Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Comfortline (2012)

autoreview

Volkswagen Passat
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Comfortline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst90.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sinds april van dit jaar ben ik eigenaar van een Passat Variant 1.4 TSI, met DSG en voorzien van ABT chiptuning.

Ik had de luxe om bij de aanschaf een ruime keuze te kunnen maken in de optielijst, dus tevens zijn aanwezig:
- het panoramadak (nemen!)
- de navigatie
- afneembare trekhaak
- lichtpakket met Xenon
- easy entry pakket
- leren bekleding met stoelverwarming (dealeroptie)

Het meest opmerkelijke aan de auto is toch wel de ideale samenwerking tussen DSG bak en de gechipte motor. Met de chiptuning beschikt de Passat over 160 PK wat in de praktijk voldoende is. Nog geen enkele keer heb ik verlegen gezeten om extra power. Met de tuning is er bij lagere toeren meer trekkracht beschikbaar. Dit heeft tevens een gunstig effect op het brandstof verbruik. Gemiddelden van 1 op 16 zijn geen uitzondering en als ik rijd als een bedaarde heer is zelfs 1:18 mogelijk. Op benzine! Doet zijn A-label recht aan.

Je hoort en leest weel goeds over de DSG en ik heb zelf geen andere mening. De automaat doet zijn werk uitstekend en schakelt razendsnel. Slechts bij wat drukker verkeer (veel tempowisselingen tussen 50kmh en 80kmh) heb ik soms de neiging om de bak in de manuele stand te zetten.

De standaard start-stop was vanaf dag 1 gewend.

Wegligging is prima, beter dan mijn vorige autos, Laguna en Avensis. Het comfort is daarbij ook prima, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met alle opties.

Kortom: eigenlijk een heerlijke auto. Ook bij lange ritten stap ik fris en vrolijk uit.

Volgende auto weer een Passat? Niet automatisch. Met een auto moet je een relatie opbouwen en de passat is wat emotieloos. Ik ben mijn autocarriere gestart met een Eend. Belabberde auto, maar hij deed je wel wat. Ook recent heb ik 3 maanden in een Kia Sorento gereden en dat was qua auto veel minder (vering belabberd, sturen = gokken) maar wel een auto die je raakte. Een dergelijke band heb ik met mijn Passat nog niet. Maar misschien komt dat nog...

Een paar nadelen zijn er nog ten aanzien van de gekozen opties:
- de airconditioning is erg lastig af te stellen. Het is vrijwel onmogelijk om de auto goed op temperatuur te houden en hem niet in je gezicht te laten blazen
- da navigatie die door de fabriek wordt geleverd is diefstalgevoelig. Ik ben daarom genoodzaakt om met een foeilelijke 'navi-lock' te rijden. Bittere noodzaak, want de leasemaatschappij weigert navi's te vervangen als deze herhaaldelijk worden gestolen. En dit gebeurt blijkbaar nogal eens bij VW eigenaren met een zelfde systeem
- het easy entry pakket werkt redelijk, maar pikt de signalen vaak net te laat op. Het is wel handig dat je de sleutel in je broekzak kan laten zitten als je de auto start en stopt, maar vaak klik ik de auto vanaf een paar meter toch maar manueel open om lekker vlot te kunnen instappen
- het leer en de stoelverwarming is achteraf ingebouwd (door de importeur, ivm gunstige effecten op de bijtelling). Het knopje voor stoelverwarming zit op een onhandige plek, namelijk op de zitting. Met het in- en uitstappen kan je zomaar met je been onbedoeld het knopje activeren. Vervolgens zit het knopje zodanig uit zicht dat je niet weet wanneer hij uitstaat. Zit je in de zomer met extra verwarming bij je billen...

Comfortabel en probleemloos

  • 90.000 km

Wat een heerlijke auto. Nog geen twee jaar verder, maar wel al 90000 kilometers gedraaid.

Elke keer als ik er in rijd geeft het weer een comfortabel en 'zen' gevoel. Het is comfort wat de klok slaat. Snelweg, files, stadsverkeer... allemaal even makkelijk.

De DSG, het panoramadak en de abt-chiptuning zijn de beste opties. Deze zorgen voor nog voor het extra luxe-gevoel.

Paar minpuntjes (voor het betere zeurwerk):
- ik haal met het olieverbruik net niet de volgende beurten, kwestie van tussentijds bijvullen
- het easy entry werkt niet geheel naar wens, ik sta soms net ff te lang te wachten totdat de auto open gaat

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.