Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Comfortline (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 142.000 km |
Eerste ervaringen
- 2.900 km
Na bijna 2 manden gereden te hebben met de Passat hier de eerste ervaringen. Ik moet zeggen dat ik hoog in de toeren het vermogen een beetje mis, maar dat zal aan het type motor liggen.
Stilstaand. De Passat heb ik een beetje aangekleed. Ik heb een Comfortline 1,4 Tsi BM DSG7 (20%) combi besteld, met chromen dakrails, 17` velgen, sportpakket (verlaagd en strakker geveerd, donkere ramen en sportstoelen) en een panoramadak. Verder een 220V aansluiting, en het excecutivepakket, met de RNS 315 en uitgebreide bluetooth. Vooral dat dak geeft me nu al erg veel plezier. De kleur is Dark Oak Brown, een nieuwe kleur die mij goed bevalt en die ik nog niet gezien heb. De bluetooth werkt perfect! Synchroniseren van adresboeken, voicedailing, meerdere telefoons, allemaal even handig. Wel had ik in het begin wat moeite om mijn Galaxy S op de premium aan te sluiten, maar door in de boardcomputer de boel gewoon op bt te zetten lukte het ineens wel. Nergens te vinden, moet je zelf maar uitzoeken...
Rijden. Strak geveerd, goede wegligging. Jammer dat de handrem electrisch is en volgens mij alle 4 de wielen pakt. Spelen in de sneeuw is een stuk minder leuk. De vrijloop in D is vreemd, hij blijft rollen. Reactie op het gas lijkt even te duren. In S is hij veel meer bij de tijd, maar schakelt in de stad niet verder op dan 4, terwijl in D al bij 65km de 7 is bereikt. Ook schakelt hij terug in S, wat wel fijn is om af te remmen. Handgeschakeld is grappig, ik denk dat ik dat vooral met een aanhanger of caravan ga gebruiken. Ik vind de auto rumoerig als je hard optrekt. Hij blijft naar mijn idee net even te lang hoog in de toeren hangen, terwijl de vut er dan aardig uit lijkt. Wel kun je met je voet veel regelen. langzaam intrappen is snel opschakelen, even snel een beweging naar beneden zorgt voor vlot(ter) terugschakelen. Gewoon op cruisesnelheid is hij errug stil! Overzicht is super, je rijdt er makkelijk in weg. Zelfs mijn zoon van 13, haha.
Verbruik valt me nog wat tegen, maar ik denk dat de kou van afgelopen weken niet representatief waren. Ik haal mt veel pijn en moeite op langere afstanden 1 op 12, daar waar mijn Octavia 2,0 fsi makkelijk 1 op 14 reed. Zal wel inrijden zijn.
Na de zomer zal ik een nieuwe revieuw plaatsen.
Caravan aan de haak
- 13.200 km
Afgelopen week met de caravan van 1.400 kilo aan de haak heen en weer geweest naar de Italiaanse riviera. Ik was wat sceptisch vooraf. Had eerlijk gezegd mijn twijfels over deze 1,4 bluemotion mat 122 pk. Ik moet zeggen, 200% meegevallen! Heenweg via Luik, de beruchte klim. De cruisecontrol (cc) wilde de ingestelde 100 km/u vasthouden, de DSG schakelde zelf terug naar 5, later naar 4. Daardoor zakte 'ie nog wel wat terug in snelheid. Met de hand teruggezet in 3, en met de voet rond de 4.000 tpm gehouden. Gewoon met 85-90 naar boven! Super.
Ook de Alpen in, door de Gotthart, en later in Italië langs de kust en nog wat haarspeldbochten, allemaal makkelijk te doen. De hillhold werkt echt perfect en houdt de combinatie (alles beladen rond de 3500 kilo) gewoon op een helling stil.
Wel raadzaam om in de S te rijden. Wegtrekken gaat goed, wel wat toeren, maar snel invoegen gaat prima. Dit is het enige moment dat mijn vorige 2.0 Fsi sneller was. Op snelheid in Duitsland (ik heb een 100km-sticker op de caravan) schakelt de bak prima, veel in 6 en zelfs in 7. Achter een vrachtwagen 80 en snel naar links om er voorbij te komen, geen probleem en snel trekt de auto door naar 120. Het is allemaal boven verwachting. Dat ik ooit in een handbak gereden heb en een automaat voor oude mensen vond... Nooit meer anders dan DSG!
Manouvreren op de camping ook erg gemakkelijk met de DSG. Stationair trekt de auot de combinatie over steile paadjes op de camping en kun j heel rustig aan komen rijden. Geweldig!
De bakolie is nimmer boven de 120 graden geweest, de temperatuur van de auto altijd gewoon op 90 gr, stevig doorgereden (Italie en Duitsland 104 op de teller, NL en Zwitserland 95) en verbruik over 3013 kilometer 1:7,5. Wel veel, maar beter dan mijn Octavia 2.0 Fsi met 150 pk/200Nm. Als je 90 rijdt heb ik regelmatig 1:10 op de verbruikscomputer zien langskomen. (schiet me te weinig op...)
Turbo stuk?
- 18.000 km
Vorige maand ineens na een rotonde geen vermogen meer. Was een erg trage 1.4 geworden. Ik heb de auto thuis neergezet (gelukkig gebeurde het een km van mijn huis) en de volgende dag weer gestart. Alles functioneerde weer. Toch heb ik de auto uit laten lezen. Er bleek een storing in een klep bij de turbo te hebben gezeten. Deze moest getest worden. Dat is vandaag gebeurd. Ik heb m net weer opgehaald. Een nieuwe turbo is gemonteerd, samen met wat electronica. Wel vind ik het geluid anders van de motor. Even aanzien.
Voor wat betreft verbruik: Ik weet dat ik veel in de stad rij met ontzettend veel rotondes, maar ook op de langere afstand komt het verbruik niet boven de 1:14 uit. In en rond de stad moet ik met erg veel moeite 1:12 halen. Blij dat ik zelf de brandstof niet hoef te betalen.
Bovenstaand heeft ervoor gezorgd dat ik de waardering voor kosten en betrouwbaarheid naar beneden heb bijgesteld. Over 2 weken richting Rome en Napels met onze 1.400 kilo zware caravan. Ben benieuwd...
Na de vakantie een update van de review.
Turbo vervangen
- 18.200 km
Het andere geluid dat ik hoorde klopte. Van de 4 bouten waar de turbo (en electronica) mee vast zit, was er eentje vergeten... Dus blies de pijp, alsof hij wat lek was. Dit s vandaag gerepareerd. Hij is weer lekker stil. Ook heb ik het idee dat de turbo verder meeblaast. Voorheen was de vut er bij 5.000 rpm echt uit, nu lijkt hij nog wel wat door te willen. Kijken watie doet als de caravan er achter hangt! Na de vakantie een update.
Rondrit Italië 4.385 km met caravan
- 25.300 km
Na een rondrit door Italië van in totaal 4.385 kilometer heb ik weer een beter beeld van de auto. Ik wordt er nog steeds helemaal blij van! Die nieuwe turbo heeft wel geholpen. Hij is wat vlotter geworden, met name bergopwaarts. De automaat heeft erg lekker gewerkt. Ik merk alleen bij het helling op rijden dat hij niet genoeg toeren maakt, waardoor je wat terugvalt in snelheid. Dat betekent de bak handmatig met de flippers nog een versnelling terugzetten, zodat er meer toeren gemaakt worden. Daardoor merk ik dat de snelheid beter vastgehouden wordt. Zelfs op de cruisecontrol. Met 38 gr. C. de bergen door, waarbij zware lange hellingen genomen zijn, is de bakolie nimmer boven de 125 gr geweest. De motorolie heeft altijd gewoon op 90 gr. gestaan. Geweldig. Geen storingen, lekker vlot gereden.
Solo
Met de solo auto merk ik dat het sportonderstel wat hard is voor de slechte wegen rondom Napels. Iedere hobbel heb ik gevoeld. Ik vind het wel prettig, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit wat vervelend vinden. Toch is het cruisen met 135 k/u voor 200 - 250 km afstand erg lekker te doen op zo'n mooie rechte glooiende 3-baans snelweg. Mijn vrouw merkte op dat zij deze vakantie voor het eerst geen zere rug had. Dank aan de sportstoelen!
Aan te bevelen opties
Als je ervan houdt de zon te voelen en een cabrio-gevoel te kunnen creëren moet je echt het panoramadak bestellen! Na 8 maanden kan ik zeggen dat die zijn € 1100 dubbel en dwars waard is! En het feit dat je op zo'n afstand geen rugpijn hebt, is voor mij een bewijs dat de sportstoelen ook hun investering waard zijn.
De 1e beurt is inmiddels geweest. (Wat vroeger dan de geplande 30.000, maar dat komt waarschijnlijk door de 7500 km met caravan in dit eerste half jaar) Geen bijzonderheden te melden.
Gemiddeld verbruik in de vakantie, waarbij ik ongeveer 4200 km met caravan heb gereden, en de rest rond Rome en naar Napels, de Vesuvius en weer terug ri. Rome was 1: 7,8. Hierbij moet ik aangeven dat ik een doorrijder ben, ook met de caravan.
Open dak blijft open...
- 40.000 km
En eindelijk was het mooi weer! De eerste week van maart kende maarliefst 2 dagen met zonnig weer. Dan waardeer je dat glazen panoramadak weer, dus lekker open de stad door. Totdat ik thuis kwam en het dak met geen mogelijkheid meer dicht wilde. Openen ging al met het geluid van een oude geit (bèhèhè) en leek me al niet te soepeltjes. Direct maar even naar de garage gereden. Na een half uurtje zoeken kwam de receptionist met de melding dat ze de boel los moesten halen want op het eerste gezicht lukte het niet de boel dicht te krijgen. Inmiddels zijn we een week verder en is het onduidelijk wanneer de dakgeleiders geleverd gaan worden. De auto van ruim EUR 40.000 staat nu voor de 2e keer in 14 maanden bij de garage omdat iets kapot is. Eigenlijk ben ik er helemaal niet blij mee. De huurauto (Ibiza 1.2 TSI Sport DSG combi) is aardig, maar echt een paar klasses minder dan dat ik gewend ben. Enne... je kunt van Skoda zeggen wat je wil, mar met mijn Octavia van 10.000 minder heb ik dit niet meegemaakt! Jammer VW, een misser. Ben benieuwd hoe snel dit onderdeel geleverd wordt. Volgens de garage is er een hotline aangemaakt, wat betekent dat VW de huurauto betaalt en dat er een auto op stil staat. Vraag me af of ze hier sneller door gaan leveren...
Verbruik wordt al minder?
Nog even wat over het verbruik: Nog steeds is het verbruik gemiddeld rond de 1: 11,5. Niet echt "Blue Motion". Mijn rijstijl is niet anders dan bij mijn vorige auto, die zeker 10% zuiniger was. Ik weet inmiddels wel hoe ik 'm zuiniger kan laten rijden: gewoon hard rijden. Afgelopen wintersport met 150 km/u op de cruise door Duitsland haalt 'ie wel 1:12. (??)Dus in Nederland ook maar invoeren :-)
Vervolg van het dak wordt binnenkort gemeld. Ik zal nog even een foto uploaden van mijn Passat Cabrio.
Wordt (hopelijk snel) vervolgd.
Het dak weer dicht
- 40.200 km
En na twee en een halve week heb ik mijn Passat weer terug. Er is een compleet nieuw glazen dak met mechanisme in gekomen. Bijkomend voordeel: ik ben de dooie vliegen op het wind-vang-gaasje ook weer kwijt :-)
Alle gekheid op een stokje; dit is natuurlijk onacceptabel dat een auto van 14 maanden oud 2,5 week bij de garage staat om een (af fabriek) glazen panoramadak te moeten laten vervangen... Het blinkende imago loopt aardig deukjes op.
Scheur in het stuur??
- 84.200 km
Daar was het opeens: een scheur in mijn stuurwiel, rechts onder het VW-embleem. Heel vreemd. Ik claxoneer best wel eens, maar zo hard? En op die plek geduwd? Nee, dat kan ik me niet herinneren. Toch maar even naar de garage. Resultaat: De airbag moet vervangen worden. Gelukkig zit hier een heel erg uitgebreide garantie op, zodat ik nu een nieuwe airbag heb gekregen. Toch wel heel vreemd. En zo langzamerhand begint t vervelend te worden; een nieuwe turbo, een nieuw panorama-dak, een nieuwe airbag. Wat gaat er nog meer stuk aan een auto van € 40.000? De DSG die al hapert en nu zo nu en dan bruusk opschakelt? Ik zou niet de eerste zijn. We gaan verder. Het leasecontract is over de helft. Voorlopig staat een nieuwe VW nog niet op mijn lijstje...
Weer die airbag?!?
- 142.000 km
De laatste maanden in de Passat zijn aangebroken. Ik rij het laatste jaar erg veel, waardoor de kilometers omhoog schieten. Elke dag momenteel 280 snelwegkilometers, waardoor het verbruik wat beter wordt; 1:12,5. Nog steeds niet geweldig Blue Motion, maar inmiddels weten we dat dat ook wel eens aan de (sjoemel-)software zou kunnen liggen.
De auto wordt wat ouder, er kraakt zo nu en dan wat. Helemaal als je ineens gas geeft en hij 3 versnellingen terugschakelt, hoor je in het dashboard lichte kraakjes. De bak "wrijft" nog steeds in zijn 2 bij lage toeren, maar dat doet ie al bijna 100.000 km, dus zal wel goed blijven gaan.
Voor wat betreft onderhoud ben ik blij dat ie van de leasemaatschappij is; afgelopen zomer bij 100.000 2 nieuwe remschijven voor, 4 blokken rondom, een grote beurt en een paar banden. Bijna EUR 2.000 voor onderhoud! Pfff. De uitlijning begint ook wat ouder te worden. Er zit iets scheef, rechts achter slijt scheef. Inmiddels is alles weer uitgelijnd, maar de band met noppen is ontstaan en roffelt er lekker op los.
Tot mijn hele grote verbazing zit er weer een scheur in mijn stuurkap, weer rechts onder het VW-embleem. Ik ga er binnenkort maar weer mee terug.
De auto blijft nog 3 maanden in dienst, dan gaat ie terug naar de leasemaatschappij. Ik heb inmiddels een andere auto gekocht, en dat is geen VW meer geworden. De redenen zijn divers: betrouwbaarheid is wel een dingetje, de dealer is vertrokken uit mijn woonplaats, ik kijk al 10 jaar naar min of meer hetzelfde dashboard (Octavia en Passat), en een VW Diesel staat nu niet boven op mijn lijst. Mijn nieuwe auto wordt een Volvo V60 Cross Country D3. Ik ben benieuwd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.