmiddels heb ik 35000 km gereden met deze Passat. De belangrijkste gebeurtenissen geef
ik hieronder weer:
Ik begin maar met het onderstel. Dat is verlaagd (sportpakket)met brede 18 inch velgen. Dat ziet er indrukwekkend uit, maar gaat nogal ten koste van het comfort en het benzineverbruik. Dat verbruik ligt zomers veel hoger (rond 1 op 13)dan s winters, op 16 inch en smallere winterbanden (ruim 1 op 14). Het veercomfort is dan beter, het bochtenwerk trouwens minder, de winterbanden geven meer mee. Over die zomerbanden gesproken. Na een lekke band (waar je dan wel op door kan rijden) bleken die peperduur! 500 euro voor een runflat band!Dus voor 25 euro maar een prop in laten schieten.
Overigens schijnt het uitlijnen van die zomerbanden niet gemakkelijk te zijn. Ze zijn nooit helemaal trillingsvrij.
Ik heb veel plezier van mijn inklapbare spiegels (betaal je extra voor, zou standaard, moeten zijn). Zo schoppen ze je spiegels er tenminste niet vanaf.
Ik heb een voorzetstuk voor de diefstalgevoelige RNS315 radio. Daarmee hoop ik kwaadwillende lieden op andere geachten te brengen, als de Passat op een afgelegen parkeerplaats staat. Het werkt gemakkelijk en de vier bevestigingsbouten op de omlijsting storen mij niet.
De 1.4 motor is wat mij betreft ruim voldoende om een volbeladen wagen door de Franse bergen te trekken. De meedraaiende bi-xenon verlichting is in het donker een bijzonder fijne accessoire.
De 7-traps DGS vernellingsbak schakelt ongemerkt, alleen vanuit stilstand wil die er nog wel eens inhakken. Dat doet een multitronic van Audi een heel stuk verfijnder!
De ambiente binnenverlichting geeft een luxe uitstraling en is handig als je wat zoekt in het donker.
De leren sportstoelen zitten prima, zijn redelijk goed verstelbaar. De stoelverwarming kende ik nog niet, maar vind ik en de meeste passagiers heerlijk op koele of koude dagen.
De Dynaudio geluidinstallatie vind ik niet geweldig. Het is zeker niet slecht, maar voor ruim 1000 euro had ik wel wat beters verwacht. Hoge tonen zijn te schel en de bas niet echt warm en diep. Stelmogelijkheden zijn beperkt. Ik kan niet vergelijken met de standaardinstallatie, maar ik denk dat het verschil de meerprijs niet waard is.
Ook de warmtewerende/geluidsdempende voorruit kan ik niet vergelijken met de standaardruit, maar de auto is sowieso erg stil.
Het enige serieuze mankement was een lekkend panoramadak. Die is in zijn geheel vervangen, onder garantie. Nu geen lekkage meer.
Plus en min:
Pluspunten de enorme ruimte,zeker in combinatie met het panoramadak. De wagen is opvallend stil en de kleine motor kan zijn werk prima aan.
Minpunten zijn de harde vering en het hakerige optrekken vanuit stilstand.
Al met al is het een luxe uitvoering, value for money. Ik ben er best tevreden over.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren